Command Palette

Search for a command to run...

Genoptagelse af skatteansættelser vedrørende kapitalafkast i virksomhedsordning

Dato

20. april 2015

Hoved Emner

Virksomhedsordningen og kapitalafkastordningen

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Virksomhedsordningen, Kapitalafkast, Genoptagelse, Skatteansættelse, Topskat, Overskudsdisponering, Styresignal

Sagen omhandler en klagers anmodning om genoptagelse af skatteansættelser for indkomstårene 2001-2005. Anmodningen blev fremsat på baggrund af SKATs styresignal SKM 2011.810.SKAT, som omhandlede muligheden for korrektion af indkomst som følge af en fejlagtig kapitalafkastsats i virksomhedsordningen. Klageren havde anvendt virksomhedsordningen i en længere årrække og ønskede at få omberegnet kapitalafkastet med den korrekte sats, hvilket ville medføre, at der skulle hæves mindre fra virksomhedsordningen for at tilpasse indkomsten til topskattegrænsen.

SKAT afviste klagerens anmodning om genoptagelse for indkomstårene 2001-2005. SKATs begrundelse var, at styresignalet SKM 2011.810.SKAT ikke gav adgang til ændring i overskudsdisponeringen, da dette ville kræve en ændring af virksomhedens skattepligtige overskud, jf. Virksomhedsskatteloven § 10, stk. 1 sammenholdt med den juridiske vejledning. SKAT mente, at en nedsættelse af kapitalafkastet ville medføre et større resultat af virksomheden, som skulle beskattes som personlig indkomst efter Personskatteloven § 3, hvilket ville være til ugunst for klageren. SKAT henviste til betingelserne for ændring af skatteansættelse i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 og undtagelsesbestemmelserne i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 1-8.

Klagerens repræsentant fastholdt påstanden om genoptagelse og henviste til, at skatteyderens strategi havde været at tilpasse ægtefællernes personlige indkomst til samme niveau for at optimere topskatteberegningen. Repræsentanten argumenterede for, at den for høje kapitalafkastsats havde tvangshævet en større del af virksomhedens indkomst, end der burde have været, og at dette var til ugunst for skatteyderen. Der blev henvist til en analog sag, SKM 2013.767, som støtte for en udvidet fortolkning af genoptagelsesmuligheden, og at formålet med styresignalet var at undgå skattemæssig ulempe for skatteydere som følge af den fejlbehæftede kapitalafkastsats.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten fandt, at betingelserne for genoptagelse var opfyldt i klagerens tilfælde. Den forkert opkrævede kapitalafkastsats havde været af betydning for klageren og havde medført, at for meget af virksomhedens overskud var blevet tvangshævet og ikke opsparet i virksomhedsordningen. Klageren kunne, hvis den korrekte kapitalafkastsats havde været kendt ved indkomstdisponeringen, have afpasset den personlige indkomst bedre til topskattegrænsen for indkomstårene 2001-2005.

Landsskatteretten henviste til:

  • SKATs styresignal SKM 2011.810.SKAT, som åbnede for genoptagelse af ansættelser efter reglerne i Skatteforvaltningsloven § 26 og Skatteforvaltningsloven § 27, hvis den skattepligtige var stillet dårligere.
  • Landsskatterettens kendelse af 15. oktober 2013 (SKM 2013.767), som fastslog, at ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger m.v. var omfattet af begrebet ansættelsesændring i henhold til Skatteforvaltningsloven § 30.
  • SKATs efterfølgende styresignal SKM 2014.502, udstedt på baggrund af SKM 2013.767.
  • Landsskatterettens kendelse af 9. juli 2014 (SKM 2014.730), som tillod ændret overskudsdisponering for at afpasse kapitalindkomst og personlig indkomst til topskattegrænsen.

I overensstemmelse med SKM 2014.730 blev klageren anset for berettiget til at få genoptaget ansættelsen med hjemmel i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8. Klageren var endvidere berettiget til selvangivelsesomvalg efter Skatteforvaltningsloven § 30, da omvalget var direkte forbundet med ændringen. Det blev dog præciseret, at der kun kunne ske ændringer i overskudsdisponering vedrørende hensættelser til senere hævninger, men ikke af de faktiske hævninger i de omhandlede indkomstår. Ligeledes kunne der ikke ske ændring af kapitalafkastgrundlagene. Det blev bemærket, at omvalg kun var muligt, hvor der var en dokumenteret, direkte sammenhæng mellem de ønskede ændringer og den for høje kapitalafkastsats.

SKAT blev pålagt at genoptage skatteansættelserne for indkomstårene 2001-2005.

Lignende afgørelser