Stadfæstelse med ændring af Landbrugsstyrelsens afgørelse om grundbetaling og grøn støtte for 2015
Dato
1. marts 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Landbrugsstøtte
Højdepunkt
Stadfæstelse med ændring af afgørelse i sag om delvist afslag på grundbetaling og
Lovreferencer
Sagen omhandler en landbrugers ansøgning om grundbetaling og grøn støtte for 2015. Klager ansøgte oprindeligt om støtte til et samlet areal på 66,86 ha, herunder mark nr. 12-0 på 8,50 ha.
Landbrugsstyrelsen (tidligere NaturErhvervstyrelsen) konstaterede et overlap på 8,19 ha for mark nr. 12-0 med en anden ansøgers mark. Klager indsendte herefter en ændring til Fællesskemaet den 9. juni 2015, hvor mark nr. 12-0 blev flyttet og arealet nedsat til 8,45 ha, hvilket resulterede i et samlet ansøgt areal på 66,81 ha.
Landbrugsstyrelsen meddelte den 15. oktober 2015, at mark nr. 12-0 ikke var støtteberettiget, da kun 0,08 ha af den oprindeligt indtegnede mark overlappede med den nye indtegning. I afgørelsen af 3. november 2015 nedsatte styrelsen klagers støtteberettigede areal til 58,36 ha. Begrundelsen var, at ændringen af Fællesskemaet var indsendt efter den forsinkede ansøgningsfrist den 18. maj 2015. Styrelsen anførte desuden, at 0,07 ha af den oprindelige mark 12-0 kun var støtteberettiget, hvis den kunne sammenlægges med en anden tilstødende støtteberettiget mark, jf. Bekendtgørelse om direkte støtte efter grundbetalingsordningen m.v. § 18, stk. 1.
En arealafvigelse på 8,45 ha blev konstateret, svarende til 14,48 % af det fastslåede areal på 58,36 ha. Da afvigelsen oversteg 3 % eller 2 ha, blev støtten under grundbetalingsordningen 2015 beregnet på grundlag af det fastslåede areal reduceret med det dobbelte af afvigelsen, hvilket medførte en yderligere nedsættelse på 16,90 ha til 41,46 ha. Dette skete i henhold til Forordning (EU) nr. 640/2014, artikel 19, stk. 1.
Klager påklagede afgørelsen den 27. november 2015 og anførte, at der alene var tale om en korrekt indtegning af marken det rette sted inden for samme markblok, ikke en opskrivning af arealet. Sagen blev overført til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 1. februar 2017, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 24, stk. 6.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet sagen og begrænset sin prøvelse til de væsentligste forhold, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1 og Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 2.
Ændring af markindtegning for støtteansøgning
Nævnet fandt, at klager ikke overholdt ændringsfristen den 11. maj 2015 eller fristen for indgivelse af forsinkede ansøgninger den 18. maj 2015. Ændringen af Fællesskema 2015 den 9. juni 2015 for mark nr. 12-0 blev betragtet som en tilføjelse til klagers ansøgte areal for den del, der ikke havde samme placering som den oprindelige indtegning. Nye ansøgninger eller tillæg kan ikke godkendes efter den forsinkede ansøgningsfrist den 18. maj 2015, jf. Bekendtgørelse om markblok og elektronisk Fællesskema § 9, stk. 5 og Forordning (EU) nr. 640/2014, artikel 13, stk. 1.
Tilbagetrækning af støtteansøgning
Nævnet vurderede, at klagers rettelse af Fællesskema 2015 ved at flytte placeringen af mark nr. 12-0 måtte betragtes som et forsøg på delvis tilbagetrækning af den oprindelige ansøgning. Da klager allerede var blevet gjort opmærksom på uoverensstemmelsen den 3. maj 2015, kunne den delvise tilbagetrækning ikke godkendes, jf. Forordning (EU) nr. 809/2014, artikel 3, stk. 2. Klagers oprindelige støtteansøgning af 21. april 2015 med angivelse af mark nr. 12-0 med 8,50 ha var således den gældende ansøgning for støtteåret 2015.
Minimumskravet på 0,30 ha
Den resterende del af klagers mark 12-0 på 0,07 ha blev fundet ikke-støtteberettiget i 2015. Nævnet lagde til grund, at arealet på 0,07 ha ikke opfyldte minimumskravet på 0,30 ha i Bekendtgørelse om direkte støtte efter grundbetalingsordningen m.v. § 18, stk. 1. Arealet kunne heller ikke anses som tilbagetrukket efter Forordning (EU) nr. 809/2014, artikel 3, stk. 1.
Sanktionsberegning
Nævnet fandt, at der skulle gives en sanktion. Det anmeldte støtteberettigede areal på 66,86 ha skulle nedskrives med 8,50 ha, hvilket resulterede i et fastslået areal på 58,36 ha. Arealafvigelsen udgjorde 14,56 %, hvorfor det fastslåede areal skulle reduceres med 17,00 ha (det dobbelte af den fastslåede forskel). Dette medførte en nedsættelse af det støtteberettigede areal til grundbetaling til 41,36 ha i henhold til Forordning (EU) nr. 640/2014, artikel 19, stk. 1.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 3. november 2015 om grundbetaling og grøn støtte 2015 med den ændring, at det støtteberettigede areal til grundbetaling 2015 nedsættes til 41,36 ha. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser