Skønsmæssig indkomstforhøjelse på baggrund af privatforbrug – årene 2010-2012
Dato
30. maj 2018
Hoved Emner
Foreløbig fastsættelse, taksation og skønsmæssig ansættelse
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Privatforbrug, Skønsmæssig ansættelse, Dagplejefradrag, Formueforklaring, Erstatning, Efterløn, Bilkøb
Sagen omhandler SKATs skønsmæssige forhøjelse af klagerens indkomst for indkomstårene 2010, 2011 og 2012, baseret på en beregning af husstandens negative privatforbrug. SKAT forhøjede oprindeligt indkomsten med 450.000 kr. i 2010, 230.000 kr. i 2011 og 125.000 kr. i 2012.
Klageren, der modtog dagpenge og løn fra kommunen, og hvis ægtefælle var kommunal dagplejer, bestred SKATs beregninger. Klageren anførte, at SKATs privatforbrugsberegning var baseret på fundamentale misforståelser af de faktiske forhold. Klageren fremlagde dokumentation for yderligere indtægter og korrektioner, herunder:
- Modtagelse af erstatning for en skulderskade på 32.250 kr. i 2010.
- Udbetaling af efterlønsbidrag på 133.838 kr. i 2012.
- Finansiering af et bilkøb (Mazda 6) i 2012 via lån, hvilket betød, at bytteprisen på 180.000 kr. ikke skulle belaste privatforbruget.
- En tidligere anskaffelse af en Honda FR-V i 2006 (ikke 2010), som var lånefinansieret.
- Ægtefællens reelle lønindkomst som dagplejer, som klageren mente var væsentligt højere end den skattepligtige indkomst, da standardfradraget for dagplejere ikke fuldt ud afspejlede faktiske udgifter til forbrug.
- Modtagelse af overskydende skat og feriepenge i de pågældende år.
SKAT foretog under klagesagen visse justeringer af privatforbrugsberegningen, herunder godkendelse af erstatning og efterlønsudbetalinger samt korrektion af udgiften til omregistrering af Hondaen. SKAT fastholdt dog, at dagplejefradraget skulle modregnes krone for krone, og at købet af Mazdaen skulle påvirke privatforbruget negativt. SKAT henviste desuden til Danmarks Statistiks gennemsnitlige privatforbrug som målestok for husstandens udgifter.
Klagerens repræsentant argumenterede for, at SKATs skøn var usagligt og virkelighedsfjernt, og at Danmarks Statistiks tal ikke kunne anvendes ukritisk uden hensyntagen til husstandens specifikke indkomstniveau. Repræsentanten fastholdt, at der ikke var grundlag for nogen forhøjelse af indkomsten.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fastslog, at al indkomst som udgangspunkt er skattepligtig i henhold til Statsskatteloven § 4. SKAT har ret til at anmode om formueforklaringer og oplysninger om privatforbrug, jf. Skattekontrolloven § 1, stk. 1 og Skattekontrolloven § 6b, stk. 1, og kan foretage skønsmæssige forhøjelser af indkomsten, hvis det selvangivne privatforbrug er negativt eller usandsynligt lavt. Dette er i overensstemmelse med fast retspraksis, herunder Højesterets domme Ugeskrift for Retsvæsen 1967.635 og SKM2011.208H.
Landsskatteretten tog stilling til klagerens indsigelser mod SKATs privatforbrugsberegning for indkomstårene 2010-2012:
Ægtefælles løn og dagplejefradrag
Landsskatteretten tiltrådte SKATs medregning af ægtefællens skattepligtige indkomst på henholdsvis 9.652 kr. (2010), 19.856 kr. (2011) og 43.429 kr. (2012). Det blev lagt til grund, at ægtefællens standardfradrag som børnedagplejer, jf. Ligningsloven § 9h, stk. 1 og Ligningsloven § 9h, stk. 2, på henholdsvis 111.435 kr., 114.051 kr. og 101.190 kr. måtte anses for medgået til formålet. Klageren havde ikke fremlagt dokumentation, der godtgjorde, at de faktiske udgifter forbundet med dagplejen var lavere end standardfradraget.
Erstatning og efterlønsudbetalinger
SKATs seneste privatforbrugsberegning, der inkluderede en erstatningsudbetaling på 32.250 kr. i 2010 og en efterlønsudbetaling på 133.838 kr. i 2012, blev tiltrådt.
Køb og salg af biler
SKATs korrektion for den reelle udgift ved omregistrering af en Honda FR-V på 27.451 kr. i 2010 blev tiltrådt. Landsskatteretten fandt dog, at SKATs privatforbrugsberegning for 2012 skulle korrigeres for et beløb på 180.000 kr. vedrørende købet af en Mazda 6. Det blev dokumenteret, at købet var finansieret gennem Finans2 A/S, og bytteprisen på 180.000 kr. skulle derfor ikke påvirke husstandens privatforbrug, men alene formueopgørelsen.
Feriepenge og overskydende skat
SKATs medregning af overskydende skat og feriepengeudbetalinger i 2010 og 2011 blev tiltrådt. Klageren havde ikke dokumenteret eller sandsynliggjort en udbetaling på 7.427 kr. i feriepenge i 2012, og kun den dokumenterede udbetaling på 4.659 kr. blev medtaget.
Danmarks Statistik
Landsskatteretten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte SKATs vurdering af husstandens samlede udgifter, som var baseret på et gennemsnitligt privatforbrug fra Danmarks Statistik for en husstand på 2 voksne under 60 år uden børn.
Samlet afgørelse
Efter de godkendte korrektioner udgjorde husstandens privatforbrug henholdsvis -228.525 kr. (2010), -235.108 kr. (2011) og 9.941 kr. (2012). Da privatforbruget for 2010 og 2011 fortsat var negativt, var SKAT berettiget til at foretage skønsmæssige forhøjelser. For 2012 var der derimod ikke grundlag for en forhøjelse.
Landsskatteretten nedsatte SKATs skønsmæssige forhøjelser som følger:
Klagepunkt | SKATs afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
---|---|---|---|
Indkomståret 2010 | |||
Skønsmæssig forhøjelse på baggrund af privatforbrug. | 450.000 kr. | 0 kr. | 128.000 kr. |
Indkomståret 2011 | |||
Skønsmæssig forhøjelse på baggrund af privatforbrug. | 230.000 kr. | 0 kr. | 135.000 kr. |
Indkomståret 2012 | |||
Skønsmæssig forhøjelse på baggrund af privatforbrug. | 125.000 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Lignende afgørelser