Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse grundet overskredet frist og manglende særlige omstændigheder

Dato

26. november 2018

Hoved Emner

Når man ønsker en sag genoptaget

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Genoptagelse, Ekstraordinær genoptagelse, Skønsmæssig ansættelse, Sygdom, Reaktionsfrist, Skatteforvaltningsloven

Sagen omhandler en klagers anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2003, 2004 og 2005. Klageren, der drev et vognmandsfirma, havde ikke indsendt selvangivelser for de pågældende år, hvilket førte til skønsmæssige ansættelser af virksomhedsoverskuddet fra SKAT.

SKAT fastsatte den skattepligtige indkomst skønsmæssigt, da klageren ikke reagerede på forslagene. De skønsmæssige ansættelser var som følger:

IndkomstårOverskud af virksomhed (kr.)
2003150.000
2004150.000
2005300.000

Klagerens repræsentant anmodede den 29. maj 2012 om ekstraordinær genoptagelse, idet de skønsmæssigt ansatte overskud blev anset for ukorrekte og åbenbart urimelige. Klageren anførte en række særlige omstændigheder som begrundelse for den manglende reaktion og dokumentation, herunder:

  • Alvorlig sygdom: Klageren led af den sjældne hudsygdom Hailey-Haileys, der medførte voldsomme smerter, operationer og psykiske belastninger, hvilket gjorde det umuligt at varetage virksomhedsdriften og indlevere selvangivelser.
  • Trafikuheld: Et trafikuheld i 2007 medførte piskesmæld og kroniske smerter, der krævede daglig medicinering med morfinlignende stoffer, hvilket påvirkede klagerens overskud og evne til at handle.
  • Familiemæssige problemer: Klageren oplevede ægteskabelige problemer, der førte til separation i 2012, samt psykiske problemer relateret til en sag om seksuelt overgreb, hvor hans tidligere svoger var involveret, og trusler fra rockere.
  • Manglende dokumentation: Politiet havde ransaget klagerens hjem og beslaglagt alle sygdomspapirer, checkhæfter og computer, hvilket umuliggjorde udarbejdelse af talmæssig dokumentation.

Klageren gjorde gældende, at de skønsmæssige ansættelser var urimelige, især for 2003, hvor firmaet kun havde eksisteret i tre måneder, og at en samlet forhøjelse på 600.000 kr. havde væsentlig betydning. Det blev anført, at klageren havde reageret uden ugrundet ophold, da han blev opmærksom på forholdene, og at reaktionsfristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 burde tilsidesættes grundet de undskyldelige omstændigheder.

Skatteankenævnet afviste anmodningen, da der ikke var fremlagt konkrete oplysninger, der kunne begrunde en ændring, og de særlige omstændigheder ikke blev anset for tilstrækkelige til at begrunde genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede Skatteankenævnets afgørelse om afslag på ekstraordinær genoptagelse af klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2003, 2004 og 2005.

Retten lagde til grund, at anmodningen om genoptagelse, indsendt den 29. maj 2012, lå uden for den ordinære ansættelsesfrist i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2. De ordinære frister udløb henholdsvis den 1. maj 2007 (for 2003), 1. maj 2008 (for 2004) og 1. maj 2009 (for 2005).

Spørgsmålet om genoptagelse skulle derfor afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1. Retten fandt ikke, at klageren opfyldte betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-7.

Vedrørende Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 om særlige omstændigheder, fandt Landsskatteretten ikke grundlag for at imødekomme anmodningen. Dette blev begrundet med, at:

  • Klageren ikke kunne anses for at have været ude af stand til at reagere på ansættelsen eller anmode om genoptagelse inden for de ordinære frister.
  • Den omstændighed, at klageren i perioder har været plaget af sygdom, ændrede ikke herved. De fremlagte sagsnotater fra jobcentret vedrørte en periode i indkomståret 2012, som lå uden for perioden for den ordinære ansættelsesfrist.

Endvidere bemærkede Landsskatteretten, at betingelsen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 om en 6-måneders reaktionsfrist efter kundskab om forholdet, der begrunder overskridelse af fristen i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2, var overskredet. Klageren havde kundskab om ændringerne via årsopgørelserne af 2. maj 2005 (for 2003), 21. november 2005 (for 2004) og 13. november 2006 (for 2005). Anmodningen om genoptagelse blev først fremsendt den 29. maj 2012, hvilket var langt efter fristens udløb.

Lignende afgørelser