Command Palette

Search for a command to run...

Beskatning af fri bil - Honda CR-V, Audi A4 Cabriolet og Saab Sportssedan

Dato

11. september 2014

Hoved Emner

Indkomstarter

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Fri bil, Hovedaktionær, Kørselsregnskab, Bevisbyrde, Ligningsloven, Skatteforvaltningsloven, Privat rådighed

Sagen omhandler spørgsmålet om beskatning af værdi af fri bil for en hovedaktionær og direktør i et selskab, i henhold til Ligningsloven § 16, stk. 4. Klageren havde selvangivet 0 kr. for fri bil i 2007-2009 og et mindre beløb i 2010, mens Skatteankenævnet havde forhøjet beløbene betydeligt for alle år. Sagen drejede sig om, hvorvidt tre personbiler ejet af selskabet (Honda CR-V, Audi A4 Cabriolet og Saab Sportssedan) havde været stillet til rådighed for klagerens private benyttelse.

Faktiske omstændigheder

Klageren var hovedaktionær og direktør i et selskab, der leverede medicinsk udstyr. Klageren varetog serviceopgaver for hospitaler uden for normal arbejdstid. Ifølge ansættelseskontrakten og en afståelseserklæring fra 2007 måtte selskabets bil kun anvendes erhvervsmæssigt, og kun til kørsel mellem hjem og arbejde én gang ugentligt. Afståelseserklæringen var dog kun underskrevet af klageren og uden selskabets logo eller stempel.

Klageren ejede privat en Saab 900 Turbo i hele perioden 2007-2010, som kørte ca. 14.179 km årligt. Klagerens tidligere ægtefælle ejede desuden en Saab 9-5 fra august 2007, som kørte ca. 14.100 km årligt. Husstanden havde således to til tre private biler til rådighed i perioden.

Selskabet ejede de tre omhandlede personbiler, som alle var indregistreret til privat personkørsel. Der var ført kørselsregnskab for disse biler. Selskabet havde desuden to-tre varebiler til erhvervsmæssig kørsel.

SKAT og Skatteankenævnet konstaterede flere uoverensstemmelser i de fremlagte kørselsregnskaber og bilag:

  • Honda CR-V: Afvigelser mellem kilometeraflæsninger i kørebog og værkstedsregninger. Manglende overensstemmelse mellem kørebog og parkeringsafgifter, hvor klageren forklarede, at bilen var parkeret i forbindelse med frokost eller at der var skrevet forkert i kørebogen.
  • Saab Sportssedan: Uoverensstemmelse mellem kørselsregnskab og værkstedsfaktura vedrørende kilometertal og dato for udført arbejde. Tankninger af benzin, der oversteg bilens tankkapacitet, og som ifølge kørselsregnskabet ikke skulle have fundet sted på de pågældende dage.
  • Audi A4 Cabriolet: Ingen kørselsregnskab for perioden 8. maj 2008 til 31. juli 2010, hvor klagerens tidligere ægtefælle angiveligt brugte bilen privat. For perioden 1. august til 31. december 2010, hvor klageren blev beskattet, var der ført kørselsregnskab, men SKAT fandt 8 tilfælde af tankninger, der oversteg bilens tankkapacitet, og som ifølge kørselsregnskabet ikke skulle have fundet sted på de pågældende dage. Klageren forklarede, at overskydende benzin blev tanket på en reservedunk til en græsslåmaskine.

Skatteankenævnets afgørelse

Skatteankenævnet stadfæstede SKATs afgørelse. Nævnet fandt, at afståelseserklæringen ikke havde dokumentationsværdi, og at kørselsregnskaberne kun delvist opfyldte kravene, da bestemmelsessteder ofte kun var angivet med bynavn. Dette gjorde det umuligt at kontrollere kørslen og bilernes placering. Nævnet mente, at klageren som hovedaktionær havde en skærpet bevisbyrde for at afkræfte formodningen om privat rådighed. De påviste fejl i kørselsregnskaberne, herunder uoverensstemmelser med værkstedsregninger og tankninger, medførte, at kørselsregnskaberne ikke kunne fæstes lid til. Nævnet fastholdt beskatning af fri bil for alle tre biler i de omhandlede perioder.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten bemærkede indledningsvis, at klagen vedrørte beskatning af værdi af fri bil i henhold til Ligningsloven § 16, stk. 4. Hvis der var grundlag for beskatning, faldt forholdet ind under den forlængede ansættelsesfrist i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5, jf. SKM2014.504.HR.

Retten fastslog, at værdien af vederlagsfri benyttelse af andres biler, som sker som led i et ansættelsesforhold, skal medregnes i den skattepligtige indkomst, jf. Ligningsloven § 16, stk. 1, jf. Statsskatteloven § 4. Værdien af en bil stillet til rådighed for privat benyttelse ansættes efter Ligningsloven § 16, stk. 4.

Da klageren var hovedaktionær og direktør, og selskabets og klagerens adresser ikke var sammenfaldende, påhvilede bevisbyrden for rådighed over bilerne som udgangspunkt SKAT, jf. SKM2014.504.HR. Dog fandt Landsskatteretten, at bevisbyrden var skiftet til klageren, da det var sandsynliggjort, at de tre omhandlede biler i et vist omfang havde været parkeret ved klagerens private adresse uden dokumentation for erhvervsmæssig tilknytning. Dette, sammenholdt med uoverensstemmelser i kørselsregnskaber og tankninger, medførte, at klageren skulle sandsynliggøre, at bilerne ikke havde været til rådighed for privat kørsel.

Landsskatteretten fandt, at klageren for så vidt angår bilerne Honda CR-V (reg.nr. G.H. 33.333) og Saab Sportssedan (reg.nr. G.H. 55.555) i tilstrækkelig grad havde sandsynliggjort, at bilerne ikke havde været stillet til rådighed for privat kørsel. Dette blev begrundet med:

  • Klageren havde i hele perioden haft private biler til rådighed, som havde kørt et væsentligt antal kilometer.
  • Klageren havde ført et kørselsregnskab, hvor der kun var konstateret få uoverensstemmelser, og som i overvejende grad måtte anses for retvisende.

For så vidt angår bilen Audi A4 (reg.nr. G.H. 44.444) fandt Landsskatteretten det imidlertid ikke i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at bilen ikke på noget tidspunkt i perioden 1. august 2010 til 31. december 2010 havde været til rådighed eller anvendt privat af klageren. Dette blev begrundet med:

  • Bilen havde efter det oplyste ikke været anvendt erhvervsmæssigt i perioden og ikke været placeret på selskabets adresse.
  • Bilen havde en del af perioden været parkeret på klagerens private adresse, og der var ikke nærmere dokumentation for, hvor og hvornår bilen havde været stillet i depot.
  • Bilen havde kørt ca. 11.000 km fra den 29. marts 2010 og frem, og det var ikke dokumenteret, at denne kørsel udelukkende var sket frem til 7. august 2010.
  • Der var i perioden 6. august 2010 til 25. oktober 2010 tanket 8 gange mellem 61,21 liter og 67,82 liter benzin, hvilket Landsskatteretten ikke fandt sandsynliggjort vedrørte tankning til selskabets plæneklipper eller andet, og retten måtte således lægge til grund, at disse tankninger var sket på bilen Audi A4.

Landsskatteretten nedsatte herefter forhøjelsen af den skattepligtige indkomst med værdi af fri bil til 0 kr. i 2007, 2008 og 2009, mens forhøjelsen for 2010 blev nedsat til 40.625 kr.

Lignende afgørelser