Command Palette

Search for a command to run...

Begrænset skattepligt af dansk pension for person bosat i Tyskland

Dato

19. december 2017

Hoved Emner

Udenlandsk indkomst

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Begrænset skattepligt, Folkepension, Dobbeltbeskatningsoverenskomst, Sundhedsbidrag, Forældelse, Genoptagelse, Klageafvisning

Sagen omhandlede en tysk statsborger, bosat i Tyskland, som modtog folkepension og ATP fra Danmark. Klageren var begrænset skattepligtig til Danmark af disse ydelser. SKAT havde i første omgang udstedt årsopgørelser, hvor der ikke var beregnet skat, men ændrede efterfølgende ansættelserne for 2007-2009, så pensionerne blev beskattet, hvilket medførte restskatter.

Klageren protesterede mod beskatningen og mente bl.a., at han ikke skulle betale sundhedsbidrag i Danmark, da han var sygeforsikret i Tyskland. Han anfægtede også, at SKAT kunne ændre ansættelsen for 2007, som han mente var forældet, og fandt skatteberegningen ulogisk. SKAT fastholdt beskatningen med henvisning til den dansk-tyske dobbeltbeskatningsoverenskomst og afviste klagerens indvendinger.

Skatteankenævnet afviste at genoptage sagen, da der ikke var fremkommet nye oplysninger, og da der ikke var grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 27.

IndkomstårPensionsindkomst (kr.)Restskat (kr.)Bemærkninger
200768.29210.791Stadfæstet
200856.8885.955Stadfæstet
200956.7945.146Stadfæstet
201059.2565.834Stadfæstet

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten traf afgørelse om flere punkter i sagen, herunder forældelse, de materielle skatteansættelser og klagens omfang.

Forældelse

Landsskatteretten fastslog, at SKATs ændringer af klagerens skatteansættelser for 2007-2009, som blev foretaget i januar 2011, var sket inden for den ordinære frist i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1. Klageren var som begrænset skattepligtig og modtager af en udvidet selvangivelse ikke omfattet af den kortere ligningsfrist, der gjaldt for visse andre skatteydere. Ændringerne var derfor rettidige.

Skatteansættelserne for 2007 til 2010

Retten fandt, at SKATs afgørelse af 5. januar 2012 reelt var en genoptagelse af sagen, men med afslag på at ændre ansættelserne. Derfor skulle sagens realitet behandles.

  • Skattepligt: Klageren var bosat i Tyskland, men modtog folkepension og ATP fra Danmark. Disse ydelser er skattepligtige i Danmark i henhold til Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 11.
  • Dobbeltbeskatningsoverenskomst: I henhold til artikel 18, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland, har Danmark beskatningsretten til pensioner udbetalt i henhold til dansk sociallovgivning. Lempelse for eventuel dobbeltbeskatning skulle derfor ske i Tyskland.
  • Sundhedsbidrag: Landsskatteretten præciserede, at sundhedsbidraget er en statslig indkomstskat jf. Personskatteloven § 8, og ikke et socialt bidrag. Derfor var det ikke omfattet af EU-reglerne om, at sociale bidrag kun skal betales i bopælslandet.
  • Skatteberegning: Forskellen i skatten mellem 2007 og 2008 skyldtes, at pensionsindkomsten var højere i 2007, og at personfradraget var lavere i 2007 end i 2008. Der var ikke opkrævet arbejdsmarkedsbidrag.

På denne baggrund blev skatteansættelserne for 2007-2010 anset for korrekte, og SKATs afslag på at ændre dem blev stadfæstet.

Forskudsregistreringen for 2011

Landsskatteretten afviste at behandle klagen over forskudsregistreringen for 2011. Efter de dagældende regler i Skatteforvaltningsloven § 11, stk. 1, nr. 3, kunne skatteankenævnets afgørelse om en forskudsregistrering ikke påklages til Landsskatteretten. Retten manglede således kompetence, uanset at klageren fejlagtigt var blevet vejledt om klageadgang.

Indkomstårene 2011 til 2017

Retten afviste ligeledes at behandle klagen for indkomstårene 2011-2017. I henhold til Skatteforvaltningsloven § 11 kan Landsskatteretten kun behandle sager, hvor der foreligger en afgørelse fra en lavere instans (SKAT eller skatteankenævnet). Da der ikke var truffet afgørelse for disse år, kunne klagepunkterne ikke behandles.

Lignende afgørelser