Command Palette

Search for a command to run...

Negativ saldo og afskrivning på driftsmidler: Anvendelse af § 5 D saldo til udligning af § 5 saldo

Dato

6. september 2016

Hoved Emner

Afskrivninger og fradrag

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Afskrivning af driftsmidler, Negativ afskrivningssaldo, Særskilt driftsmiddelsaldo, Landbrugsskat, Salg af driftsmidler

Sagen omhandler en landbrugsvirksomheds mulighed for at undgå indtægtsføring af en negativ driftsmiddelsaldo ved at modregne den i en positiv særskilt afskrivningssaldo for nyanskaffede driftsmidler. Klageren havde i indkomstårene 2012 og 2013 anskaffet nye driftsmidler, der afskrives på en særskilt saldo efter Afskrivningslovens § 5 D, samtidig med at salg af ældre driftsmidler havde medført en negativ saldo på den almindelige driftsmiddelsaldo efter Afskrivningslovens § 5.

Klageren anmodede SKAT om et bindende svar på fire spørgsmål, der i hovedtræk vedrørte, hvorvidt klageren var omfattet af reglerne om negativ saldo i Afskrivningslovens § 8, stk. 1, om den negative saldo skulle indtægtsføres, og om den særskilte afskrivningssaldo kunne opgøres uden hensyntagen til den negative saldo. SKAT besvarede alle spørgsmål med et "Nej".

Klagerens repræsentant argumenterede for, at Afskrivningslovens § 8, stk. 2 alene hjemler en mulighed for at opgøre, om der foreligger en negativ saldo ved at summere de to saldi, men ikke en egentlig overførsel eller modregning af beløb mellem saldiene. Det blev fremhævet, at Afskrivningslovens § 5 D, stk. 4 detaljeret beskriver opgørelsen af afskrivningsgrundlaget og saldoen uden at nævne reduktion med negativ saldo fra Afskrivningslovens § 5.

De to driftsmiddelssaldi for 2013 var opgjort som følger:

Saldo alm. driftsmiddelsaldo jf. § 5Beløb (kr.)
Negativ saldo primo 2013-892.515
Salg-1.184.270
Nyanskaffelser73.200
Saldo ultimo-2.003.585
Særskilt (115 pct.) saldo for nyanskaffede driftsmidler jf. § 5 DBeløb (kr.)
Saldo primo3.288.117
Salg-2.708.508
Nyanskaffelser4.454.879
Afskrivningsgrundlag5.034.488
Afskrivning 25,0-1.258.622
Saldo ultimo3.775.866

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse og fandt, at Afskrivningslovens § 8, stk. 2 skal fortolkes således, at der rent faktisk skal ske en udligning af den positive saldo mod den negative saldo. Dette indebærer, at klageren er omfattet af reglerne om negativ saldo og skal indtægtsføre den negative saldo, hvis der ikke sker en faktisk reduktion.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse og besvarede alle spørgsmål med et "Nej". Retten fortolkede Afskrivningslovens § 8, stk. 2 således, at valget om at opgøre saldoen på grundlag af summen af saldiene efter Afskrivningslovens § 5, stk. 2 og Afskrivningslovens § 5 D, stk. 4 indebærer en faktisk udligning af den positive saldo mod den negative saldo. Dette blev begrundet med lovbemærkningerne til Afskrivningslovens § 8, stk. 2, som anfører, at en positiv saldo efter Afskrivningslovens § 5 D kan anvendes til at udligne en negativ saldo efter Afskrivningslovens § 5.

Landsskatteretten vurderede, at hensigten med bestemmelsen var mere end blot en summeret måling, og at det ikke var meningen, at et salg af driftsmidler, der medfører en avance på den almindelige saldo, skulle kunne isoleres og udskydes, så længe de to saldi samlet set var positive.

Besvarelse af spørgsmål 1

Klageren er omfattet af reglerne om negativ saldo efter Afskrivningslovens § 8, stk. 1, hvis der ikke sker en faktisk reduktion af saldoen efter Afskrivningslovens § 8, stk. 2. Derfor blev spørgsmål 1 besvaret med et "Nej".

Besvarelse af spørgsmål 2

I forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 1 skal klageren indtægtsføre den negative saldo efter Afskrivningslovens § 5, fratrukket anskaffelser i indkomståret 2013. Spørgsmål 2 blev derfor besvaret med et "Nej".

Besvarelse af spørgsmål 3 og 4

Da klageren er omfattet af reglerne om negativ saldo efter Afskrivningslovens § 8, stk. 1, og det forudsættes, at saldoen ikke indtægtsføres, kan det ikke bekræftes, at saldoen efter Afskrivningslovens § 5 D udgør det angivne afskrivningsgrundlag i 2013 eller primo 2014. Spørgsmål 3 og 4 blev derfor besvaret med et "Nej".

Lignende afgørelser