Stadfæstelse af afgørelse om påbud vedrørende nedbringelse af antibiotikaforbrug
Dato
7. august 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Dyresundhed og –velfærd
Højdepunkt
Stadfæstelse af afgørelse i sag om nedbringelse af antibiotikaforbrug i Skanderborg
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Fødevarestyrelsens afgørelse af 20. april 2018, der påbød en svinebesætning at nedbringe sit antibiotikaforbrug, forbød genordinering af antibiotikaholdige lægemidler til opblanding i foder og vand, og ændrede rådgivningskategorien til Skærpet rådgivning. Baggrunden for afgørelsen var, at Fødevarestyrelsen den 7. marts 2018 konstaterede, at antibiotikaforbruget i klagers besætning med smågrise oversteg de fastsatte grænseværdier i Bekendtgørelse om grænseværdier for antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg- og svinebesætninger § 7.
Fødevarestyrelsens konstatering og afgørelse
Fødevarestyrelsen fandt, at antibiotikaforbruget i perioden 1. maj 2017 til 31. januar 2018 var registreret til 21,47 ADD pr. 100 dyr pr. dag for smågrise, hvilket overskred grænseværdien på 20,2 vægtede ADD pr. 100 dyr pr. dag. Påbuddet om nedbringelse af forbruget blev givet i medfør af Bekendtgørelse om særlige foranstaltninger til nedbringelse af antibiotikaforbruget i svinebesætninger § 2, stk. 1, og forbuddet mod genordinering i medfør af bekendtgørelsens Bekendtgørelse om særlige foranstaltninger til nedbringelse af antibiotikaforbruget i svinebesætninger § 2, stk. 2. Skiftet til Skærpet rådgivning skete efter Bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger § 11, nr. 2.
Klagerens indsigelser
Klageren påklagede afgørelsen den 15. maj 2018 og anførte primært, at det ordinerede lægemiddel ikke var forbrugt, og at besætningen historisk set havde haft et lavt antibiotikaforbrug. Klageren anmodede om, at 1 kg af et specifikt produkt, ordineret i januar 2018, blev trukket ud af registreringen, da det ikke var anvendt. Klageren fremhævede, at besætningens forbrug i en tidligere periode (1. april 2017 til december 2017) var 15,38 ADD, hvilket var langt under grænseværdien.
Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen
Fødevarestyrelsen fastholdt, at beregningen af antibiotikaforbruget sker ud fra den ordinerede mængde, ikke den forbrugte, jf. Bekendtgørelse om grænseværdier for antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg- og svinebesætninger § 3. Styrelsen bemærkede, at formålet med ordningen er at reducere forbruget gennem forskellige tiltag ved overskridelser. De fandt ikke grundlag for at trække den ordinerede medicin ud af registreringen, da der ikke var tale om en fejlordinering, og en sådan praksis kunne medføre omgåelse af reglerne.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens afgørelse af 20. april 2018 om påbud om nedbringelse af antibiotikaforbruget, forbud mod genordinering af antibiotikaholdige lægemidler til opblanding i foder og vand, samt skift af rådgivningskategori til Skærpet rådgivning.
Nævnets vurdering af grænseværdioverskridelsen
Nævnet konstaterede, at klagerens antibiotikaforbrug for smågrise i perioden 1. maj 2017 til 31. januar 2018 var 21,47 ADD pr. 100 dyr pr. dag, hvilket overskred den gældende grænseværdi på 20,2 vægtede ADD pr. 100 dyr pr. dag, fastsat i Bekendtgørelse om grænseværdier for antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg- og svinebesætninger § 7, nr. 1. Nævnet fandt, at der var tale om en klar og betydelig overskridelse.
Beregningsgrundlag og klagerens indsigelser
Miljø- og Fødevareklagenævnet lagde vægt på, at antibiotikaforbruget opgøres ud fra registreringer i den centrale husdyrdatabase, som angivet i Bekendtgørelse om grænseværdier for antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg- og svinebesætninger § 3, stk. 1. Dette betyder, at det er den ordinerede mængde, der er afgørende, og ikke den reelt forbrugte mængde lægemiddel. Nævnet vurderede, at klagerens historisk lave forbrug eller det faktum, at det ordinerede lægemiddel ikke var forbrugt, ikke var undskyldende for overskridelsen.
Korrektion af registreringer
Nævnet fandt heller ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens vurdering af, at det registrerede lægemiddel ikke kunne trækkes ud af den centrale husdyrdatabase. Dette skyldes, at lægemidlet ikke var fejlordineret, og en sådan tilbagetrækning kunne medføre risiko for omgåelse af reglerne om overholdelse af grænseværdierne. Nævnet henviste til Lov om hold af dyr § 66, stk. 5 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 for nævnets endelige afgørelse, truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser