Command Palette

Search for a command to run...

Klage over Skive Kommunes godkendelse af flisfyret kedelcentral og udvidelse af fjernvarmeforsyningsområde

Dato

1. maj 2018

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Indbragt for rettenVarmeforsyning

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Skive Kommunes afgørelse om godkendelse af projektforslag for etablering af flisfyret

Sagen omhandler en klage fra HMN GasNet P/S over Skive Kommunes afgørelse af 22. november 2016, hvor kommunen godkendte Skive Fjernvarme A.m.b.a.'s (værket) projektforslag om etablering af en flisfyret kedelcentral og udvidelse af forsyningsområdet i Skive. Afgørelsen blev truffet i medfør af Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg og Varmeforsyningsloven.

Baggrund for sagen

Projektforslaget indebærer etablering af en 10 MW flisfyret kedelcentral, nedlæggelse af to gamle biooliekedler og en ændring af områdeafgrænsningen mellem naturgas- og fjernvarmeforsyningen i den nordlige del af Skive. Konverteringen omfatter boliger, offentlige bygninger og erhverv, der skifter fra naturgas-, olie- og elopvarmning til fjernvarme. Der er ingen tilslutnings- eller forblivelsespligt for varmeforbrugerne.

Projektforslaget blev oprindeligt indsendt i juni 2014 og godkendt af Skive Kommune i januar 2015. HMN GasNet P/S klagede, og Energiklagenævnet ophævede afgørelsen i juli 2015 på grund af mangelfuld begrundelse og hjemviste sagen til fornyet behandling. Den opdaterede udgave af projektforslaget fra maj 2016 indeholdt opdaterede samfundsøkonomiske beregninger baseret på Energistyrelsens forudsætninger. Skive Kommune godkendte den reviderede udgave i november 2016.

Skive Kommunes godkendelse

Kommunens godkendelse omfattede:

  • Etablering af en 10 MW flisfyret kedelcentral.
  • Konvertering af boliger, offentlige bygninger og erhverv til fjernvarme.
  • Ændring af områdeafgrænsningen mellem naturgas og fjernvarme.
  • Etablering af nødvendige forsyningsledninger.
  • Nedlægning af biooliekedel 4 og 5.

Godkendelsen forudsatte, at værket yder kompensation til HMN GasNet P/S for ejendomme, der skifter fra individuel naturgasforsyning til fjernvarme, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 8, stk. 1 og 2. Kommunen vurderede, at projektet var samfundsøkonomisk fordelagtigt med en fordel på 25,4 mio. kr., og at det opfyldte betingelserne i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 26, stk. 2 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 11, stk. 1, samt brændselsforudsætningerne i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 4. Projektet blev også anset for at være i overensstemmelse med Varmeforsyningsloven § 1, stk. 1 og Skive Kommunes klima- og energistrategi.

Klagerens synspunkter

HMN GasNet P/S anmodede om, at afgørelsen blev ophævet eller hjemvist til fornyet behandling. Klageren fremførte følgende hovedargumenter:

Manglende opfyldelse af betingelser for biomasse

Fejl i samfundsøkonomiske beregninger

  • Projektet er ikke det samfundsøkonomisk mest fordelagtige. Klageren påpegede en række faktuelle fejl og ikke-retvisende værdiskøn i beregningerne, hvilket ifølge klageren ville resultere i et samfundsøkonomisk underskud på 60,6 mio. kr. Klageren fremlagde en tabel over de påståede fejl og deres effekt:
Påstand om fejlEffekt af korrektion (mio. kr.)
Flispris i strid med Energistyrelsens brændselsprisforudsætninger-3,4
Forkert inflation og samfundsøkonomisk elpris3,9
Forkert opgjort varmebehov og opvarmningsform12,3
Forkert gennemsnitlig levetid for gaskedler11,8
Usandsynlig udskiftningshastighed for gaskedler i referencescenariet-4,4
Forkert drift og vedligeholdelsesudgift for gaskedler17,6
Forkert pris for investering i gaskedler12,1
Forkert udvikling i konvertering af oliekunder i referencescenariet-20,1
Indregning af CO2 besparelse fra år 20219,4
Manglende omkostning til spids- og reservelastkedel7,0
Samlet effekt ved korrektion-86,0
  • Klageren anførte, at flisprisen ikke kan baseres på lokalt indhentede priser uden en bindende kontrakt, og at Energistyrelsens vejledende beregningsforudsætninger skal følges. Desuden var inflation og elprisforudsætninger faktuelt forkerte, og varmebehovet var baseret på forældede data. Klageren mente også, at gaskedlers levetid er mindst 18 år, ikke 15 år, og at projektet ikke var robust over for ændringer i CO2-omkostninger.

Relevant alternativ: Naturgasbaseret kedel

Skive Kommunes bemærkninger

Skive Kommune fastholdt sin afgørelse og anførte, at forgasningsanlægget på Thorsvej ikke skulle medregnes i produktionskapaciteten på grund af ustabil drift. Kommunen mente, at den lokalt opgjorte flispris kunne lægges til grund, og at Energistyrelsens vejledning ikke var retligt bindende. Kommunen fandt, at de foretagne følsomhedsanalyser var tilstrækkelige, og at afgrænsningen af relevante alternativscenarier var i overensstemmelse med projektbekendtgørelsens hovedregler, herunder sammenligning med et kraftvarmealternativ, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 11.

Værkets bemærkninger

Værket støttede kommunens afgørelse og fremhævede, at kommunen har et vidt skøn i vurderingen af projekter. Værket bestred, at Energistyrelsens vejledning og forudsætninger er retligt bindende, og at dokumentation for brændselspriser alene kan bestå af bindende kontrakter. Værket fastholdt, at den økonomiske levetid for gaskedler er 15 år, og at CO2-udledningerne var korrekt værdisat. Værket argumenterede for, at etablering af en naturgaskedel ikke var et relevant scenarie, da det ville medføre en højere varmeproduktionspris og dermed manglende tilslutning fra forbrugerne.

Energiklagenævnet stadfæstede Skive Kommunes afgørelse af 22. november 2016 om godkendelse af projektforslaget. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 31, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.

Energiklagenævnets vurdering

Sagen blev behandlet efter Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (nr. 566 af 2. juni 2014) i henhold til overgangsbestemmelsen i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 34, stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal godkende projekter omfattet af bilag 1, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1, og påse, at projektet er i overensstemmelse med Varmeforsyningsloven § 1 og er samfundsøkonomisk mest fordelagtigt, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 6 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 26, stk. 2. Projektforslaget skal indeholde en samfundsøkonomisk analyse af relevante scenarier, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 23, stk. 1, nr. 10.

Brændselsforudsætninger i projektbekendtgørelsen

Nævnet fandt, at betingelserne i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 4 var opfyldt. Et

Lignende afgørelser