Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 25. februar 2016, som omhandlede en støttenedsættelse på 9 % for 2015. Nedsættelsen skyldtes en konstateret overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav 2.2, delkrav 1, vedrørende manglende indberetning til CHR for 3,2 % af 630 dyr på klagers bedrift.

Klager indbragte sagen for Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 14. marts 2016, og sagen overgik til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 1. februar 2017. Klager anførte, at konkrete aflæsninger af øremærker var ukorrekte og havde korrigeret disse observationer.

Landbrugsstyrelsens bemærkninger

Landbrugsstyrelsen oplyste, at overtrædelsen i 2015 var indberettet som en gentagen uagtsom overtrædelse, da det samme krav var overtrådt i 2013. Styrelsen bemærkede desuden, at en forsætlig overtrædelse af samme krav var konstateret i 2014, men at 2015-sagen fejlagtigt blev sagsbehandlet som en gentagen overtrædelse, før 2014-sagen var afsluttet. Dette medførte, at sanktionen for 2015 blev fastholdt på 9 %, selvom den korrekte sanktion, som tredje gentagelse, ville have været 45 %.

Miljø- og Fødevareklagenævnets prøvelse

Nævnet begrænsede sin prøvelse til de væsentligste forhold, herunder hjemmelsgrundlaget for fastsættelsen af karakteren for omfang og den mangelfulde begrundelse. Nævnet har ikke taget stilling til sagens øvrige klagepunkter, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11.

Fastsættelse af karakteren for omfang

Landbrugere skal overholde kravene i bilag 1 til Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse § 3, herunder punkt 2.2 om indberetning af kvæg og førelse af besætningsregister. Registrering skal ske senest syv dage efter hændelsen, jf. Bekendtgørelse om mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin, får eller geder § 7 og Bekendtgørelse om mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin, får eller geder § 8.

Ved vurderingen af nedsættelsernes størrelse skal der tages hensyn til alvor, omfang, varighed og hyppighed af den manglende overholdelse, jf. Forordning nr. 1306/2013 artikel 99, stk. 1. Omfang fastslås navnlig ud fra, om den manglende overholdelse har vidtrækkende virkninger eller er begrænset til bedriften, jf. Kommissionens delegerede forordning nr. 640/2014 artikel 38, stk. 2. Faginstruks 09, 2015, angiver kriterier for omfang baseret på, hvor mange andre besætninger overtrædelsen har påvirket via flytninger til levebrug.

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at der alene er hjemmel til at lade manglende overholdelse af krydsoverensstemmelseskravene indgå i fastsættelsen af karakteren for omfang. Nævnet vurderede, at flytning af dyr til levebrug, som er rettidigt registreret, ikke kan indgå i vurderingen af sanktionen, da der ikke er hjemmel til at sanktionere en lovlig handling.

Manglende oplysninger og begrundelse

En skriftlig afgørelse skal begrundes, hvis en part ikke får fuldt ud medhold, jf. Forvaltningsloven § 22. Begrundelsen skal om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen, jf. Forvaltningsloven § 24, stk. 2. Nævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse ikke opfyldte disse krav, da den ikke anførte, hvilke faktiske omstændigheder der lå til grund for karakteren for omfang, og om de inkluderede dyr var fejlbehæftede. Denne mangel blev anset for konkret væsentlig og førte til afgørelsens ugyldighed.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse § 3 og Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse § 4, stk. 2, jf. Landbrugsstøtteloven § 22 b og Lov om Landdistriktsfonden § 11 a.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophæver Landbrugsstyrelsens afgørelse af 25. februar 2016 om støttenedsættelse på 9 % og hjemviser sagen til fornyet behandling i Landbrugsstyrelsen. Afgørelsen omhandler overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav 2.2, delkrav 1, på [adresse1].

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse var mangelfuld på flere punkter:

  • Hjemmelsgrundlag for omfang: Der var ikke hjemmel til at lade flytning af dyr til levebrug, som var rettidigt registreret, indgå i vurderingen af sanktionen for manglende overholdelse af krydsoverensstemmelseskravene. Det er nævnets vurdering, at der ikke er hjemmel til sanktionering af en lovlig handling, og at der i karakteren for omfang ikke kan indgå flyttede dyr, der ikke er fejlbehæftede.
  • Mangelfuld begrundelse: Landbrugsstyrelsens afgørelse opfyldte ikke begrundelseskravene i Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 2. Styrelsen havde ikke anført, hvilke faktiske omstændigheder der lå til grund for fastsættelsen af karakteren for omfang, og det fremgik ikke, om de dyr, der indgik i vurderingen, var fejlbehæftede eller ej. Denne mangel blev anset for konkret væsentlig og førte til afgørelsens ugyldighed.

Yderligere bemærkninger til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede desuden, at Landbrugsstyrelsen ved en fornyet behandling af sagen skal sikre:

  • Entydig angivelse af hjemmel for sanktionering af krydsoverensstemmelseskrav 2.2 og for nedsættelse af støtten.
  • Korrekt henvisning til EU-forordninger, da de anvendte forordninger ikke vedrørte kalenderåret 2015.
  • En klar forklaring af, hvordan den samlede nedsættelsesprocent er beregnet, herunder hvordan de enkelte overtrædelser indgår, og hvilke forhold der begrunder, at der er tale om en gentagelse. Klager skal kunne læse dette direkte ud af afgørelsen.
  • En forklaring af konsekvenserne af den ændrede vurdering af kontrolresultatet, herunder beregning og begrundelse for, at 5,6 % ud af 642 dyr manglede indberetning til CHR.

Lignende afgørelser