Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten stadfæster skønsmæssig forhøjelse af chokolade- og sukkervareafgift samt råstofafgift

Dato

20. april 2015

Hoved Emner

Afgifter

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Chokoladeafgift, Råstofafgift, Skønsmæssig ansættelse, Mangelfuld bogføring, Varemodtager, Import, Punktafgift

SKAT forhøjede virksomhedens tilsvar for chokolade- og sukkervarer samt råstofafgift med henholdsvis 93.821 kr. og 4.438 kr. for perioden 1. januar til 31. maj 2012. Forhøjelsen var skønsmæssig, da virksomheden ikke kunne fremlægge tilstrækkelig dokumentation for indkøb af afgiftspligtige varer.

Virksomheden blev registreret som varemodtager pr. 1. januar 2012. Ved en uanmeldt kontrol den 21. maj 2012 i to butikker konstaterede SKAT, at der manglede bilag for køb af slik og nødder. Indehaveren gav modstridende oplysninger om bilagene (afleveret til revisor, hjemme hos ham selv, stjålet ved indbrud). SKAT fandt ingen købsbilag i de afleverede ringbind hos revisoren. På trods af påstået indbrud var lageret fyldt.

SKAT konstaterede, at en stor del af slikket havde svensk tekst, og at indehaveren havde købt brobilletter til Storebæltsbroen og Øresundsbroen, hvilket indikerede hyppige ture til Sverige. Baseret på 26 ture i 2011 skønnede SKAT 10 ture i den kontrollerede periode i 2012, med et gennemsnitligt indkøb på 500 kg slik og nødder pr. tur. Af den skønnede mængde blev 90% anset for sukkerholdig, 10% sukkerfri og 10% nødder.

Klageren nedlagde principal påstand om nedsættelse til 0 kr., idet de manglende bilag skyldtes revisorskifte og tyveri, og at SKATs skøn var urimeligt og udokumenteret. Klageren anførte, at 26 ture i 2011 ikke automatisk betød samme antal ture i 2012, og at virksomheden allerede havde angivet 762,26 kg. Desuden mente klageren, at SKATs skøn på 500 kg pr. tur var grebet ud af den blå luft og ikke underbygget af faktiske forhold som omsætning eller lageropbygning. Klageren fremhævede, at SKAT ikke havde godtgjort, at varerne ikke var købt i Danmark, og at der ikke var fundet bevis for indkøb i Sverige på kontoudtog.

SKAT fastholdt, at regnskabet var mangelfuldt, og at der ikke var fremlagt dokumentation for køb af afgiftspligtige varer. SKAT henviste til Opkrævningsloven § 5, stk. 2 og understregede de skærpede krav til regnskab og dokumentation for detailvirksomheder, der sælger punktafgiftspligtige varer.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten lagde til grund, at virksomheden for perioden 1. januar til 31. maj 2012 ikke havde fremlagt bilagsmateriale vedrørende indkøb af afgiftspligtige varer. Dette betød, at virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift samt råstofafgift ikke kunne opgøres på baggrund af regnskabsmaterialet.

Retten fandt det berettiget, at SKAT havde ansat virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt i henhold til Opkrævningsloven § 5, stk. 2.

Landsskatteretten vurderede videre, at den anvendte fremgangsmåde ved den skønsmæssige forhøjelse var rimelig. Dette blev begrundet med, at SKAT – ud fra blandt andet svensk tekst på slikvarerne – havde lagt til grund, at en stor del af de indkøbte afgiftspligtige varer stammede fra Sverige. SKATs skøn over antal ture til Sverige i perioden, baseret på antallet af ture i 2011, den gennemsnitlige vægt af indkøbt slik og nødder pr. tur, samt fordelingen mellem sukkerholdig og sukkerfri slik og nødder, herunder det samlede skøn, blev anset for at hvile på et rigtigt og forsvarligt grundlag.

Landsskatteretten stadfæstede derfor SKATs afgørelse om forhøjelse af virksomhedens tilsvar af chokolade- og sukkervareafgift og råstofafgift for perioden 1. januar til 31. maj 2012 på i alt 98.259 kr.

Relevant lovhenvisninger for afgørelsen:

Lignende afgørelser