Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse for 2008 - Seniornedslag

Dato

4. oktober 2013

Hoved Emner

Når man ønsker en sag genoptaget

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Skattenedslag for seniorer, Ekstraordinær genoptagelse, Indkomstgrænse, Forventningsprincip, Skatteforvaltningsloven, 6-måneders frist, Seniornedslag

Sagen omhandler en klagers anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008. Formålet var at nedsætte lønindkomsten for at opfylde indkomstgrænsen i Lov om skattenedslag for seniorer § 2 og dermed blive berettiget til skattenedslag for seniorer.

Klageren, der er hovedaktionær og direktør i et selskab, er født i 1949 og tilhører den aldersgruppe, som loven er tiltænkt. SKAT havde sendt klageren "Orientering om Seniornedslag", som indeholdt oplysninger om hans indkomst i årene 2006-2008, hvor han fyldte henholdsvis 57, 58 og 59 år. Disse oplysninger var afgørende for at vurdere berettigelsen til seniornedslaget, da den gennemsnitlige indkomst i disse år ikke måtte overstige et fastsat maksimumbeløb (536.000 kr. for klageren).

SKATs orienteringer viste varierende gennemsnitlige indkomster:

IndkomstårUdskrivningsdatoAlderDin indkomstVejledende maksimum
200611/06-200757 år460.375522.000
200716/06-200858 år638.262536.000
200806/04-200959 år487.680550.000
Gennemsnit528.772536.000

En senere orientering fra 10. marts 2010 viste dog ændrede tal, hvor gennemsnittet var 537.141 kr., hvilket oversteg maksimumbeløbet på 536.000 kr. og dermed betød, at klageren faldt uden for ordningen.

Klagerens repræsentant anmodede den 14. maj 2012 om genoptagelse af skatteansættelsen for 2008 for at nedsætte lønindkomsten med 12.000 kr. Argumentet var, at klageren var bibragt en berettiget forventning baseret på den første orienteringsskrivelse fra SKAT. Hvis klageren var blevet informeret korrekt fra starten, ville han have haft mulighed for at ændre indkomstdisponeringen (f.eks. fri bil og telefon) inden fristen for indgivelse af selvangivelsen for 2008. Repræsentanten henviste også til SKATs styresignal SKM2012.615 som udtryk for en principiel opfattelse om, at fejl eller forglemmelser vedrørende indkomstgrænsen kan udgøre en særlig omstændighed.

SKAT og skatteankenævnet afviste anmodningen med henvisning til, at fristen for ordinær genoptagelse (Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2) var overskredet, og at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse (Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8) ikke var opfyldt. Derudover var 6-måneders fristen for at anmode om ekstraordinær genoptagelse (Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2) også overskredet, da klageren eller dennes revisor blev bekendt med det ændrede indkomstgrundlag senest den 4. april 2011. Det blev også fremhævet, at SKATs orienteringsbreve klart angav, at oplysningerne kun var orienterende og ikke bindende.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede skatteankenævnets afgørelse om afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2008. Afgørelsen blev truffet med henvisning til, at betingelserne for genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 (ordinær frist) og Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 (særlige omstændigheder) ikke var opfyldt.

Retten lagde vægt på følgende:

  • Klageren havde selvangivet en A-indkomst på 366.926 kr. for 2008, og det var ikke godtgjort, at skatteansættelsen var materielt forkert.
  • Overskridelsen af den gennemsnitlige indkomstgrænse i Lov om skattenedslag for seniorer § 2 skyldtes ændringer i indkomstgrundlaget for 2006 og 2007, ikke 2008.
  • Anmodningen om genoptagelse blev fremsat efter udløbet af 6-måneders fristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2. Klageren eller dennes revisor blev bekendt med det ændrede indkomstgrundlag senest den 4. april 2011, men anmodningen blev først modtaget den 14. maj 2012.
  • Der forelå ikke særlige omstændigheder, der kunne dispensere fra 6-måneders fristen.
  • SKATs "Orientering om Skattenedslag" af 28. april 2009 bibragte ikke klageren en berettiget forventning om at være omfattet af ordningen, da det klart fremgik, at oplysningerne kun var orienterende, og at et bindende svar kunne anmodes om i henhold til Lov om skattenedslag for seniorer § 14.
  • SKATs styresignal SKM2012.615 blev fundet uanvendeligt i sagen, da det omhandler ændring af afskrivnings- og nedskrivningssatser samt opgørelsesmåder, hvilket ikke var relevant for den aktuelle sag om indkomstdisponering af fri bil og telefon.

Lignende afgørelser