Command Palette

Search for a command to run...

Manglende ret til kontanthjælp under udlandsophold efter endt ferie med ret til ydelse

Dato

23. juni 2018

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Kontanthjælp, Kommunens tilladelse, Ganske særlige forhold, Uddannelseshjælp, Ferie, Forlænget udlandsophold, Udland

En borger, der modtog kontanthjælp, havde bevilget ferie med ydelse fra den 14. august 2017 til og med den 27. august 2017. Borgeren rejste ud af landet den 14. august 2017 og indrejste igen den 4. september 2017. Inden udrejsen, den 10. august 2017, havde borgeren spurgt kommunen om muligheden for at afholde tre ugers ferie, men blev informeret om, at man højst må afholde 14 dages ferie i træk på kontanthjælp, og at ydelsen ville blive trukket for dage ud over de 14 dage. Kommunen afslog kontanthjælp for perioden 28. august 2017 til og med 4. september 2017.

Borgeren oplyste at have fået hold i ryggen og været indlagt på hospital i Bosnien, og at lægen havde frarådet rejse. Dokumentation viste et lægebesøg den 16. august 2017 med notering af ryg- og lændesmerter, men ikke indlæggelse. Borgerens datter kontaktede først kommunen den 30. august 2017 for at oplyse om indlæggelsen, hvilket var to dage efter den aftalte ferieperiode sluttede og to uger efter lægebesøget.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg stadfæstede kommunens afgørelse om manglende ret til kontanthjælp i perioden 28. august 2017 til og med 4. september 2017.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen lagde vægt på, at borgeren var informeret om den maksimale ferieperiode på 14 dage med ydelse. Det er som udgangspunkt en betingelse for at bevare retten til kontanthjælp under ophold i udlandet i særlige tilfælde, at kommunen forud for udrejsen har givet tilladelse hertil.

Selvom der kan opstå ganske særlige forhold under et udlandsophold med ret til ydelse, som forhindrer hjemrejse, er det en betingelse, at ydelsesmodtageren kontakter kommunen så snart det er muligt og dokumenterer forholdene. I denne sag vurderede Ankestyrelsen, at borgeren ikke havde taget kontakt til kommunen så snart det var muligt, og den indleverede dokumentation understøttede ikke en hospitalsindlæggelse, men kun et lægebesøg.

Ankestyrelsen henviste til Aktivloven § 5, stk. 1 om, at personer i udlandet som udgangspunkt ikke har ret til hjælp, og Aktivloven § 5, stk. 2 om kommunens mulighed for at tillade hjælp i særlige tilfælde. Det er en betingelse, jf. Aktivloven § 5, stk. 3, at opholdet ikke hindrer opfyldelse af de almindelige betingelser for hjælp. Retten til ferie med ydelse er reguleret i Aktivloven § 5, stk. 4.

Lignende afgørelser