Command Palette

Search for a command to run...

Kommunaldirektørs 60-års fødselsdagsreception: Ikke skattepligtig indkomst

Dato

11. juni 2018

Hoved Emner

Indkomstarter

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Fødselsdagsreception, Personalegode, Skattepligtig indkomst, Arbejdsgiverbetalt arrangement, Sparet privatforbrug, Kommunaldirektør

Sagen omhandlede, hvorvidt en kommunaldirektør skulle beskattes af udgifter til en fødselsdagsreception, som arbejdsgiveren, [by1] Kommune, havde afholdt i anledning af hans 60-års fødselsdag. SKAT havde forhøjet klagerens skatteansættelse for 2014 med 51.234 kr., idet beløbet blev anset for personlig indkomst i form af yderligere løn, jf. Statsskatteloven § 4 og Ligningsloven § 16, stk. 1 og 3.

SKATs begrundelse for beskatningen var, at receptionen markerede en privat mærkedag, blev afholdt uden for kommunens primære lokaler, havde blandet deltagelse, og at kuvertprisen var relativt høj (minimum 205 kr. pr. deltager). SKAT henviste til, at hvis en arbejdsgiver afholder en reception af privat karakter for en medarbejder, skal medarbejderen beskattes af markedsprisen af arrangementet. SKAT mente desuden, at klageren som kommunaldirektør måtte have været vidende om arrangementet og haft mulighed for at takke nej.

KlagepunktSKATs afgørelseKlagerens opfattelseLandsskatterettens afgørelse
Udgifter til reception afholdt af arbejdsgiver anset for personlig indkomst51.234 kr.0 kr.0 kr.

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant nedlagde principalt påstand om, at beskatningen skulle nedsættes til 0 kr. Subsidiært blev det anført, at klageren alene skulle beskattes af 600 kr. (svarende til familiens deltagelse), og mere subsidiært af 17.078 kr. (svarende til eksterne gæster).

Klageren argumenterede for, at arrangementet udelukkende var initieret af kommunen for at profilere sig over for borgere og samarbejdspartnere, og at det ikke var afholdt i klagerens interesse som en belønning. Det blev fremhævet, at:

  • Beslutningen om receptionen blev truffet af kommunens økonomiudvalg og borgmesteren, ikke af klageren.
  • Receptionen blev annonceret offentligt som et åbent hus-arrangement, hvilket understregede dens offentlige karakter.
  • Gæstelisten bestod overvejende af kommunale ansatte og eksterne samarbejdspartnere, med kun få private relationer til klageren (hustru og to børn).
  • Arrangementet blev afholdt i en kommunalt ejet ejendom, som kommunen ofte brugte til arrangementer, og ikke i private lokaler.
  • Klageren havde allerede afholdt en privat fødselsdagsfest for familie og venner, hvilket betød, at der ikke var tale om et sparet privatforbrug for klageren i forbindelse med den kommunale reception.

Klageren henviste til, at en direkte betaling for en privat fødselsdagsreception ville være ulovlig for kommunen, og at arrangementet derfor måtte anses for en erhvervsmæssig repræsentationsudgift for kommunen, ikke et skattepligtigt gode for klageren. Der blev også henvist til praksis, herunder SKM2003.286.LSR, hvor en reception afholdt på virksomheden med påvist driftsmæssig begrundelse ikke blev anset for skattepligtig.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten fandt, at udgifterne til receptionen afholdt af arbejdsgiveren i anledning af klagerens 60-års fødselsdag ikke skulle beskattes som personlig indkomst for klageren. Afgørelsen blev truffet efter stemmeflerhed.

To retsmedlemmer, herunder retsformanden, fandt, at arrangementet ikke kunne sidestilles med et privat fødselsdagsarrangement for klageren. Deres begrundelse var baseret på en konkret vurdering af flere faktorer:

  • Beslutningen om at afholde arrangementet blev truffet af kommunens økonomiudvalg efter forslag fra borgmesteren.
  • Gæstelisten, som klageren ikke deltog i udarbejdelsen af, bestod primært af ansatte i kommunen og kommunens eksterne samarbejdspartnere.
  • Udover klagerens ægtefælle og to børn deltog ingen andre familiemedlemmer, private venner eller forbindelser.
  • Arrangementet blev afholdt i en kommunalt ejet ejendom.
  • Det blev anset for at være i kommunens interesse at afholde arrangementet, blandt andet for at promovere kommunen.
  • Klageren havde desuden afholdt en separat privat fest for familie og venner for at fejre fødselsdagen, hvilket understøttede, at den kommunalt afholdte reception ikke udgjorde et sparet privatforbrug.

Et retsmedlem stemte for at stadfæste SKATs afgørelse med henvisning til, at der var tale om en privat mærkedag, og at den kommunale interesse i arrangementet ikke fremgik tydeligt af invitationen eller yderligere materiale.

Lignende afgørelser