Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om antibiotikaforbrug i svinebesætning
Dato
30. juni 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Dyresundhed og –velfærd
Højdepunkt
Stadfæstelse af afgørelse i sag om nedbringelse af antibiotikaforbrug i Herning Kommune
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Fødevarestyrelsens afgørelse af 1. september 2016, som påbød en svinebesætning at nedbringe antibiotikaforbruget, forbød opbevaring og anvendelse af genordinerede antibiotikaholdige lægemidler til opblanding i foder og vand, samt ændrede besætningens rådgivningskategori til Skærpet rådgivning. Afgørelsen var truffet i medfør af Bekendtgørelse om særlige foranstaltninger til nedbringelse af antibiotikaforbruget i svinebesætninger § 2, stk. 1 og Bekendtgørelse om særlige foranstaltninger til nedbringelse af antibiotikaforbruget i svinebesætninger § 2, stk. 2, samt Bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger § 13, nr. 2, jf. Lov om hold af dyr § 66, stk. 5.
Fødevarestyrelsen havde den 3. august 2016 konstateret via VetStat, at antibiotikaforbruget i klagers besætning overskred de fastsatte grænseværdier i Bekendtgørelse om grænseværdier for antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg- og svinebesætninger § 5. Forbruget var registreret til 6,41 ADD pr. 100 dyr pr. dag for svin over 30 kg (undtagen søer, gylte og orner) i perioden 1. oktober 2015 til 30. juni 2016.
Klagerens anbringender
Klageren anførte, at overskridelsen skyldtes fejlanvendelse af medicin grundet sprogvanskeligheder og en fejlordination af Penovet fra besætningsdyrlægen. Penovet var angiveligt fejlagtigt ordineret til sopolte i stedet for søer, og medarbejdere havde anvendt det til andre sygdomme end aftalt. Klageren mente derfor ikke, at skiftet af rådgivningskategori var berettiget.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen oplyste, at besætningsdyrlægen efter afgørelsen havde anmodet om en rettelse i VetStat vedrørende Penovet-ordinationen. Styrelsen imødekom anmodningen for at sikre et korrekt grundlag, men konstaterede, at rettelsen ikke ændrede ved, at grænseværdien fortsat var overskredet. Styrelsen fremhævede, at baggrunden for tildelingen af lægemidlerne ikke havde betydning for vurderingen af besætningens medicinforbrug.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens afgørelse af 1. september 2016. Nævnet begrænsede sin prøvelse til afgørelsens overensstemmelse med forvaltningslovens begrundelseskrav og Fødevarestyrelsens afgørelse af 1. september 2016, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.
Begrundelseskravet
Nævnet fandt, at Fødevarestyrelsens afgørelse ikke opfyldte Forvaltningsloven § 22, jf. Forvaltningsloven § 24, stk. 1, da styrelsen ikke i tilstrækkelig grad havde redegjort for de hovedhensyn, der lå bag skønsudøvelsen ved meddelelse af påbud og forbud. Formuleringerne i Bekendtgørelse om særlige foranstaltninger til nedbringelse af antibiotikaforbruget i svinebesætninger § 2, stk. 1 og Bekendtgørelse om særlige foranstaltninger til nedbringelse af antibiotikaforbruget i svinebesætninger § 2, stk. 2 indebærer en skønsmæssig vurdering. Dog vurderede nævnet, at begrundelsesmanglen ikke var konkret væsentlig for sagen, da afgørelsen i øvrigt fremstod velbegrundet, og resultatet ikke var påvirket.
Overskridelse af grænseværdi og konsekvenser
Nævnet konstaterede, at klageren havde overskredet grænseværdien for antibiotikaforbrug. Den gældende grænseværdi for svin over 30 kg (undtagen søer, gylte og orner) var 5,9 ADD pr. 100 dyr pr. dag, jf. Bekendtgørelse om grænseværdier for antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg- og svinebesætninger § 5, nr. 2. Klagerens forbrug var registreret til 6,41 ADD pr. 100 dyr pr. dag i den relevante periode, hvilket var en overskridelse på 0,51 ADD.
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens vurdering af, at der skulle meddeles påbud og forbud. Det blev understreget, at baggrunden for ordineringen af medicinen ikke var undskyldende for overskridelsen, da antibiotikaforbruget opgøres ud fra registreringer i VetStat, jf. Bekendtgørelse om grænseværdier for antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg- og svinebesætninger § 3, stk. 1 og Bekendtgørelse om grænseværdier for antibiotikaforbrug og dødelighed i kvæg-_og_svinebesætninger § 3, stk. 2. Skift af rådgivningskategori til Skærpet rådgivning er en lovbestemt konsekvens af overskridelse af grænseværdierne, jf. Bekendtgørelse om sundhedsrådgivningsaftaler for svinebesætninger § 13, nr. 2, og Fødevarestyrelsen kan ikke undlade at træffe denne afgørelse. Den foretagne rettelse i VetStat ændrede ikke ved, at grænseværdien fortsat var overskredet.
Lignende afgørelser