Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på ekstraordinær genoptagelse for indkomståret 2013

Dato

7. august 2019

Hoved Emner

Processuelle bestemmelser

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Ekstraordinær genoptagelse, Skatteansættelse, Skønsmæssig ansættelse, Skatteforvaltningsloven, Særlige omstændigheder, Fristoverskridelse, Myndighedsfejl

Sagen omhandler en klagers anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013. Klageren, der drev selvstændig virksomhed, havde ikke indsendt selvangivelse for 2013, hvilket førte til, at SKAT skønsmæssigt fastsatte overskuddet til 660.000 kr. baseret på virksomhedens resultat fra 2012 og en indeksregulering. Årsopgørelsen blev lagt i klagerens skattemappe den 18. februar 2015.

Klageren anmodede den 25. september 2017 om genoptagelse af skatteansættelsen for 2013 med henblik på at ændre overskuddet til 447.084 kr. SKAT afviste anmodningen med henvisning til, at fristen for ordinær genoptagelse var udløbet den 1. maj 2017, og at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8 og Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 ikke var opfyldt.

SKATs begrundelse

SKAT fastholdt, at problemer med TastSelv eller en skønsmæssig ansættelse, der efterfølgende dokumenteres som for høj, som udgangspunkt ikke udgør en myndighedsfejl, medmindre den skønsmæssige ansættelse var "åbenbart for højt ansat" i forhold til de tilgængelige oplysninger på tidspunktet for afgørelsen. SKAT mente ikke, at deres skøn var åbenbart for højt ansat, da det var baseret på overskuddet fra året før. SKAT afviste desuden, at momstallene direkte kunne bruges til at opgøre et overskud af virksomhed, da der skulle reguleres for eventuelle momsfrie indtægter og afskrivninger.

Klagerens argumenter

Klageren anførte, at SKATs afvisning var en standardafvisning uden reel begrundelse. Klageren fremhævede, at SKAT på tidspunktet for skønnet i 2015 havde adgang til momsangivelser for 2013, som indikerede et momsmæssigt overskud på ca. 447.080 kr. Klageren argumenterede for, at et skøn baseret på momstallene eller privatforbruget ville have resulteret i en væsentligt lavere skatteansættelse. Klageren gjorde gældende, at en forskel på over 47% mellem SKATs skøn og det faktiske overskud udgjorde en væsentlig ændring, der burde berettige ekstraordinær genoptagelse. Klageren henviste til, at Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 (svarende til den tidligere Skattestyrelsesloven § 35, stk. 1, nr. 8) kan anvendes, når der foreligger særlige omstændigheder, herunder myndighedsfejl, der har medført en materielt urigtig ansættelse, og hvor det er urimeligt at opretholde ansættelsen.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten bemærkede, at klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2013, dateret den 25. september 2017, var modtaget af SKAT efter udløbet af fristen for ordinær genoptagelse (1. maj 2017), jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2.

Retten fandt, at klageren ikke opfyldte betingelserne for genoptagelse efter de objektive grunde i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Vedrørende Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 (særlige omstændigheder), fandt Landsskatteretten ikke, at der forelå sådanne omstændigheder. Retten lagde vægt på, at SKATs skønsmæssige ansættelse af overskud af virksomhed på 660.000 kr. lå inden for den skønsmargin, forvaltningen har, når klageren ikke har selvangivet. Dette skyldtes, at SKAT havde taget udgangspunkt i klagerens resultat af virksomhed for indkomståret 2012 og reguleret beløbet i henhold til indekstal fra Skatteministeriet.

Det blev yderligere bemærket, at årsopgørelsen for indkomståret 2013 blev lagt i klagerens skattemappe den 19. januar 2015. Klageren måtte derfor senest på dette tidspunkt anses for at være kommet til kundskab om ændringen af hans skatteansættelse. Klageren havde ikke dokumenteret, at genoptagelsesanmodningen var fremsat senest 6 måneder efter, at klageren var kommet til kundskab om det forhold, der begrundede ekstraordinær genoptagelse, jf. Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2. Der forelå ingen særlige omstændigheder, der kunne begrunde en dispensation fra denne frist.

Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse.

Lignende afgørelser