Command Palette

Search for a command to run...

Momsopkrævning for 2006-2008 annulleret grundet overskredet frist i skatteforvaltningsloven

Dato

27. april 2016

Hoved Emner

Moms

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Moms, Ekstraordinær genoptagelse, Skatteforvaltningsloven, Kundskabstidspunkt, Fristoverskridelse, Frivillig momsregistrering, Udlejning af ejendom

Sagen drejede sig om SKATs ekstraordinære opkrævning af moms for årene 2006-2008, i alt 828.277 kr., idet SKAT mente, at klageren ikke havde afregnet modtagne afgiftsbeløb i forbindelse med udlejning af en ejendom til erhvervsmæssigt formål. SKATs afgørelse var baseret på Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 og Momsloven § 52, stk. 6 og 7. Landsskatteretten ændrede SKATs afgørelse, således at opkrævningen blev nedsat til 0 kr., primært på grund af SKATs overskridelse af fristerne i skatteforvaltningsloven.

Faktiske omstændigheder

  • 2006: Klageren købte en momsregistreret ejendom og overtog momsreguleringsforpligtelsen. Lejekontrakten med den daværende lejer angav leje ekskl. moms, og udlejer var frivilligt momsregistreret. En refusionsopgørelse viste refusion af forudbetalt leje og depositum inkl. moms. Klageren modtog husleje inkl. moms, men var ikke selv frivilligt momsregistreret for erhvervsmæssig udlejning.
  • 2007: Huslejeindbetalinger fra lejeren fortsatte inkl. moms. Lejemålet blev opsagt til fraflytning pr. 1. januar 2008.
  • 2008: Nye lejere indgik lejekontrakter med klageren, hvor lejen var ekskl. moms, men fakturaer blev udstedt med moms. Klageren forklarede, at han ikke havde modtaget visse momsbeløb og var i personlig betalingsstandsning fra august 2008, hvorfor han ikke måtte foretage betalinger vedrørende ejendommen. Han mente, at ejendommens udgifter, herunder moms, blev betalt løbende af en advokat, der administrerede ejendommen.

SKATs begrundelse

SKAT opkrævede moms, da klageren havde modtaget momsbeløb fra lejere uden at afregne dem, og anså dette for forsætlige overtrædelser. SKATs opgørelse af den ikke-afregnede moms var:

SkatteårIkke-afregnet moms (kr.)
2006386.273,50
2007309.018,75
2008132.986

SKAT henviste til Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 for den ekstraordinære ændring.

Klagerens anbringender

Klageren nedlagde principal påstand om nedsættelse af momsopkrævningen for de enkelte år, da han mente, at SKATs opgørelse var for høj. Subsidiært påstod han annullering af afgørelsen, da han hverken havde handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Mere subsidiært påstod han annullering, da SKAT havde overskredet 6-månedersfristen i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, 1. pkt.. Han henviste til et kontrolbesøg i juli 2008, hvor SKAT indhentede relevante dokumenter, og at SKATs kundskabstidspunkt derfor var i juli 2008, ikke i december 2011/januar 2012, hvor SKAT påbegyndte den specifikke kontrol. Endnu mere subsidiært påstod han annullering på grund af overskridelse af 3-månedersfristen i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, 2. pkt., da den endelige afgørelse først kom i juni 2013 efter en ugyldig afgørelse i maj 2012.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten lagde til grund, at klageren ikke var frivilligt momsregistreret for erhvervsmæssig udlejning i henhold til Momsloven § 51, stk. 1, og at der var udstedt fakturaer med momsbeløb til lejere.

Retten fandt, at opgørelsen af de ikke-afregnede momsbeløb efter Momsloven § 52, stk. 6 og 7 skulle baseres på de faktisk modtagne momsbeløb, som fremgik af de fremlagte oversigter og administrationsregnskaber. På dette grundlag opgjorde retten de ikke-afregnede momsbeløb til:

SkatteårIkke-afregnet moms (kr.)
2006386.273,50
2007154.509
200841.993

Retten vurderede, at klageren måtte anses for at være bekendt med, at de modtagne huslejebeløb indeholdt moms, og at han, uanset aftaler om administration, skulle have sikret afregning af disse beløb til SKAT. Den manglende afregning blev anset for at være et udslag af mindst grov uagtsomhed hos klageren, hvilket berettigede SKAT til at ændre afgiftstilsvaret efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3.

Imidlertid fandt Landsskatteretten, at SKATs afgørelse om opkrævning af ikke-afregnet moms udelukkende var baseret på oplysninger, der blev indhentet fra klagerens bopæl den 8. juli 2008. SKATs forklaring om tidspunktet for påbegyndelsen af behandlingen af disse oplysninger var ikke understøttet af tilstrækkelig dokumentation, såsom interne registreringer eller sagsnotater.

Landsskatteretten konkluderede derfor, at det ikke var godtgjort, at SKATs kundskabstidspunkt om den manglende momsafregning først opstod inden for 6 måneder før datoen for forslaget til afgørelse den 6. marts 2012. Fristen for udsendelse af SKATs forslag til afgørelse var således overskredet i henhold til Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, 1. pkt.. Dette medførte, at SKATs afgørelse var ugyldig, hvilket SKAT selv havde tiltrådt i en udtalelse af 21. marts 2016.

På baggrund af fristoverskridelsen nedsatte Landsskatteretten den påklagede momsopkrævning på 828.277 kr. til 0 kr.

Lignende afgørelser