Afslag på genoptagelse af momstilsvaret for 2009-2010 stadfæstet grundet overskredet frist
Dato
24. marts 2017
Hoved Emner
Moms
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Moms, Genoptagelse, Fristoverskridelse, Skatteforvaltningsloven, Ekstraordinær genoptagelse, Særlige omstændigheder
Sagen omhandler SKATs afslag på en virksomheds anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. januar 2009 til 31. december 2010. Virksomheden havde den 25. marts 2014 indsendt efterangivelser for årene 2009, 2010 og 2011 med anmodning om ændring af momstilsvaret.
Virksomhedens anmodede momstilsvar
Skatteår | Salgsmoms (kr.) | Købsmoms (kr.) | Momstilsvar i alt (kr.) |
---|---|---|---|
2009 | 8.197 | -1.443 | 9.640 |
2010 | -67.943 | 30.169 | -98.112 |
2011 | -134.349 | 10.463 | -144.812 |
SKAT afviste genoptagelse for 2009 og 2010 med henvisning til, at anmodningen var indgivet efter udløbet af den ordinære 3-års frist, jf. Skatteforvaltningsloven § 31. SKAT fandt heller ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 32. SKAT fremhævede, at virksomheden løbende var blevet gjort opmærksom på foreløbige fastsættelser og har valgt ikke at reagere. Endvidere var virksomhedens indehaver telefonisk blevet underrettet om de foreløbige fastsættelser i forbindelse med virksomhedens afmeldelse i 2011 uden at indsende korrekte angivelser.
Virksomheden påstod genoptagelse og anførte, at en fortløbende fastansættelse af dansk moms ikke burde gælde for en virksomhed uden salg i Danmark. Desuden klagede virksomheden over SKATs sagsbehandling, som angiveligt havde været præget af forvirring og manglende overblik, herunder vanskeligheder med at få kontoudtog og bekræftelse på modtagne oplysninger.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om afslag på genoptagelse af momstilsvaret for perioden 1. januar 2009 til 31. december 2010.
Landsskatteretten lagde til grund, at anmodningen om genoptagelse, indgivet den 25. marts 2014, var fremsat efter udløbet af den ordinære frist for genoptagelse, som var den 10. februar 2011 for den pågældende afgiftsperiode, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2.
Betingelser for ekstraordinær genoptagelse
Retten vurderede herefter, om betingelserne for ekstraordinær genoptagelse var opfyldt, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1. Det blev fastslået, at virksomheden ikke opfyldte de objektive betingelser i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 1-3.
Genoptagelse kunne derfor kun ske, hvis der forelå særlige omstændigheder, der begrundede, at anmodningen ikke var fremsat tidligere, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten henviste til bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere gældende Skattestyrelsesloven § 35 C, stk. 1, som angiver, at bestemmelsen har et snævert anvendelsesområde og finder anvendelse, hvor det må anses for urimeligt at opretholde afgiftstilsvaret på grund af omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige.
Bevisbyrde og afgørelse
Det påhviler den afgiftspligtige at dokumentere eller sandsynliggøre, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse er opfyldt. To retsmedlemmer, herunder retsformanden, fandt, at virksomhedens efterangivelser og redegørelse ikke dokumenterede, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af fristen. De fandt derfor, at SKAT med rette havde afvist genoptagelse.
Et retsmedlem var uenig og lagde afgørende vægt på virksomhedens oplysninger om, at der slet ikke havde været salg i Danmark, og mente, at sagen derfor burde genoptages.
Afgørelsen blev truffet efter stemmeflertallet, og Landsskatteretten stadfæstede dermed SKATs afgørelse.
Lignende afgørelser