Afgørelse om afslag på grundbetaling for 2015
Dato
3. august 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Ikke medhold i klager over afgørelse om grundbetaling 2015 i Brønderslev Kommune
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 9. februar 2016, som afslog en ansøgning om grundbetaling for 2015. Klager havde ansøgt om grundbetaling for et areal på 1,97 hektar, hvilket var under minimumskravet på 2,00 hektar.
Baggrund for ansøgningen
Klager indsendte Fællesskema 2015 den 21. april 2015 med en ansøgning om grundbetaling for 1,97 ha. Selvom klager i det tilhørende markkort havde indtegnet et samlet areal på 2,06 ha fordelt på tre marker, blev der kun ansøgt om grundbetaling for to af markerne. Den 10. maj 2015 indsendte klager en ændring til Fællesskemaet, men denne ændring vedrørte ikke ansøgningen om grundbetaling. Landbrugsstyrelsen sendte kvitteringsbreve for begge indsendelser, hvoraf det tydeligt fremgik, at der var søgt grundbetaling til 1,97 ha.
Landbrugsstyrelsens afgørelse
Landbrugsstyrelsen afslog ansøgningen om grundbetaling for 2015 med den begrundelse, at det ansøgte areal var mindre end minimumskravet på 2,00 ha, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 17, stk. 1 og 2.
Klagerens anbringender
Klager anførte, at fejlen skyldtes en forglemmelse, hvor mark 3-0 (0,09 ha) ved en fejl ikke blev inkluderet i ansøgningen om grundbetaling, selvom den var indtegnet i markkortet. Klager mente, at fejlen opstod under rettelser den 10. maj 2015, hvor marken utilsigtet blev fjernet fra grundbetalingsordningen. Klager anmodede om, at den samlede ansøgning på 2,06 ha blev godkendt.
Landbrugsstyrelsens bemærkninger til klagen
Landbrugsstyrelsen fastholdt, at minimumskravet på 2,00 ha ikke var opfyldt. Styrelsen bemærkede, at klager to gange havde modtaget kvitteringsbreve, der tydeligt angav det ansøgte areal på 1,97 ha. Styrelsen vurderede, at der ikke var tale om en "indlysende fejl" i henhold til Forordning (EU) nr. 809/2014 artikel 4, da fejlen ikke uden videre kunne påvises ved en materiel kontrol af Fællesskemaet. Det var ikke muligt for styrelsen at vide, hvorfor der ikke var søgt grundbetaling til mark 3-0.
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede klagen i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og 2 og fokuserede på det ansøgte areal samt spørgsmålet om indlysende fejl.
Det ansøgte areal i Fællesskema 2015
Nævnet fandt, at klager ikke opfyldte kravet om et støtteberettiget areal på minimum 2,00 ha for at modtage grundbetaling, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte til landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v. § 17, stk. 1. Nævnet lagde vægt på, at det indtegnede areal i Fællesskemaet, jf. Bekendtgørelse om ansøgninger og kontrol i forbindelse med direkte støtte til landbrugere m.v. § 9, anses som det anmeldte areal, og at klager kun havde anmeldt 1,97 ha til grundbetaling. Det forhold, at mark 3-0 var indtegnet i markkortet, men ikke ansøgt om grundbetaling, ændrede ikke ved resultatet, især da klager havde modtaget kvitteringsbreve, der bekræftede det ansøgte areal.
Indlysende fejl
Nævnet vurderede, at der ikke var tale om en indlysende fejl i henhold til Forordning (EU) nr. 809/2014 artikel 4. En fejl kan kun anerkendes som indlysende, hvis den uden videre kan påvises ved en materiel kontrol af oplysningerne i Fællesskemaet. Nævnet fandt, at det ikke var en indlysende fejl, at der ikke var søgt grundbetaling til mark 3-0, blot fordi den var indtegnet i markkortet. Styrelsen kunne ikke forventes at kende årsagen til, at klager ikke havde søgt grundbetaling for den pågældende mark.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 9. februar 2016 om afslag på grundbetaling for 2015. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser