Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage momstilsvaret for 2005 efter tidligere nedsættelse af skatteansættelsen

Dato

4. maj 2017

Hoved Emner

Når man ønsker en sag genoptaget

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

genoptagelse, moms, skønsmæssig ansættelse, ekstraordinær genoptagelse, fristoverskridelse, særlige omstændigheder, afledte konsekvensændringer

Sagen omhandler SKATs afslag på en anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioden 2005. Virksomheden havde ikke indsendt momsangivelser i 2005 og 2006, hvilket førte til, at SKAT skønsmæssigt fastsatte momstilsvaret for de fire kvartaler i 2005 til i alt 53.000 kr. Disse ansættelser blev ikke påklaget, og der blev ikke efterfølgende indsendt momsangivelser for perioden.

Virksomhedens indehaver anmodede i 2010 og 2011 om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2005, hvilket SKAT afslog med henvisning til, at anmodningen var indsendt for sent i forhold til den ordinære frist. SKAT havde dog anerkendt, at overskud af virksomhed for årene 2006-2008 skulle nedsættes til 0 kr., da genoptagelsesanmodningen for disse år var fremsat inden for den ordinære ansættelsesfrist.

Indehaveren påklagede SKATs nægtelse af genoptagelse af skatteansættelsen til skatteankenævnet. Den 4. oktober 2012 pålagde skatteankenævnet SKAT at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2005, da nævnet fandt, at SKATs skøn over den skattepligtige indkomst for 2005 var åbenbart urimeligt. Som følge heraf nedsatte SKAT overskud af virksomhed for 2005 til 0 kr.

Tidsforløb for ansættelserne i 2005

DatoTekst
31-03-2005SKAT fastsætter skønsmæssig moms, 12.000 kr.
30-06-2005SKAT fastsætter skønsmæssig moms, 15.000 kr.
30-09-2005SKAT fastsætter skønsmæssig moms, 18.000 kr.
31-12-2005SKAT fastsætter skønsmæssig moms, 8.000 kr.
31-10-2006SKAT foreslår at forhøje indkomsten med overskud virksomhed, 200.000 kr. på baggrund af skønnede momsbeløb
13-02-2007Genoptagelse af skatteansættelsen, ændring af SU
04-12-2009Klager anmoder om genoptagelse af skatteansættelsen for bl.a. 2005
28-04-2010SKAT sender brev til klager
02-07-2011Klager anmoder om genoptagelse af skatteansættelsen for 2005
12-08-2011SKAT foreslår at afslå genoptagelse af skatteansættelsen for 2005
08-09-2011SKAT nægter genoptagelse af skatteansættelsen for 2005
04-10-2012Skatteankenævnet pålægger SKAT at genoptage skatteansættelsen for 2005
10-10-2012SKAT ændrer overskud af virksomhed for 2005 til 0
27-11-2013Klager rykker SKAT for ændring af moms
04-03-2014SKAT sender forslag med afslag på ændring af moms
21-03-2014SKAT meddeler afslag på genoptagelse af moms for 2005

SKATs begrundelse for afslag

SKAT afslog genoptagelse af momsansættelsen for 2005 med henvisning til, at den ordinære 3-års frist i Skatteforvaltningsloven § 31 var overskredet. SKAT anførte, at den skønsmæssige fastsættelse af momsen for 2005 ikke var urimelig på baggrund af de informationer, SKAT var i besiddelse af på daværende tidspunkt. Endvidere fandt SKAT ikke, at der var reageret inden for 6 måneder efter kendskab til de særlige omstændigheder, eller at der var grundlag for at fravige 6-månedersfristen. SKAT argumenterede, at skatteankenævnets afgørelse om indkomstansættelsen ikke i sig selv kunne begrunde en fravigelse af momsfristen.

Virksomhedens påstand og argumenter

Virksomhedens repræsentant påstod, at SKAT skulle pålægges at genoptage momsansættelsen for 2005 og nedsætte den til 0 kr. Repræsentanten gjorde gældende, at ansættelsen skulle genoptages ekstraordinært efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, da der forelå særlige omstændigheder. Det blev fremhævet, at SKATs momsansættelse var foretaget på samme grundlag som den skatteansættelse, der af skatteankenævnet var fundet åbenbart urimelig og efterfølgende nedsat til 0 kr. Det blev argumenteret, at SKAT som enhedsmyndighed skulle følge afgørelser truffet af overliggende klageinstanser, og at de faktiske forhold var identiske for både skatte- og momsansættelsen.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten bemærkede, at det var uomtvistet, at virksomheden ikke havde fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter inden for den ordinære frist på 3 år, som fastsat i Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2.

Retten vurderede dog, at et afgiftstilsvar kan ændres, hvis SKAT efter anmodning fra den skattepligtige giver tilladelse som følge af, at der foreligger særlige omstændigheder, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4. Denne bestemmelse anvendes i tilfælde, hvor det må anses for urimeligt at opretholde opgørelsen af afgiftstilsvaret, og hvor der foreligger særlige omstændigheder, der ikke er omfattet af bestemmelsens øvrige punkter.

Landsskatteretten henviste til praksis, herunder SKM2013.846.BR, der fastslår, at særlige omstændigheder i henhold til Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, blandt andet omfatter afledte konsekvensændringer af ændringer foretaget i klageinstansen.

I den konkrete sag var SKATs oprindelige skønsmæssige ansættelse af virksomhedens overskud på 200.000 kr. for indkomståret 2005 blevet nedsat til 0 kr. efter en afgørelse fra skatteankenævnet. Denne nedsættelse indikerede, at SKAT anerkendte, at der ikke havde været aktivitet i klagerens virksomhed i 2005, og at der således ikke var grundlag for at opretholde den skattemæssige ansættelse.

Landsskatteretten fandt, at det ud fra dette forhold ville være urimeligt at opretholde den momsmæssige ansættelse, da den var baseret på samme grundlag som den skattemæssige ansættelse, der var blevet frafaldet. Der forelå herefter sådanne særlige omstændigheder, som nævnt i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, at der kunne ske genoptagelse af momsansættelsen.

Landsskatteretten pålagde derfor SKAT at genoptage ansættelsen af momstilsvaret for afgiftsperioden 2005.

Lignende afgørelser