Landsskatteretten: Beskatning af fri bil og motorcykel - Rådighed og bevisbyrde
Dato
22. marts 2018
Hoved Emner
Indkomstarter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Fri bil, Fri motorcykel, Hovedanpartshaver, Rådighedsbeskatning, Bevisbyrde, Beskatningsgrundlag, Stilstandsforsikring
Sagen omhandlede beskatning af fri bil og motorcykel for en hovedanpartshaver og direktør i indkomstårene 2010-2014. Klageren ejede 100 % af anparterne i et holdingselskab, som igen ejede 100 % af et driftsselskab, hvor klageren var ansat som direktør. SKAT havde forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med værdien af fri bil for to yderligere biler (Mercedes-Benz ML 320 og Audi A6) udover den allerede beskattede firmabil, samt værdien af fri motorcykel (Harley Davidson).
SKATs afgørelse
SKAT argumenterede for, at klageren som hovedanpartshaver havde en skærpet bevisbyrde for, at bilerne ikke havde stået til rådighed for privat benyttelse. For Mercedes-Benz ML 320 (gulpladebil) henviste SKAT til, at den var egnet til personbefordring, der var betalt privatbenyttelsesafgift, og at en lignende bil senere blev stillet til rådighed. For Audi A6 (hvidpladebil) henviste SKAT til, at den tidligere havde været klagerens firmabil og senere ægtefællens. SKAT fandt, at fremlagte kørselsregnskaber var summariske, og at tro- og love-erklæringer mellem interesseforbundne parter ikke kunne afkræfte formodningen om privat rådighed. SKAT fastholdt desuden, at beskatningsgrundlaget for Audi A6 skulle være den fulde købspris på 550.000 kr., inklusiv sommerhjul, da bilen var over tre år gammel ved anskaffelsen. For motorcyklen fastsatte SKAT en skønsmæssig markedsleje på 6.000 kr. pr. måned, men anerkendte i en senere udtalelse, at beskatning kun skulle ske i de 7 måneder, hvor motorcyklen var ansvarsforsikret, forudsat nummerpladerne var afmonteret i stilstandsperioden. SKAT anvendte den forlængede ansættelsesfrist i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5, da fri bil/motorcykel for en hovedanpartshaver betragtes som en kontrolleret transaktion.
Klagerens opfattelse
Klageren bestred beskatningen af de yderligere biler og motorcyklen. For Audi A6 gjorde klageren gældende, at den ikke havde været til rådighed for privat benyttelse efter maj 2012, da den var parkeret hos virksomheden, og der forelå en skriftlig fraskrivelseserklæring. Klageren argumenterede for, at den skærpede bevisbyrde for hovedanpartshavere kun finder anvendelse, hvis bilen er parkeret på privatadressen. For Mercedes-Benz ML 320 fremhævede klageren, at bilen havde et erhvervsmæssigt formål (transport af tunge anlæg) og altid var parkeret hos virksomheden. Klageren anfægtede beskatningsgrundlaget for Audi A6, idet sommerhjul til 40.000 kr. ikke skulle medregnes, da de ikke var registreringsafgiftspligtigt tilbehør. For motorcyklen mente klageren kun at skulle beskattes i de 7 måneder, hvor den faktisk kunne benyttes, da den var omfattet af en stilstandsforsikring i vinterperioden, hvor den ikke måtte køre på offentlig vej, jf. Færdselsloven § 105.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse vedrørende beskatning af fri bil for både Mercedes-Benz ML 320 og Audi A6, men nedsatte beskatningen af fri motorcykel.
Landsskatteretten henviste til Ligningsloven § 16, stk. 1, 3 og 4 og Ligningsloven § 16a, stk. 5 vedrørende beskatning af formuegoder stillet til rådighed. Retten fastslog, at bevisbyrden for, at en firmabil ikke er til rådighed for privat benyttelse, som udgangspunkt påhviler SKAT, hvis hovedaktionærens og selskabets adresse ikke er sammenfaldende, og bilen ikke er parkeret ved klagerens bopæl. Dog vendes bevisbyrden, hvis de faktiske forhold taler for privat rådighed, især for dyre luksusbiler, der ikke egner sig til erhvervsmæssig anvendelse, jf. SKM2014.504.HR.
Mercedes-Benz ML 320
Landsskatteretten fandt, at klageren havde bevisbyrden for, at bilen ikke havde været til rådighed for privat benyttelse. Dette blev begrundet med, at bilen var dyr og egnet til personbefordring, der var betalt privatbenyttelsesafgift, og klageren efterfølgende havde en stort set tilsvarende bil stillet til rådighed. Retten henviste til SKM2016.586.BR. Klageren havde ikke løftet denne bevisbyrde, og den fremlagte tro- og love-erklæring tillagdes ikke særlig vægt, da den var indgået mellem interesseforbundne parter. SKATs afgørelse blev stadfæstet.
Audi A6
Landsskatteretten stadfæstede ligeledes SKATs afgørelse for Audi A6. Retten fandt, at klageren havde bevisbyrden, da bilen var dyr, egnet til personbefordring, og tidligere havde været anvendt som fri bil af klageren og senere af ægtefællen. Hverken det summariske kørselsregnskab eller tro- og love-erklæringen (indgået mellem interesseforbundne parter) kunne dokumentere, at bilen ikke havde været til rådighed for privat anvendelse i perioden maj 2012 til august 2014.
Vedrørende beskatningsgrundlaget for Audi A6, som var anskaffet mere end tre år efter første indregistrering, skulle dette opgøres til arbejdsgiverens købspris inklusive eventuelle istandsættelsesudgifter, jf. Ligningsloven § 16, stk. 4, 6. pkt.. Landsskatteretten afviste klagerens henvisning til SKM2007.146.LSR, da denne afgørelse omhandlede en fabriksny bil og var baseret på en berettiget forventning, som ikke fandtes i nærværende sag for en brugt bil. Da sommerhjulene var faktureret og leveret samtidig med bilen og indgik i den samlede købspris på 550.000 kr., fandt Landsskatteretten, at dette beløb udgjorde beskatningsgrundlaget.
Motorcykel
Landsskatteretten nedsatte værdien af fri motorcykel. Retten fandt, at værdien skulle fastsættes til markedsprisen, som SKAT skønsmæssigt havde ansat til 6.000 kr. pr. måned, hvilket klageren var enig i. Med henvisning til Ligningsrådets afgørelse SKM2003.181.LR fandt Landsskatteretten, at beskatning kun skulle ske i de måneder, hvor motorcyklen var ansvarsforsikret og dermed kunne benyttes. Dette resulterede i en nedsættelse af den skattepligtige værdi til 42.000 kr. i 2011, 40.355 kr. i 2012, 38.088 kr. i 2013 og 38.382 kr. i 2014.
Lignende afgørelser