Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Moms efteropkrævning - Beregning af moms ved fejlagtig manglende opkrævning

Dato

13. marts 2017

Hoved Emner

Moms

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Moms, Efteropkrævning, Momsgrundlag, Momsfritagelse, EU-dom, Direktivkonform fortolkning

Sagen omhandlede et interessentskab, Virksomhed1 I/S, der udviklede og solgte læringsspil til museer. Virksomheden havde ikke opkrævet moms på fakturaerne, da de efter en tidligere telefonisk henvendelse til SKAT var blevet oplyst, at ydelserne var momsfritaget. Museerne, som modtog ydelserne, havde finansieret købet via støtte fra Kulturarvsstyrelsens undervisningspulje.

SKAT forhøjede virksomhedens afgiftstilsvar for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 med 125.375 kr. SKATs begrundelse var, at udvikling og salg af spil ikke kunne anses som momsfritaget efter Momsloven § 13, stk. 1, nr. 3, og derfor var momspligtig efter Momsloven § 4. SKAT beregnede momsen til 25 % af det fakturerede beløb, jf. Momsloven § 27, stk. 1 og Momsloven § 33, idet de antog, at fakturabeløbet var eksklusive moms.

Klagerens argumenter

Virksomhedens repræsentant nedlagde påstand om, at afgiftstilsvaret skulle ændres, så der alene blev beregnet moms med 20 % af det fakturerede beløb. Repræsentanten henviste til EU-Domstolens afgørelse af 7. november 2013 i de forenede sager C-249/12 og C-250/12 (Tulică og Plavosin). I disse sager fastslog EU-Domstolen, at når prisen på en vare er fastsat uden angivelse af moms, og leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt den efteropkrævede moms af erhververen, skal den aftalte pris anses for allerede at omfatte momsen. Dette ville medføre en beregning på 20 % af den aftalte salgssum.

Repræsentanten argumenterede, at virksomheden i nærværende sag ikke havde juridiske holdepunkter for at opkræve momsen hos museerne, og at det var usikkert, om aftalerne ville være indgået til en 25 % højere pris. Da museerne ikke var afgiftspligtige virksomheder med fradragsret for købsmoms, var situationen identisk med de forenede EU-sager. Repræsentanten fremhævede princippet om direktivkonform fortolkning, der tilsiger, at dansk praksis skal tilpasses EU-retten.

SKATs senere udtalelse

Under sagens behandling ved Landsskatteretten tiltrådte SKAT klagerens påstand om, at momsen alene skulle opgøres som 20 % af vederlaget. SKAT henviste til SKM2014.783.SKAT og en forventet ændring i praksis. SKAT indstillede derfor, at momstilsvaret blev nedsat med 25.075 kr., hvilket svarede til en beregning på 20 % af det samlede fakturerede beløb på 501.500 kr. (100.300 kr. i stedet for 125.375 kr.).

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skulle tage stilling til, om SKAT med rette havde forhøjet virksomhedens afgiftstilsvar for perioden 1. januar 2012 til 31. december 2012 med 125.375 kr., som følge af, at virksomhedens levering af ydelser til museer ikke kunne anses som momsfritaget efter Momsloven § 13, stk. 1, nr. 3.

Det blev under sagens behandling ubestridt, at de leverede ydelser ikke var omfattet af momsfritagelsen i Momsloven § 13, stk. 1, nr. 3. Det blev således lagt til grund, at det var med urette, at der ikke var opkrævet salgsmoms ved faktureringen af ydelserne, idet ydelserne var momspligtige, jf. Momsloven § 4.

Herefter skulle det afgøres, om SKAT med rette havde opgjort efteropkrævningen af momsen med 25 % af det fakturerede beløb, eller om der alene skulle ske en efteropkrævning med 20 %.

Landsskatteretten henviste til EU-Domstolens afgørelse af 7. november 2013 i de forenede sager C-249/12 og C-250/12 (Tulică og Plavosin). Domstolen havde her taget stilling til fastlæggelsen af momsgrundlaget og beregning af momsbeløbet i en situation, hvor leverandøren, trods pligt hertil, ikke havde opkrævet moms af sine leverancer. Det fremgår af præmis 43 i dommen, at Momsdirektivet, navnlig dets artikel 73 og 78, skal fortolkes således, at når prisen på en vare er fastsat af parterne uden angivelse af momsen, og leverandøren er betalingspligtig for momsen, skal den aftalte pris anses for allerede at omfatte momsen, hvis leverandøren ikke har mulighed for at få tilbagebetalt den af skatteforvaltningen krævede moms af erhververen.

Landsskatteretten bemærkede, at EU-Domstolens fortolkning af et direktiv er konstaterende og har virkning ex tunc, hvilket betyder, at fortolkningen er en integrerende del af direktivbestemmelsen og har virkning fra tidspunktet for bestemmelsens ikrafttræden.

På baggrund heraf fandt Landsskatteretten, at efteropkrævningen af salgsmoms i den konkrete sag burde være opgjort som 20 % af det fakturerede beløb. Dette skyldtes, at:

  • Prisen på ydelserne uretmæssigt var fastsat af virksomheden og erhververen uden angivelse af moms.
  • Ydelserne faktisk var faktureret uden moms.
  • Betalingspligten for momsen påhvilede virksomheden.
  • Virksomheden ikke havde mulighed for at få tilbagebetalt den af skatteforvaltningen krævede moms af erhververen, da erhververen ikke var en afgiftspligtig virksomhed med adgang til fuldt fradrag for købsmoms.
  • Ændringen af afgiftstilsvaret var foretaget på SKATs initiativ, idet SKAT efterfølgende havde kvalificeret transaktionerne som momspligtige.

Repræsentantens påstand blev dermed imødekommet. Landsskatteretten ændrede SKATs afgørelse, hvorefter det efteropkrævede afgiftstilsvar blev fastsat til 100.300 kr. i overensstemmelse med SKATs opgørelse.

Lignende afgørelser