Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en landbrugers ansøgning om grundbetaling og grøn støtte for 2017, som Landbrugsstyrelsen afslog. Klageren havde ansøgt om støtte til et areal på 1,73 hektar, hvilket er under minimumskravet på 2,00 hektar for at modtage støtte, medmindre landbrugeren er berettiget til mindst 300 euro i slagtepræmie. Klageren var ikke tilmeldt slagtepræmieordningen og havde ikke leveret støtteberettigede dyr.

Klagerens argumenter

Klageren påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet med flere argumenter:

  • Klageren havde fulgt Landbrugsstyrelsens brugerguide 2017, "Sådan udfylder du siden Markplan og grundbetaling".
  • Afkrydsninger fra Fællesskema 2016 var fejlagtigt ikke overført til Fællesskema 2017.
  • Landbrugsstyrelsens IT-system, Tast selv-service, havde ikke advaret klageren om, at det anmeldte areal var for lille.
  • Landbrugsstyrelsen burde have undersøgt klagerens Fællesskema 2016 for ret til grundbetaling for arealer med skovtilsagn.

Landbrugsstyrelsens bemærkninger

Landbrugsstyrelsen fastholdt sin afgørelse og anførte, at brugerguiden ikke angiver, at ja-markeringer eller A7-markeringer overføres fra tidligere år. Det fremgår alene, at afgrødekoder, miljø- og økologitilsagn, økologioplysninger for marker og skovtilsagn kan overføres. Markeringer for grundbetaling skal aktivt sættes af ansøgeren, jf. afsnit 11.8 i Vejledning om direkte arealstøtte 2017. Styrelsen påpegede, at klageren både ved udfyldelse og modtagelse af kvittering for Fællesskema 2017 blev gjort opmærksom på, at ansøgningen kun omfattede 1,73 hektar. Endvidere er grundbetalingsordningen en etårig støtteordning, og styrelsen kan ikke lægge vægt på tidligere års ansøgninger, da forholdene kan have ændret sig.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse om afslag på grundbetaling og grøn støtte for 2017. Nævnet begrænsede sin prøvelse til forholdet vedrørende det ansøgte areal til grundbetaling i klagers Fællesskema 2017, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet fandt, at klageren ikke var berettiget til støtte, da det ansøgte areal på 1,73 hektar var under minimumskravet på 2,00 hektar, som fastsat i Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 15, stk. 1. Der var heller ikke grundlag for undtagelsen om slagtepræmie på mindst 300 euro, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 15, stk. 2.

Nævnet lagde vægt på, at det er klagerens eget ansvar at sikre, at de oplysninger, der indsendes med Fællesskemaet, er tilstrækkelige og retvisende, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 13. Dette gjaldt uanset, om klageren havde fulgt brugerguiden, eller om tidligere års afkrydsninger ikke var overført.

Klagerens ansvar

Selvom Landbrugsstyrelsens IT-system ikke advarede klageren, havde klageren modtaget en kvittering den 20. april 2017, der tydeligt oplyste om det ansøgte areal på 1,73 hektar. Klageren havde dermed mulighed for at indsende en ændring til Fællesskema 2017 inden ændringsfristen. Nævnet forventede, at klageren var bekendt med reglerne for at opnå støtte, herunder minimumskravet på 2 hektar. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser