Command Palette

Search for a command to run...

Mangelfuld begrundelse medførte ophævelse og hjemvisning af afslag på tilskud til afsætningsfremme

En virksomhed ansøgte den 4. januar 2016 om tilsagn om tilskud til projektet [F1] med et ansøgt tilskud på 3.341.532 kr. Projektet havde til formål at etablere en værdikæde, der skulle gøre det muligt for lokale kystfiskere at afsætte fersk kystfanget fisk lokalt. Dette skulle ske via nyetablerede produktionsfaciliteter, hvor fiskene ville blive forarbejdet og distribueret til lokale salgssteder.

Fiskeristyrelsens Afslag

Fiskeristyrelsen meddelte den 12. april 2017 afslag på ansøgningen i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til afsætningsfremme § 8, stk. 3, nr. 1, Bekendtgørelse om tilskud til afsætningsfremme § 8, stk. 3, nr. 2 og Bekendtgørelse om tilskud til afsætningsfremme § 8, stk. 3, nr. 3. Styrelsen begrundede afslaget med, at projektet kun opnåede 1 ud af 3 mulige point for afsætningspotentiale og økonomisk bæredygtighed, og 2 ud af 3 mulige point for aktiviteter, der omfatter flere led i værdikæden. Samlet set opnåede projektet 4,5 point, hvilket var under grænsen på 5 point for at opnå tilsagn.

Klagens Indhold

Virksomheden påklagede afgørelsen den 8. maj 2017 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klager anførte, at projektet burde have opnået flere point for afsætningspotentiale og økonomisk bæredygtighed, da det ville skabe et nyt marked for kystfiskere og introducere nye produkter i lokalområderne. Desuden mente klager, at projektet omfattede fire led i værdikæden (råvare-, produktions-, afsætnings- og distributionsleddet) og derfor burde have fået 3 point for aktiviteter, der omfatter flere led i værdikæden. Klager henviste til, at budgettet inkluderede omkostninger til maskiner og udstyr til forarbejdning.

Fiskeristyrelsens Bemærkninger til Klagen

Fiskeristyrelsen fastholdt sin vurdering og bemærkede, at prioriteringen var baseret på de oplysninger, der forelå ved ansøgningstidspunktet. Styrelsen anså ikke fiskesalgsstederne som en forarbejdningsindustri eller et distributionsled, men som ét led i værdikæden.

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede klagen og fokuserede sin prøvelse på Fiskeristyrelsens opfyldelse af forvaltningslovens krav om begrundelse, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2. Nævnet fandt, at Fiskeristyrelsens afgørelse ikke opfyldte kravene i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1.

Mangelfuld Begrundelse

Nævnet vurderede, at Fiskeristyrelsens begrundelse for pointtildelingen vedrørende aktiviteter i værdikæden ikke var dækkende. Selvom projektbeskrivelsen tydeligt angav, at fiskene skulle forarbejdes (fileteres, portioneres, emballeres) på nyetablerede produktionsfaciliteter, fremstod styrelsens begrundelse ikke som en tilstrækkelig forklaring på, hvorfor afgørelsen havde fået det pågældende indhold. Denne mangel blev anset for at være konkret væsentlig, da den udgjorde en risiko for afgørelsens rigtighed og kunne have påvirket klagers forståelse af afgørelsen.

Afgørelse og Hjemvisning

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Landbrugs- og Fiskeristyrelsens (nu: Fiskeristyrelsen) afgørelse af 12. april 2017 om afslag på tilsagn om tilskud til projektet [F1] og hjemviste sagen til fornyet behandling i Fiskeristyrelsen. Nævnet bemærkede, at Fiskeristyrelsen ved den fornyede behandling bør overveje betydningen af det omtalte forarbejdningssted og eventuelt indhente yderligere oplysninger. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser