Command Palette

Search for a command to run...

Yderligere registreringsafgift af ombygget motorcykel – Afgiftsmæssig identitet

Dato

9. maj 2014

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Motorcykel, Ombygning, Identitetstab, Effektforøgelse, Vedligeholdelse, Harley Davidson

Sagen omhandler en klage over SKATs pålæg af yderligere registreringsafgift på 109.164 kr. for en ombygget Harley Davidson motorcykel. SKATs afgørelse var baseret på, at motorcyklen havde mistet sin afgiftsmæssige identitet som følge af omfattende konstruktive ændringer.

Faktiske omstændigheder

Motorcyklen, en Harley Davidson model fra 1991, blev oprindeligt synet og indregistreret i 2007 uden anmærkninger om konstruktive ændringer. I 2012 var motorcyklen involveret i et færdselsuheld, hvorefter politiet foretog en teknisk gennemgang. Denne undersøgelse afslørede en række omfattende ombygninger, som ikke var anmeldt til SKAT. Politiet vurderede, at motorcyklen ikke længere var identificerbar som en original Harley Davidson.

De konstaterede ombygninger omfattede:

ÆndringBeskrivelse
MotorUdskiftet til en Revtech motor (1801 ccm, 81 hk) fra original (1340 ccm, 65 hk).
GearkasseUdskiftet.
Karburator og luftfilterAf typen Mikuni.
ForgaffelKomplet forgaffel udskiftet til uoriginalt produkt, hvor gaffelbenene rammer benzintanken ved fuldt styreudslag.
StyrUdskiftet.
Bremsekaliber og skivebremse (for)Udskiftet til uoriginal type (ISR), ikke godkendt af anerkendt prøvningslaboratorium.
Bremsegreb med bremsecylinderUdskiftet til uoriginal type (OMP).
Rør og slangerUdskiftet.
NummerpladebeslagPåsvejset svingarmen på motorcyklens venstre side.
Bagerste dækMonteret med Avon AV56 150/70-18 mod originale dæk 130/90-16.
Støddæmper for bagsvingerUdskiftet/modificeret, hvilket sænkede motorcyklen betydeligt og påvirkede styregeometrien.

Klagerens argumenter

Klageren nedlagde påstand om nedsættelse af afgiftspålægget til 0 kr. og anførte, at kun motor, bremser og speedometer var ændret i forhold til registreringstidspunktet. Klageren fremlagde en sagkyndig erklæring, der dokumenterede, at den udskiftede motor, selv med korrektion for omdrejninger, ikke havde øget motorens effekt med mere end 20 % i forhold til den originale motor på 69 hk. Klageren henviste til, at motorcyklen derfor ikke havde skiftet identitet, jf. SKM2008.954.HR og Landsskatterettens kendelse af 5. marts 2012 (j.nr. 12-0190722).

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om yderligere registreringsafgift, da motorcyklen blev anset for at have mistet sin afgiftsmæssige identitet.

Landsskatteretten lagde følgende til grund for sin afgørelse:

Landsskatteretten fandt, at klageren havde sandsynliggjort, at effektforøgelsen ikke oversteg 20 % i forhold til den originale motor. Imidlertid blev det ud fra politiets undersøgelse og den sagkyndige erklæring anset for, at der var foretaget så mange ændringer, at disse samlet set ikke kunne betragtes som almindelig vedligeholdelse. Dette var i overensstemmelse med principperne fastslået i SKM2008.954.HR og SKM2009.464.LSR.

Motorcyklen blev derfor anset for at have mistet sin afgiftsmæssige identitet, og SKATs afgørelse blev stadfæstet.

Lignende afgørelser