Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om afvisning af krav om tilbagebetaling af abonnement, rykkergebyr og teknikerbesøg pga. mangelfuldt kabel-tv signal

Dato

21. december 2017

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Abonnement-, service- og tjenesteydelser

Højdepunkt

Forbrugeren kunne ikke kræve tilbagebetaling af abonnement, rykkergebyr og opkrævning

En forbruger reklamerede over fejl på sit kabel-tv signal, som opstod i forbindelse med overgangen til digitalt signal. Forbrugeren oplevede, at billedet var sløret, uskarpt, frøs og gik i sort. Den erhvervsdrivende, som leverede kabel-tv signal, support og administrerede betaling for forbrugerens antenneforening, undersøgte forbindelsen, men fandt ingen fejl.

Forbrugerens krav og den erhvervsdrivendes afvisning

Forbrugeren krævede tilbagebetaling af 1.601 kr., der dækkede fire måneders kabel-tv abonnement, et rykkergebyr og betaling for et teknikerbesøg. Forbrugeren anførte, at signalet var mangelfuldt, og at vedkommende ikke forud for det sidste teknikerbesøg var blevet oplyst om prisen herfor. Den erhvervsdrivende afviste kravet og fastholdt, at fejlene skyldtes forbrugerens brug af uskærmede kabler. Desuden anførte den erhvervsdrivende, at forbrugeren var blevet oplyst om prisen og betingelserne for teknikerbesøget forud for besøget, hvilket var noteret i selskabets interne systemer.

Forbrugerklagenævnets kompetence

Sagen blev indbragt for Forbrugerklagenævnet. Nævnet vurderede sin kompetence i henhold til Forbrugerklageloven § 19, stk. 1, som fastslår, at klager, der udspringer af en aftale mellem en forbruger og en erhvervsdrivende om køb af en vare eller tjenesteydelse, kan indbringes for nævnet. På baggrund af oplysningerne om den erhvervsdrivendes funktion vurderede nævnet, at den erhvervsdrivende hæftede for de leverede ydelser til forbrugeren.

Sagkyndig vurdering af signalfejl

En sagkyndig, der havde gennemgået en videofil, konstaterede periodiske udfald på tv-signalet, som medførte pixelering, frysning og sort skærm. Den sagkyndige vurderede, at disse fejl typisk skyldes indstråling af støj fra radiosendere i eller nær hjemmet, snarere end et svagt eller dårligt antennesignal. Det blev endvidere vurderet, at fejlene med overvejende sandsynlighed kunne være afhjulpet med et dobbeltskærmet kabel.

Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen om tilbagebetaling af abonnement, rykkergebyr og opkrævning for teknikerbesøg.

Vurdering af signalets kvalitet

Nævnet vurderede på baggrund af den sagkyndiges udtalelse, at forbrugeren ikke havde godtgjort, at den leverede ydelse ikke var fagmæssigt korrekt. Dette skyldtes den sagkyndiges vurdering af, at fejlene sandsynligvis skyldtes eksterne faktorer som støjindstråling og kunne afhjælpes med et dobbeltskærmet kabel, hvilket pegede på, at problemet ikke lå i den leverede ydelse fra den erhvervsdrivende.

Vurdering af teknikerbesøgets betaling

I henhold til nævnets praksis skal en sælger, der ønsker at opkræve betaling for et teknikerbesøg i forbindelse med en reklamation, godtgøre, at forbrugeren er blevet gjort bekendt med betalingen og vederlaget herfor, og at vederlaget ikke er urimeligt. Nævnet vurderede, at den erhvervsdrivende havde godtgjort at have informeret forbrugeren om betalingen og vederlaget. Nævnet lagde vægt på den erhvervsdrivendes oplysning om, at selskabet i sit interne system havde noteret, at disse oplysninger var givet til forbrugeren forud for besøget.

Afgørelse

På baggrund af ovenstående kunne forbrugeren ikke få medhold i sit krav om tilbagebetaling af vederlaget vedrørende abonnement på kabel-tv for fire måneder, et rykkergebyr og opkrævning for et teknikerbesøg.

Lignende afgørelser