Afgørelse om nedsættelse af tilskud til pleje af græs - Ikke medhold
Dato
15. marts 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Ikke medhold i klage over afgørelse om nedsættelse af tilskud til pleje af græs-
Lovreferencer
En landbruger klagede over NaturErhvervstyrelsens (nu Landbrugsstyrelsen) afgørelse af 9. august 2016 om nedsættelse af tilskud og bortfald af tilsagn til pleje af græs- og naturarealer. Klager havde den 24. juli 2014 fået et 5-årigt tilsagn om tilskud til pleje af græs- og naturarealer, der omfattede flere marker med pligt til afgræsning med tilsagnstype 57, hvor der samtidig kunne søges enkeltbetaling til arealet. Tilsagnet var meddelt efter Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 17, stk. 1, nr. 2, litra b, jf. Lov om Landdistriktsfonden § 13 a, stk. 1.
Baggrund for klagen
Klager indsendte fællesskema 2015, hvor plejemetoden "fast græsningstryk" blev valgt for de fleste marker. Ved en fysisk kontrol den 18. og 19. august 2015 konstaterede Landbrugsstyrelsen, at forpligtelsen om fast græsningstryk ikke var overholdt på flere marker. Dette skyldtes, at:
- Der var under 60 % af det påkrævede antal storkreaturer pr. ha på flere marker.
- Nogle arealer lå uden for indhegningen og viste ingen tegn på afgræsning.
- En mark var slået til slæt i stedet for afgræsset.
- Flere marker var samhegnet med arealer, der ikke havde samme krav om fast græsningstryk.
Klagerens argumenter
Klager anførte, at markerne ved en fejl var anmeldt med plejemetoden "fast græsningstryk" i stedet for "tæt og lavt plantedække", og at "kort tæt græs" burde svare til sidstnævnte. Klager mente ikke at have handlet i ond tro og fandt sanktionen på 61.589 kr. disproportional i forhold til overtrædelsen. Landbrugsstyrelsen fastholdt, at det er klagers ansvar at sikre korrekte oplysninger i fællesskemaet, og at de faktiske forhold på kontroltidspunktet er afgørende.
Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse om nedsættelse af tilskud og bortfald af tilsagn. Nævnet begrænsede sin prøvelse til, hvorvidt forpligtelsen om fast græsningstryk var overholdt på klagers tilsagnsmarker, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.
Nævnets vurdering af overholdelse af forpligtelser
Nævnet fandt, at klager ikke havde overholdt forpligtelsen om pleje med fast afgræsningstryk på sine tilsagnsmarker. Dette skyldtes, at klager i fællesskema 2015 havde valgt "fast græsningstryk" som plejemetode, hvilket kræver et græsningstryk på mindst 1,5 storkreaturer pr. ha i perioden fra 1. juni til 31. august, jf. Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 17, stk. 1, nr. 2, litra b. For mark 39-0 var kravet 0,60 storkreaturer pr. ha. Kontrollen viste, at der var under 60 % af det påkrævede antal storkreaturer, og på nogle marker var der ingen tegn på dyr.
Afvisning af klagerens argumenter
Nævnet afviste klagerens argument om, at markerne opfyldte betingelserne for "tæt og lavt plantedække", da fællesskemaet udgør støtteansøgningen, og det er de valgte forpligtelser, der skal opfyldes. Argumentet om en fejl i anmeldelsen blev også afvist, da der ikke var tale om en "indlysende fejl", der uden videre kunne påvises ved en materiel kontrol af fællesskemaet, jf. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 809/2014 artikel 4, 2. afsnit. Nævnet understregede, at det er klagers ansvar at gøre sig bekendt med tilsagnsforpligtelserne i denne erhvervsrettede tilskudsordning.
Sanktionens proportionalitet og hjemmel
Nævnet fandt, at sanktionen var proportional, da nedsættelse af tilskuddet har direkte hjemmel i bekendtgørelsen, og der ikke er hjemmel til at fravige reglerne. Landbrugsstyrelsens hjemmel for underkendelse af samhegning af marker blev ændret til Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 17, stk. 5, men denne ændring blev ikke anset for at være konkret væsentlig for sagens udfald eller klagers forståelse af afgørelsen. Sanktionen for overtrædelse af forpligtelsen om fast græsningstryk medførte en sanktionsprocent beregnet efter Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 33 b, og bortfald af tilsagn for arealer, der ikke var afgræsset, jf. Bekendtgørelse om tilskud til pleje af græs- og naturarealer § 38, stk. 2.
Lignende afgørelser