Regulering af registreringsafgift - overgangsbestemmelse i lov nr. 411 af 11. maj 2012 - bindende aftale om køb
Dato
13. februar 2015
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Overgangsbestemmelse, Slutbruger, Leasingaftale, Demobiler, Koncernforhold
Lovreferencer
Sagen omhandlede Selskabets anmodning om regulering af betalt registreringsafgift for 11 køretøjer, der var indregistreret i perioden 28. februar 2012 til 31. maj 2012. Anmodningen var baseret på overgangsbestemmelsen i Lov nr. 411 af 11. maj 2012 § 2, stk. 3, som tillod afgiftsberigtigelse efter de hidtil gældende regler, hvis der var indgået bindende aftale om køb eller leasing med slutbruger senest den 27. februar 2012, og køretøjet blev anmeldt til registrering senest den 31. juli 2012.
SKAT afviste anmodningen med den begrundelse, at de omhandlede køretøjer ikke var indkøbt af søsterselskabet med henblik på eget brug, og at der ikke var fremlagt skriftlig dokumentation for, at Selskabet eller [finans1] A/S havde indgået konkrete aftaler om køb inden den 28. februar 2012. SKAT anså Selskabet og søsterselskabet som selvstændige juridiske enheder.
Selskabet argumenterede for, at alle 11 biler var omfattet af overgangsbestemmelsen. De gjorde gældende, at der var indgået bindende aftale om køb af samtlige biler inden den 28. februar 2012, og at køretøjerne var indkøbt til eget brug (demobrug). For 9 af bilerne var bestillingen sket via Selskabets eget kundenummer i Opels system, og indregistreringen skete med Selskabet som bruger. Mellemfakturering via søsterselskabet og midlertidig finansiering via søsterselskabets kredit ændrede ifølge Selskabet ikke på, at Selskabet var den reelle køber og bruger.
For de resterende to biler (nr. 10 og 11), som var bestilt under søsterselskabets kundenummer, hævdede Selskabet, at der også var indgået bindende aftale om køb til Selskabets eget brug inden skæringsdatoen. Selskabet fremhævede desuden en fast finansieringsramme for demobiler med [finans1] A/S, som var indgået forud for den 28. februar 2012, og som ifølge Selskabet betød, at aftale om finansiering var på plads forud for skæringsdatoen, uanset den efterfølgende fakturering og leasingaftaler.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten tog stilling til, om selskabets køretøjer var omfattet af overgangsbestemmelsen i Lov nr. 411 af 11. maj 2012 § 2, stk. 3, som tillader afgiftsberigtigelse efter de hidtil gældende regler i Registreringsafgiftsloven § 8, hvis der var indgået skriftlig aftale om køb eller leasing med en slutbruger senest den 27. februar 2012, og køretøjet blev anmeldt til registrering senest den 31. juli 2012.
Det var ubestridt, at ordredatoen for alle køretøjer hos [virksomhed5] A/S lå før den 28. februar 2012, og at køretøjerne blev indregistreret inden for den angivne frist.
Køretøj nr. 2 og 11
- Landsskatteretten fandt det ikke dokumenteret, at Selskabet havde forpligtet sig til køb af disse køretøjer senest den 27. februar 2012. Disse køretøjer blev bestilt under søsterselskabets ordrenummer.
Resterende 9 køretøjer (nr. 1 og 3-10)
-
Flertallets begrundelse (to retsmedlemmer): På baggrund af en rammeaftale om finansiering af leasingbiler for 2012, indgået mellem Selskabet og [finans1] A/S senest den 27. februar 2012, blev det anset for, at der var indgået skriftlig aftale om køb eller leasing med selskabet som slutbruger/leasingtager. Disse køretøjer kunne derfor afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler.
-
Retsformandens mindretalsbegrundelse: For de køretøjer, der var videreoverdraget til [finans1] A/S, fandtes det ikke godtgjort, at Selskabet forud for den 27. februar 2012 havde indgået aftale om køb eller leasing som slutbruger. Dette skyldtes, at de konkrete leasingaftaler ikke var indgået før skæringsdatoen, og en generel finansieringsramme ikke var tilstrækkelig.
-
Køretøj nr. 9 (særligt for retsformanden): Retsformanden fandt, at Selskabet måtte anses for at have forpligtet sig til at aftage bilen ved ordredatoen (14. februar 2012) og som slutbruger, hvorfor afgiftsberigtigelse for dette køretøj kunne ske efter de hidtidige regler.
Afgørelse
Landsskatteretten traf afgørelse i overensstemmelse med stemmeflertallet. SKATs afgørelse blev ændret, og anmodningen om regulering af registreringsafgift for 9 af de 11 køretøjer (nr. 1 og 3-10) blev imødekommet. Der blev ikke taget stilling til den talmæssige opgørelse af afgiften.
Lignende afgørelser