Stadfæstelse af afslag på grundbetaling og grøn støtte for 2016
Dato
2. maj 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Afgørelse om stadfæstelse i sag om grundbetaling og grøn støtte i 2016 i Tårnby Kommune
Lovreferencer
En landbruger klagede over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 8. december 2016 om afslag på grundbetaling og grøn støtte for 2016. Klager anførte, at vedkommende ikke søgte støtte i 2015, da information om indberetning af fællesskema udeblev. Klager søgte rettidigt i 2016 og blev først den 12. oktober 2016 orienteret om inddragelsen af betalingsrettigheder, hvilket forhindrede korrektion.
Sagens forløb hos Landbrugsstyrelsen
Landbrugsstyrelsen modtog ansøgning om grundbetaling og grøn støtte for 2016 den 29. marts 2016. Samme dag kvitterede styrelsen og oplyste, at der pr. 21. april 2016 var registreret betalingsrettigheder svarende til 3,54 ha.
Som følge af, at klager ikke søgte om grundbetaling og grøn støtte i 2015, inddrog Landbrugsstyrelsen klagers overskydende betalingsrettigheder (3,54 ha) ved brev af 12. oktober 2016. Styrelsen henviste til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1307/2013 artikel 21, stk. 3 og 4, samt Kommissionens Delegerede Forordning (EU) Nr. 639/2014.
Den påklagede afgørelse
Landbrugsstyrelsen afslog klagers ansøgning om grundbetaling og grøn støtte 2016 den 8. december 2016. Begrundelsen var, at klager ikke rådede over betalingsrettigheder senest den 17. maj 2016, jf. Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1307/2013 artikel 32, stk. 1, og Kommissionens Delegerede Forordning (EU) Nr. 639/2014 artikel 24, stk. 1. Styrelsen anførte, at alle klagers betalingsrettigheder var inddraget, da klager ikke søgte grundbetaling i 2015. Desuden kunne klager kun få grundbetaling, hvis vedkommende rådede over betalingsrettigheder svarende til mindst 2,00 ha eller fik udbetalt mindst 300 euro i slagtepræmie, jf. Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1307/2013 artikel 10 og Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 15.
Landbrugsstyrelsens bemærkninger til klagen
Landbrugsstyrelsen beklagede den sene meddelelse om inddragelse af betalingsrettigheder, men fastholdt, at det var klagers eget ansvar at kende støttebetingelserne. Styrelsen oplyste, at information om ekstraordinær inddragelse af betalingsrettigheder var tilgængelig via nyheder på styrelsens hjemmeside den 11. december 2015 og i "Vejledning om direkte arealstøtte" fra januar 2015. Styrelsen understregede, at inddragelsen var forordningsbestemt for betalingsrettigheder, der ikke blev udnyttet i 2015.
Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til to hovedforhold i sagen, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og 2. Disse var inddragelsen af betalingsrettigheder og den manglende rådighed over betalingsrettigheder og støtte i 2016.
Inddragelse af betalingsrettigheder
Nævnet fastslog, at en landbruger årligt skal indsende ansøgning om støtte via Fællesskemaet, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 15. Selvom betalingsrettigheder opnået under enkeltbetalingsordningen udløb den 31. december 2014, jf. Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1307/2013 artikel 21, stk. 2, valgte Danmark at videreføre disse, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 3, stk. 1.
Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1307/2013 artikel 21, stk. 4, at betalingsrettigheder, der overstiger antallet af støtteberettigede hektar hos en ansøger, udløber ved ændringsfristens udløb i 2015, hvis medlemsstaten har valgt at beholde eksisterende rettigheder. Udløbne betalingsrettigheder inddrages af Landbrugsstyrelsen, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 6, stk. 1. Da klager ikke ansøgte om støtte i 2015, var det støtteberettigede areal 0,00 ha. Klager rådede over 3,54 ha betalingsrettigheder, som dermed oversteg det støtteberettigede areal og skulle inddrages. Nævnet fandt, at den sene meddelelse fra Landbrugsstyrelsen den 12. oktober 2016 ikke ændrede på, at betalingsrettighederne udløb og skulle inddrages.
Manglende rådighed over betalingsrettigheder og støtte i 2016
Støtte under grundbetalingsordningen ydes kun, når en betalingsrettighed er aktiveret pr. støtteberettiget hektar, jf. Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1307/2013 artikel 32, stk. 1. For at aktivere betalingsrettigheder skal landbrugeren anmelde de parceller, der svarer til de støtteberettigede hektar, jf. Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) Nr. 1307/2013 artikel 33, stk. 1. Betalingsrettigheder registreret på ansøgers CVR- eller CPR-nummer betragtes som anmeldt, hvis de er anmeldt sammen med et tilsvarende støtteberettiget areal, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 5, stk. 1.
Nævnet konkluderede, at klagers betalingsrettigheder var udløbet og inddraget, hvilket betød, at klager ikke rådede over betalingsrettigheder i 2016 og derfor ikke kunne aktivere dem. Landbrugsstyrelsens oplysning i kvitteringen af 29. marts 2016 om registrerede betalingsrettigheder var således ukorrekt. Klager var derfor ikke berettiget til grundbetaling og grøn støtte i 2016.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 8. december 2016 om grundbetaling og grøn støtte 2016.
Lignende afgørelser