Afvisning af klage over faktura for opfølgende kontrolbesøg vedrørende manglende CHR-registrering
Dato
11. april 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Dyresundhed og –velfærd
Højdepunkt
Afvisning af klage over faktura i sag om besætningsopdatering i CHR i Svendborg Kommune
Sagen omhandler en landbrugers klage over en faktura og et opfølgende kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen. Den administrative kontrol den 30. november 2017 afslørede, at klager manglede at opdatere sin besætningsstørrelse og oplysninger i CHR for besætningsnummer 120405. Fødevarestyrelsen indskærpede derfor, at klager årligt skulle opdatere sine besætningsoplysninger, hvilket medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg den 2. januar 2018.
Klagerens anbringender
Klager påklagede fakturaen den 15. februar 2018 til Miljø- og Fødevareklagenævnet med flere anbringender:
- Klager mente ikke at skulle betale for den modtagne opkrævning vedrørende kontrol.
- Fødevarestyrelsen havde ikke forklaret, hvordan en 10 minutters telefonsamtale kunne medføre en faktura for 30 minutters kontrol.
- Klager var uforstående over for Fødevarestyrelsens insisteren på optælling af vildt under det opfølgende kontrolbesøg, da en optælling ikke var mulig.
- Klager havde talt med Fødevarestyrelsen og oplyst et cirka-tal, som Fødevarestyrelsen angiveligt accepterede. Klager bad herefter Fødevarestyrelsen notere, at hjortene var solgt, og at besætningsnummeret skulle slettes.
- Klager spurgte desuden til en politianmeldelse.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen sendte bemærkninger til klagen den 15. marts 2018. Styrelsen betragtede henvendelsen som en klage over indskærpelsen af 30. november 2017 og anførte, at klagefristen var overskredet, da klagen skulle have været modtaget den 28. december 2017. Fødevarestyrelsen anførte endvidere, at et administrativt bødeforlæg eller en politianmeldelse ikke er en forvaltningsretlig afgørelse, som kan behandles af Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har afvist at realitetsbehandle klagen over Fødevarestyrelsens faktura og opfølgende kontrol.
Nævnets kompetence
Nævnet bemærkede, at afgørelser truffet i henhold til Fødevarelovens § 58 a, stk. 1 kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Det følger af Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1, at nævnet er klagemyndighed for administrative afgørelser, i det omfang det fastsættes i den øvrige lovgivning. Nævnet afgør selv spørgsmål om sin kompetence, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 3. Miljø- og Fødevareklagenævnet fortolker Fødevarelovens § 58 a, stk. 1 således, at nævnet alene har kompetence til at behandle klager over forvaltningsretlige afgørelser.
Vurdering af klagen
Nævnet vurderede, at klager ikke havde påklaget Fødevarestyrelsens indskærpelse af 30. november 2017. Denne vurdering baserede sig på, at klagepunkterne primært vedrørte den opfølgende kontrol og det gebyr, den medførte. Da fakturaen ikke var udstedt som en forvaltningsretlig afgørelse, og kontrolrapporterne af 2. og 19. januar 2018 ikke indeholdt afgørelser, fandt Miljø- og Fødevareklagenævnet, at klager ikke havde klaget over en afgørelse.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser