Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på genoptagelse for indkomstår 2011 og 2012

Dato

5. maj 2022

Hoved Emner

Når man ønsker en sag genoptaget

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Genoptagelse af skatteansættelse, Ekstraordinær genoptagelse, Ordinær genoptagelse, Skatteforvaltningsloven, Skønsmæssig ansættelse, Dokumentationskrav, Tab på fordringer

Sagen omhandler klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2011 og 2012. Klageren, der drev virksomhed med engroshandel af levende dyr, havde ikke selvangivet for de pågældende år, hvilket førte til, at SKAT skønsmæssigt takserede virksomhedens overskud. Efterfølgende, baseret på bankkontoudtog og kontrolbilag, forhøjede SKAT klagerens overskud af virksomhed betydeligt for begge år.

SKATs oprindelige taksering var 150.000 kr. for 2011 og 155.000 kr. for 2012. Efter gennemgang af bankkonti og kontrolbilag, forhøjede SKAT overskuddet med 1.524.334 kr. for 2011 og 604.100 kr. for 2012. For 2011 baserede SKAT forhøjelsen på indbetalinger til banken, mens for 2012 blev forhøjelsen baseret på kontrolbilag for omsætning og køb.

Klageren anmodede om genoptagelse af skatteansættelsen, idet hun for 2011 anførte, at SKAT havde anset alle indbetalinger for skattepligtige uden at indrømme fradrag for udgifter, hvilket klageren mente var i strid med Statsskatteloven § 6 og ikke harmonerede med opgørelsen for 2012, hvor der blev indrømmet fradrag. For 2012 anførte klageren, at SKAT ikke havde forholdt sig til, om fakturerede beløb var tabt med fradragsret til følge.

SKAT afviste anmodningen om genoptagelse. For 2011 blev afslaget begrundet med, at fristen for ordinær genoptagelse var udløbet, og at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 ikke var opfyldt, da klageren ikke havde fremsendt det efterspurgte materiale, og manglende repræsentation ikke udgjorde en særlig omstændighed. Desuden var 6-måneders fristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 overskredet. For 2012 blev afslaget begrundet med, at klageren ikke havde fremlagt oplysninger eller dokumentation for, at de påståede tab var konstateret og endeligt opgjort i indkomståret 2012.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten bemærker, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- og ejendomsværdiskat, skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Dette følger af Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2.

Uanset disse frister kan en ansættelse foretages eller ændres efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, såfremt en af de objektive betingelser i bestemmelsens nr. 1-7 er opfyldt, eller der foreligger særlige omstændigheder som anført i bestemmelsens nr. 8. En ansættelse kan kun foretages efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i Skatteforvaltningsloven § 26. Dette fremgår af Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2.

Indkomståret 2011

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2011 blev sendt den 24. april 2016, hvilket er uden for de ordinære ansættelsesfrister i Skatteforvaltningsloven § 26.

Landsskatteretten fandt, at:

  • Der foreligger ingen af de objektive genoptagelseskriterier som anført i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-7.
  • Der foreligger ikke særlige omstændigheder som anført i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8, der kan begrunde en imødekommelse af anmodningen.
  • Det er skatteyderens ansvar at sørge for, at SKAT modtager det efterspurgte materiale og dokumentation. Klageren blev den 17. april 2013 opmærksom på, at SKAT ikke havde modtaget materialet, men har ikke siden genfremsendt det.
  • Klageren har ikke dokumenteret eller sandsynliggjort det faktiske overskud eller driftsomkostninger.
  • Manglende repræsentation kan ikke danne grundlag for ekstraordinær genoptagelse, da dette ikke udgør en særlig omstændighed i relation til Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8.
  • 6-måneders fristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 var overskredet, da klagerens årsopgørelse nr. 2 for indkomståret 2011 var tilgængelig i klagerens skattemappe den 4. marts 2014, og anmodningen blev sendt den 24. april 2016.
  • Der foreligger ikke omstændigheder, der kan begrunde dispensation fra fristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2.

På denne baggrund stadfæstedes SKATs afgørelse vedrørende indkomståret 2011.

Indkomståret 2012

Klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012, dateret den 24. april 2016, blev modtaget af SKAT inden for den ordinære ansættelsesfrist i Skatteforvaltningsloven § 26.

Landsskatteretten bemærkede, at:

  • Tab på fordringer skal fratrækkes den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor tabet er konstateret og kan gøres endeligt op.
  • Klageren har ikke godtgjort, at tabet er konstateret og gjort endeligt op i indkomståret 2012.
  • Klageren har ikke fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af skatteansættelsen for indkomståret 2012.

Landsskatteretten stadfæstede herefter SKATs afgørelse, hvorefter klagerens anmodning om genoptagelse ikke imødekommes.

Lignende afgørelser