Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Momsforhøjelse for 2007 og 2008 stadfæstes grundet grov uagtsomhed

Dato

23. december 2016

Hoved Emner

Moms

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Moms, Efterangivelse, Forældelse, Grov uagtsomhed, Skatteforvaltningsloven, Momsdifference, Ekstraordinær genoptagelse

Sagen omhandlede SKATs forhøjelse af et selskabs momstilsvar for afgiftsperioderne 2007 og 2008 med henholdsvis 299.531 kr. og 461.975 kr. Forhøjelsen skete på baggrund af en momsdifference, som selskabets nye revisor opdagede og gjorde SKAT opmærksom på i maj 2012. Selskabet bestred forhøjelsen og gjorde gældende, at SKATs afgørelse var ugyldig, da den 6-måneders frist for varsling af ændringer efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 var overskredet, og at selskabet ikke havde anmodet om efterangivelse.

SKAT begrundede forhøjelsen med, at det måtte tilregnes selskabet som groft uagtsomt, at momstilsvaret tidligere var ansat forkert, da momsdifferencen havde fremgået af selskabets regnskaber siden 2007. Dette berettigede SKAT til at fravige den ordinære 3-års frist, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3.

Faktiske oplysninger og beregning af momsdifference

Selskabets repræsentant informerede SKAT den 14. maj 2012 om en ikke-indberettet momsdifference. Det blev oplyst, at differencen var opstået i april 2007 (299.531 kr.) og i regnskabsåret 2008 (413.663 kr.). Det var ikke muligt at identificere den konkrete årsag til differencen, men den blev tilskrevet bogføringsudfordringer og mulige simple bogføringsfejl. Selskabet havde skiftet ejer efter perioden, hvor differencerne opstod, og den nye ledelse var ikke bekendt med dem før den nye revisor opdagede dem.

SKAT anmodede om en nærmere redegørelse, som blev indsendt den 10. september 2012. Heri fremgik det, at den samlede momsdifference var 761.713 kr., hvoraf 299.531 kr. var fra 2007 og 462.182 kr. fra 2008. Den tidligere revisors interne arbejdsdokumenter viste, at differencen skyldtes "rod med momsangivelserne" og stod som skyldigt i regnskabet. For 2007 var der ikke adgang til bogføring, men for 2008 var der foretaget afstemning. En momssandsynliggørelse for 2008-2010 viste en difference på 462.182 kr. for 2008.

Den konkrete beregning for afgiftsperioden 2008 var som følger:

PostAngivet (kr.)Momsrapport (kr.)Momsdifference (kr.)
Udgående moms2.687.6032.877.349-189.746
Indgående moms2.474.8902.202.661272.229
Tilsvar212.506674.688-462.182

SKAT udsendte forslag til afgørelse den 19. november 2012 og igen den 26. november 2012, hvorefter den endelige afgørelse blev truffet den 19. december 2012. Selskabet havde ikke fremlagt nyt materiale til klagesagens behandling.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten behandlede sagen under to hovedpunkter: formalitet (frister) og momstilsvar.

Formalitet - frister

Landsskatteretten bemærkede, at den ordinære 3-års frist for ændring af afgiftstilsvar, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1, var overskredet for både 2007 og 2008. Derfor kunne SKAT kun ændre momstilsvaret, hvis betingelserne i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 var opfyldt, hvilket kræver, at den skattepligtige forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.

Retten fandt, at selskabet ved mindst grov uagtsomhed havde undladt at indberette yderligere momstilsvar for de pågældende perioder. Dette blev begrundet med, at momsdifferencen stod som skyldig i regnskabet, uanset at selskabets repræsentant selv rettede henvendelse til SKAT, og at det ikke fremgik af revisionspåtegningerne.

Vedrørende 6-måneders fristen i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, 1. pkt. fastslog Landsskatteretten, at SKAT fik tilstrækkelig kundskab om sagens forhold den 10. september 2012, da selskabets repræsentant indsendte en detaljeret redegørelse med opgørelser. Da SKAT udsendte det første forslag til afgørelse den 19. november 2012, blev 6-måneders fristen anset for overholdt. Landsskatteretten fandt derfor ikke, at SKATs afgørelse var ugyldig.

Momstilsvar

Landsskatteretten henviste til de grundlæggende bestemmelser i Momsloven § 3, stk. 1 og Momsloven § 4, stk. 1, 1. pkt. om afgiftspligtige personer og afgiftspligtige leverancer. Det blev også fremhævet, at betaling af afgift påhviler den afgiftspligtige person, jf. Momsloven § 46, stk. 1, 1. pkt., og at registrerede virksomheder skal føre momsregnskab, jf. Momsloven § 55, stk. 1, og angive moms, jf. Momsloven § 57, stk. 1. Hvis momstilsvaret ikke kan opgøres på grundlag af regnskaberne, kan SKAT ansætte det skønsmæssigt, jf. Opkrævningsloven § 5, stk. 2.

Retten lagde til grund, at selskabet ikke havde anmodet om efterangivelse, men at selskabets egen henvendelse til SKAT om momsdifferencen berettigede SKAT til at forhøje momstilsvaret i henhold til Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 og Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2.

Da SKATs opgørelse af momsdifferencen for 2007 og 2008 var baseret på den tidligere revisors interne arbejdsdokumenter og den nye bogholders beregninger, fandt Landsskatteretten, at SKAT var berettiget til at anvende disse opgørelser og forhøje selskabets momstilsvar med henholdsvis 299.531 kr. for 2007 og 461.975 kr. for 2008.

SKATs afgørelse blev derfor stadfæstet.

Lignende afgørelser