Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af påbud om genomlægning af høner grundet overtrædelse af økologiregler vedrørende indendørsareal

Dato

17. december 2018

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Dyresundhed og –velfærd

Højdepunkt

Stadfæstelse af påbud i sag om genomlægning af høner (økologiske/ikke økologiske)

Sagen omhandler en klage fra en virksomhed over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 2. oktober 2017. Afgørelsen påbød virksomheden at genomlægge alle høner, notere ny omlægningsdato i logbog, og først efter 13. november 2017 sælge dyrene, æggene eller kødet som økologisk. Desuden blev der påbudt straks at udsætte de overskydende høner, som ikke måtte sælges som økologiske.

Landbrugsstyrelsen konstaterede ved en økologikontrol den 27. april 2017, at virksomheden havde 300 høner i en mobil vogn med et indendørsareal på 19,2 m². Dette resulterede i en belægningsgrad på 15,6 høner pr. m², hvilket overskred det tilladte krav på 6 høner pr. m² i henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 artikel 10, stk. 4, jf. bilag III, nr. 2. Derudover blev det konstateret, at hele gulvarealet i vognen bestod af riste, og der manglede adgang til sandbadeareal samt indendørsarealer med fast gulv dækket af strøelse, hvilket var i strid med Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 artikel 12, stk. 3, litra a.

Virksomhedens klagepunkter

Virksomheden påklagede afgørelsen den 17. oktober 2017 med følgende hovedargumenter:

  • Det mobile hønsehus var i to etager, hvoraf den nederste etage på 20,16 m² blev brugt til støvbadning i naturlig sandjord. Virksomheden mente, at dette areal skulle medregnes som overdækket areal, hvilket ville give plads til flere høns.
  • Antallet af høns var mindre end 300, da ca. 30 var solgt og ca. 10 var døde, hvilket reducerede det reelle antal til maks. 260 høns ved kontroltidspunktet.
  • Der var aftalt en opfølgende kontrol, da hønsehuset var under ombygning for at opfylde arealkravene, og ombygningen ville være færdig inden for 14 dage.

Landbrugsstyrelsens bemærkninger til klagen

Landbrugsstyrelsen fastholdt sin afgørelse og anførte, at det overdækkede areal under vognen ikke kunne betragtes som en del af indendørsarealet. Dette skyldtes, at arealet ikke opfyldte kravene til frihøjde (45 cm), hældning (maks. 14 %) og bredde (minimum 30 cm), og at det ikke var direkte tilgængeligt inde fra huset. Styrelsen henviste til definitionen af nytteareal i Bekendtgørelse om beskyttelse af æglæggende høner § 2, nr. 4.

Landbrugsstyrelsen bemærkede desuden, at virksomheden ikke havde fremlagt dokumentation for et lavere antal høns end de 300, der blev konstateret. Selv med 260 høns ville arealkravene stadig være overtrådt. Styrelsen understregede, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for sanktionen, og at efterfølgende ombygninger eller aftaler om opfølgende kontrol ikke ændrer på den konstaterede overtrædelse.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 2. oktober 2017 om påbud vedrørende genomlægning af høner og salg af økologiske produkter.

Overtrædelse af arealkrav og strøelseskrav

Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt indendørsarealkravene for æglæggende høner på 6 høns pr. m², jf. Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 artikel 10, stk. 4, jf. bilag III, nr. 2. Desuden var kravet om, at mindst en tredjedel af gulvarealet skal være dækket med strøelse, jf. Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2009 artikel 12, stk. 3, litra a, ikke opfyldt.

Nævnet lagde til grund, at der var 300 høns på et indendørsareal på 19,2 m², hvilket resulterede i 15,6 høner pr. m². Virksomheden havde ikke fremlagt dokumentation for et lavere antal høner. Det overdækkede areal under hønsehuset blev ikke anset for at være en del af indendørsarealet, da det ikke var direkte tilgængeligt inde fra den mobile hønsevogn og ikke opfyldte kravene til nytteareal, herunder frihøjde, jf. Bekendtgørelse om beskyttelse af æglæggende høner § 2, nr. 4. Da hele gulvarealet i vognen bestod af riste, var kravet om fast gulv med strøelse heller ikke opfyldt.

Sanktionens gyldighed

Nævnet bemærkede, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for Landbrugsstyrelsens valg af sanktion. Det forhold, at virksomheden efterfølgende ombyggede hønsehuset, eller at der var aftalt et opfølgende kontrolbesøg, ændrede ikke på, at indendørsarealkravene ikke var opfyldt på kontroltidspunktet. Påbuddet om genomlægning af høner, notering i logbog, forbud mod salg som økologisk før en given dato, og udsættelse af overskydende høner var derfor korrekt meddelt i henhold til Økologiloven § 21, Økologiloven § 22, Økologiloven § 23, stk. 1 og Bekendtgørelse om økologisk jordbrugsproduktion § 18.

Nævnet bemærkede endelig, at indskærpelsen om at overholde økologireglerne ikke var en afgørelse, der kunne påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, da den ikke medførte gebyrbelagt, opfølgende kontrol.

Lignende afgørelser