Yderligere registreringsafgift af ombygget motorcykel – Afgiftsmæssig identitet
Dato
9. maj 2014
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Motorcykel, Ombygning, Identitetstab, Effektforøgelse, Vedligeholdelse, Harley Davidson
Sagen omhandler en klage over SKATs pålæg af yderligere registreringsafgift på 109.164 kr. for en ombygget Harley Davidson motorcykel. SKATs afgørelse var baseret på, at motorcyklen havde mistet sin afgiftsmæssige identitet som følge af omfattende konstruktive ændringer.
Faktiske omstændigheder
Motorcyklen, en Harley Davidson model fra 1991, blev oprindeligt synet og indregistreret i 2007 uden anmærkninger om konstruktive ændringer. I 2012 var motorcyklen involveret i et færdselsuheld, hvorefter politiet foretog en teknisk gennemgang. Denne undersøgelse afslørede en række omfattende ombygninger, som ikke var anmeldt til SKAT. Politiet vurderede, at motorcyklen ikke længere var identificerbar som en original Harley Davidson.
De konstaterede ombygninger omfattede:
Ændring | Beskrivelse |
---|---|
Motor | Udskiftet til en Revtech motor (1801 ccm, 81 hk) fra original (1340 ccm, 65 hk). |
Gearkasse | Udskiftet. |
Karburator og luftfilter | Af typen Mikuni. |
Forgaffel | Komplet forgaffel udskiftet til uoriginalt produkt, hvor gaffelbenene rammer benzintanken ved fuldt styreudslag. |
Styr | Udskiftet. |
Bremsekaliber og skivebremse (for) | Udskiftet til uoriginal type (ISR), ikke godkendt af anerkendt prøvningslaboratorium. |
Bremsegreb med bremsecylinder | Udskiftet til uoriginal type (OMP). |
Rør og slanger | Udskiftet. |
Nummerpladebeslag | Påsvejset svingarmen på motorcyklens venstre side. |
Bagerste dæk | Monteret med Avon AV56 150/70-18 mod originale dæk 130/90-16. |
Støddæmper for bagsvinger | Udskiftet/modificeret, hvilket sænkede motorcyklen betydeligt og påvirkede styregeometrien. |
Klagerens argumenter
Klageren nedlagde påstand om nedsættelse af afgiftspålægget til 0 kr. og anførte, at kun motor, bremser og speedometer var ændret i forhold til registreringstidspunktet. Klageren fremlagde en sagkyndig erklæring, der dokumenterede, at den udskiftede motor, selv med korrektion for omdrejninger, ikke havde øget motorens effekt med mere end 20 % i forhold til den originale motor på 69 hk. Klageren henviste til, at motorcyklen derfor ikke havde skiftet identitet, jf. SKM2008.954.HR og Landsskatterettens kendelse af 5. marts 2012 (j.nr. 12-0190722).
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om yderligere registreringsafgift, da motorcyklen blev anset for at have mistet sin afgiftsmæssige identitet.
Landsskatteretten lagde følgende til grund for sin afgørelse:
- Der svares afgift af motorcykler, der efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig henseende er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget køretøj, jf. Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3.
- Fritagelse for afgift efter Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 1 er betinget af, at motorcyklen efter genopbygningen svarer til det i registreringsattesten omhandlede køretøj, og at udskiftning af motor ikke indebærer en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til motorcyklens originale motoreffekt, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2.
- Hvis betingelserne for afgiftsfritagelse ikke er opfyldt, skal motorcyklen anmeldes til afgiftsberigtigelse, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 5.
Landsskatteretten fandt, at klageren havde sandsynliggjort, at effektforøgelsen ikke oversteg 20 % i forhold til den originale motor. Imidlertid blev det ud fra politiets undersøgelse og den sagkyndige erklæring anset for, at der var foretaget så mange ændringer, at disse samlet set ikke kunne betragtes som almindelig vedligeholdelse. Dette var i overensstemmelse med principperne fastslået i SKM2008.954.HR og SKM2009.464.LSR.
Motorcyklen blev derfor anset for at have mistet sin afgiftsmæssige identitet, og SKATs afgørelse blev stadfæstet.
Lignende afgørelser