Genoptagelse af momstilsvar: Ordinær vs. Ekstraordinær genoptagelse og fristoverskridelse
Dato
27. august 2013
Hoved Emner
Når man ønsker en sag genoptaget
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Genoptagelse, Ordinær genoptagelse, Ekstraordinær genoptagelse, Moms, Fristregler, Skønsmæssig ansættelse
Sagen omhandler spørgsmålet om, hvorvidt en virksomheds anmodning om genoptagelse af momstilsvar for perioderne 2007 og 2008 skulle behandles som en ordinær eller ekstraordinær genoptagelse, samt om anmodningen kunne imødekommes. Virksomheden, drevet af [person1], havde indgivet 0-angivelser for moms, hvorefter SKAT skønsmæssigt fastsatte momstilsvaret til henholdsvis 30.000 kr. for 2007 og 55.000 kr. for 2008.
Sagens forløb og argumenter
Virksomhedens repræsentant indsendte i august 2012 regnskaber for 2007 og 2008 og anmodede om korrektioner af de skønsmæssige skatteansættelser. SKAT opfattede dette som en anmodning om ekstraordinær genoptagelse og anmodede om oplysninger om særlige omstændigheder. Repræsentanten fastholdt, at der allerede var anmodet om ordinær genoptagelse via advokatbreve fra juli til november 2011.
Virksomheden argumenterede for, at advokatens skrivelse af 25. juli 2011 var en klar anmodning om genoptagelse, og at denne var indsendt inden udløbet af den ordinære genoptagelsesfrist for visse perioder. Det blev fremhævet, at SKAT burde have vejledt om fristerne og taget højde for indsendt materiale. Subsidiært blev det anført, at de skønsmæssige ansættelser var åbenbart urimelige og havde væsentlig betydning for [person1]s økonomi, hvilket burde begrunde en ekstraordinær genoptagelse.
Landsskatterettens vurdering
Landsskatteretten bemærkede, at en anmodning om genoptagelse skal ske senest 3 år efter angivelsesfristens udløb, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2. Anmodningen af 25. juli 2011 blev anset for indgivet efter fristen for ordinær genoptagelse for 1. til 4. kvartal 2007 og 1. kvartal 2008. For disse perioder kunne genoptagelse kun ske, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1 var opfyldt. Retten fandt ikke, at virksomheden opfyldte disse betingelser, herunder at der var særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af fristen, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 og bemærkningerne til den tilsvarende bestemmelse i den tidligere Skattestyrelsesloven § 35c, stk. 1, nr. 4. Passivitet fra virksomhedens side blev ikke anset for en særlig omstændighed, og det blev ikke dokumenteret, at momsfastsættelsen var åbenbart urimelig.
For perioderne 2. og 3. kvartal 2008 (del af perioden 1. april til 19. september 2008) var anmodningen af 25. juli 2011 derimod indgivet inden for fristen for ordinær genoptagelse. Landsskatteretten pålagde derfor SKAT at genoptage momstilsvaret for disse perioder, uden dog at tage stilling til, om der på baggrund af den fremlagte dokumentation kunne ske korrektion af momstilsvaret.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse for perioderne 1. januar til 31. december 2007 og 1. januar til 31. marts 2008. For disse perioder blev anmodningen om genoptagelse anset for en anmodning om ekstraordinær genoptagelse, som blev afslået.
For perioden 1. april til 19. september 2008 (specifikt 2. og 3. kvartal 2008) anså Landsskatteretten anmodningen om genoptagelse for en anmodning om ordinær genoptagelse og pålagde SKAT at genoptage momstilsvaret. Dette skyldtes, at anmodningen af 25. juli 2011 blev indgivet inden for fristen for ordinær genoptagelse for disse perioder.
Lignende afgørelser