Stadfæstelse af afslag på genoptagelse af skatteansættelser for 2006 og 2007
Dato
9. april 2014
Hoved Emner
Processuelle bestemmelser
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Genoptagelse, Skønsmæssig ansættelse, Fristoverskridelse, Særlige omstændigheder, Forvaltningsret, Virksomhedsindkomst
Sagen omhandlede klagerens anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2006 og 2007, hvor SKAT havde foretaget skønsmæssige ansættelser af klagerens erhvervsmæssige indkomst til henholdsvis 200.000 kr. og 150.000 kr. Klageren havde registreret en virksomhed i marts 2006, men begyndte at arbejde i Grønland i oktober 2006 og var tilmeldt en grønlandsk adresse fra marts 2007. SKAT havde fritaget klageren for dansk skat af løn fra Grønland fra januar 2007 i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Grønland.
SKAT foretog de skønsmæssige ansættelser, da klageren ikke havde indgivet selvangivelser. Klageren gjorde gældende, at ansættelserne var ugyldige og urimelige på grund af mangelfuld begrundelse og manglende hensyntagen til tilgængelige oplysninger, herunder lønindkomst fra Grønland og et ejendomssalg. Han anførte, at SKATs kundskabstidspunkt for disse fejl burde være den 22. marts 2012, hvor han anmodede om genoptagelse, hvilket ville overholde fristen for ekstraordinær genoptagelse.
Skatteankenævnets afgørelse
Skatteankenævnet afviste klagerens anmodning om genoptagelse. Nævnet fastslog, at klagefristen på 3 måneder for årsopgørelserne, jf. Skatteforvaltningsloven § 36, stk. 2, var overskredet. Ligeledes var den ordinære frist for genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 overskredet (1. maj 2010 for 2006 og 1. maj 2011 for 2007).
Vedrørende ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, fandt nævnet, at ingen af betingelserne i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-7 var opfyldt. Selvom der for 2007 kunne foreligge særlige omstændigheder, var 6-månedersfristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 for anmodning om ekstraordinær genoptagelse overskredet. Nævnet vurderede, at klageren senest den 9. oktober 2008 havde fået kundskab om de skønsmæssige ansættelser, og anmodningen af 22. marts 2012 var derfor indgivet næsten 3 år efter fristens udløb. Nævnet fandt ikke særlige omstændigheder, der kunne begrunde dispensation fra denne frist, og henviste til de lempelige krav til SKATs begrundelse, når oplysningsgrundlaget var mangelfuldt på grund af klagerens forhold, samt at skønnet ikke var åbenbart urimeligt.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede skatteankenævnets afgørelse om ikke at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2006 og 2007.
Retten lagde til grund, at klagerens anmodning om genoptagelse af 22. marts 2012 var fremsat for sent i forhold til de ordinære frister i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2. Fristen for indkomståret 2006 var 1. maj 2010, og for indkomståret 2007 var den 1. maj 2011.
Vedrørende ekstraordinær genoptagelse i henhold til Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8, fandt Landsskatteretten, at 6-månedersfristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 var overskredet. Klageren måtte antages at have haft kundskab om SKATs skønsmæssige ansættelser kort efter modtagelsen af årsopgørelserne (19. november 2007 for 2006 og 1. december 2008 for 2007). Alternativt, senest den 9. oktober 2008, hvor klageren telefonisk blev orienteret om restancerne og behovet for at indsende selvangivelser. Anmodningen om genoptagelse blev først fremsat den 22. marts 2012, hvilket var mere end 3-4 år efter kundskabstidspunktet.
Landsskatteretten fandt det ikke dokumenteret, at SKAT ved de skønsmæssige ansættelser havde begået fejl, der i sig selv udgjorde særlige omstændigheder, som kunne begrunde en ekstraordinær genoptagelse. Dette gjaldt på trods af klagerens oplysninger om angivet købsmoms og en relativt beskeden lønindkomst fra Grønland. Det forhold, at SKAT fra den 30. januar 2007 havde fritaget klageren for dansk skat af løn for arbejde udført i Grønland i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Grønland, kunne heller ikke føre til et andet resultat.
Lignende afgørelser