Command Palette

Search for a command to run...

Momspligt af dykkerarbejde ved reparation af kajanlæg

Dato

22. november 2022

Hoved Emner

Moms

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Moms, Leveringssted, Fast ejendom, Dykkerarbejde, Havnekaj, Momspligt, Efterangivelse

Sagen drejede sig om et selskabs (virksomhed1 ApS) efterangivelse af salgsmoms, hvor selskabet ønskede at ændre sin momsangivelse fra +333.450 kr. til -333.450 kr. for 4. kvartal 2016. Selskabet mente, at dets dykkerydelser, udført for dets færøske moderselskab (virksomhed2) i forbindelse med reparation af en kaj i [by1] Havn, ikke var momspligtige i Danmark. SKAT (nu Skattestyrelsen) fastholdt, at ydelserne var momspligtige, da de vedrørte fast ejendom beliggende i Danmark, jf. Momsloven § 18.

Selskabet, stiftet i september 2016 og 100% ejet af det færøske moderselskab, havde oprindeligt angivet salgsmoms på 333.450 kr. baseret på en faktura for "Dykkerarbejde udført i [by1], Danmark". Efter en intern gennemgang indsendte selskabet en negativ efterangivelse med den begrundelse, at ydelserne ikke var omfattet af Momsloven § 18.

Selskabets aktiviteter

Selskabet hyrede dykkere og arbejdede for moderselskabet, som havde entreprisekontrakten med slutkunden. Ydelserne bestod af en flerhed af leverancer under vand i forbindelse med reparation af en gammel kaj, herunder:

  • Afdækning af området under vand (vanddybde, sigtbarhed, strømninger).
  • Optagelser til brug for mandskab på land og i vand.
  • Overvågning af kranoperationer.
  • Filmning og transmission af videosignal til kranfører og andre på land.
  • Assistance til undervandssvejsere.

Selskabet anvendte underleverandører, hvoraf fakturaer fra [virksomhed4] v/ [person3] specificerede arbejde i [by1] Havn, herunder brug af svejseelektroder og andet svejseudstyr, hvilket indikerede direkte involvering i reparationsarbejdet.

SKATs begrundelse

SKAT argumenterede for, at der skal betales moms af ydelser leveret mod vederlag her i landet, jf. Momsloven § 4, stk. 1. Leveringsstedet for ydelser vedrørende fast ejendom er i Danmark, hvis ejendommen er beliggende her, jf. Momsloven § 18. SKAT fandt, at dykkerarbejdet var en indirekte del af og en forudsætning for reparationen af havnekajen, og dermed havde tilstrækkelig direkte tilknytning til fast ejendom, jf. Momsforordningen artikel 31a, stk. 1, litra b. SKAT bemærkede desuden, at styresignalet SKM2017.668.SKAT, der præciserede anvendelsesområdet for ydelser leveret af danske havne, blot var en præcisering af de hidtil gældende regler og derfor var relevant for perioden i 2016.

Selskabets påstand og argumenter

Selskabets repræsentant påstod, at arbejdet ikke var omfattet af Momsloven § 18 i 2016, og at ydelsen derfor skulle behandles efter Momsloven § 16, stk. 1 (omvendt betalingspligt), uden tillæg af dansk moms. Repræsentanten henviste til, at de daværende fortolkninger af leveringsstedet for ydelser knyttet til fast ejendom ikke omfattede de leverede dykkerydelser. Det blev fremhævet, at der er særlige forhold ved ydelser udført under vand, som kræver særlige kompetencer og primært vedrører sikkerhed, monitorering og filmning, uden direkte tilknytning til den faste ejendom. Repræsentanten henviste også til Landsskatterettens kendelse TfS2005.310 samt SKM2005.105 og SKM2014.11.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse og nægtede selskabet at få udbetalt 333.450 kr. i moms. Retten fandt, at selskabets dykkerydelser vedrørte reparation af fast ejendom beliggende i Danmark, og dermed var omfattet af Momsloven § 18.

Afgørelsen blev begrundet med følgende:

  • Definition af afgiftspligtige personer og ydelser: Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. Momsloven § 3, stk. 1. Der betales afgift af ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. Momsloven § 4, stk. 1.
  • Leveringssted for ydelser vedrørende fast ejendom: Momsloven § 18 fastslår, at leveringsstedet for ydelser er her i landet, når ydelsen vedrører fast ejendom beliggende her i landet. Dette inkluderer ydelser i forbindelse med forberedelse eller koordinering af byggearbejder samt tilsyn. Bestemmelsen har hjemmel i Momssystemdirektivets artikel 47.
  • Fast ejendom under vand: Med henvisning til EU-Domstolens sag C-428/02 (Landskrona Varv) blev det fastslået, at et helt eller delvist oversvømmet område kan anses for fast ejendom, hvis det er afgrænset på varig måde og ikke kan flyttes. Dette gælder for en afgrænset del af et havnebassin, samt pæle og broer fæstnet til havbunden.
  • Tilknytning af dykkerydelser til fast ejendom: Landsskatteretten vurderede, at de leverede dykkerydelser var direkte rettet mod reparation af den gamle kaj i [by1] Havn, som var en del af moderselskabets entreprisekontrakt. Selvom ydelserne også indeholdt elementer af monitorering og måling, blev de anset for at være omfattet af Momsloven § 18 og Momssystemdirektivets artikel 47 som forberedelse, koordinering eller tilsyn med byggearbejder.
  • Svejsearbejde som bevis: Det blev bemærket, at de fremlagte fakturaer viste levering af ydelser i form af svejsearbejde, hvilket yderligere understøttede tilknytningen til reparation af fast ejendom.
  • Afvisning af selskabets argumenter: Henvisningen til Landsskatterettens afgørelse SKM2005.125.LSR blev afvist, da arbejdsydelserne i den sag var rettet mod løsøre (fældede træstammer), i modsætning til nærværende sag, hvor ydelserne var rettet mod fast ejendom. Argumentet om, at præciseringerne i SKM2017.668.SKAT først var gældende fra 1. januar 2017, blev også afvist, da styresignalet blot præciserede de hidtil gældende regler.

Landsskatteretten fandt derfor, at leveringsstedet var i Danmark, og at selskabet med rette havde påført dansk moms på fakturaerne.

Lignende afgørelser