Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Hæftelse for registreringsafgift ved køb af parallelimporteret bil

Dato

30. august 2013

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Hæftelse, God tro, Parallelimporteret bil, Bilforhandler, Værdiansættelse

Sagen omhandler spørgsmålet om hæftelse for yderligere registreringsafgift på en parallelimporteret BMW, som klageren havde købt. Bilen blev importeret fra Tyskland og anmeldt til afgiftsberigtigelse af [virksomhed1] ApS, som angav en falsk indkøbspris, hvilket resulterede i en for lav betaling af registreringsafgift. SKAT opkrævede efterfølgende klageren for den manglende afgift, oprindeligt 657.275 kr., senere nedsat til 620.732 kr.

Klageren, der var registreret som bilens første ejer, argumenterede for, at han var i god tro ved købet og ikke havde kendskab til den urigtige afgiftsberigtigelse. Han henviste til, at bilen var købt af en forhandler, og at SKATs administrative praksis fritog godtroende forbrugere for efteropkrævning. Klageren fremhævede, at han havde foretaget sædvanlige forholdsregler, herunder tjek af CVR-registeret og pant i bilen, samt at prisen på 1.088.000 kr. for en bil, der havde kørt 1.500-2.500 km, ikke var usædvanlig, især da den danske importørs vejledende udsalgspris var 1.268.474 kr. Han anførte desuden, at [virksomhed1] ApS skulle betragtes som en forhandler i henhold til Købeloven § 4a.

SKAT fastholdt, at klageren hæftede for afgiften, da [virksomhed1] ApS ikke var registreret efter Registreringsafgiftsloven § 14 og Registreringsafgiftsloven § 15, og at de atypiske omstændigheder ved handlen, herunder en mail med oplysninger om bilens pris eksklusiv tysk moms, burde have gjort klageren opmærksom på, at afgiften ikke var korrekt berigtiget. SKAT mente, at klageren ikke var omfattet af den administrative praksis for godtroende købere.

Landsskatteretten traf oprindeligt afgørelse den 10. januar 2013, hvor den nedsatte den yderligere registreringsafgift til 620.732 kr., men fastholdt klagerens hæftelse. Sagen blev genoptaget efter klagerens anmodning, hvor han påpegede faktuelle fejl i sagsfremstillingen, især vedrørende hans kendskab til bilens faktiske indkøbspris. Landsskatteretten bad SKAT om en ny beregning af registreringsafgiften, da der ikke forelå en standardprisanmeldelse for den specifikke bil, hvilket krævede en skønsmæssig ansættelse af den afgiftspligtige værdi.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse for så vidt angår spørgsmålet om hæftelse for registreringsafgiften. Afgørelsen byggede på den tidligere Registreringsafgiftsloven § 19, stk. 2 (nu Registreringsafgiftsloven § 20), som fastslår, at afgiften påhviler ejeren eller den, i hvis navn køretøjet indregistreres ved første registrering i Danmark.

Landsskatteretten vurderede, at klageren ikke var omfattet af SKATs administrative praksis, der fritager godtroende købere for efteropkrævning af registreringsafgift. Dette skyldtes følgende forhold:

  • Atypisk aftaleforhold: Klagerens anskaffelse af det eksklusive køretøj skete under atypiske omstændigheder, herunder kontakten mellem parterne.
  • Prisoplysninger: Klageren havde modtaget oplysninger via mail om bilens pris eksklusiv tysk moms (€ 54.000), hvilket burde have givet anledning til tvivl om, hvorvidt den betalte købspris på 1.088.000 kr. kunne dække både dansk registreringsafgift, moms og en eventuel avance til forhandleren.
  • Forhandlervirksomhedens karakter: Virksomheden ([virksomhed1] ApS) blev ikke markedsført på sædvanlig vis, og kontakten mellem parterne foregik på en lukket og usædvanlig måde, hvilket ikke var sædvanligt for en forhandlervirksomhed.

På baggrund af disse omstændigheder kunne klageren ikke anses for at have været i god tro med hensyn til, at der var betalt fuld registreringsafgift, jf. Registreringsafgiftsloven § 1.

Beregning af afgiften

Idet der ikke var anmeldt en standardpris for køretøjet, skulle den afgiftspligtige værdi af køretøjet fastsættes skønsmæssigt, jf. Registreringsafgiftsloven § 9, stk. 4. Landsskatteretten overlod det herefter til SKAT at foretage den endelige beregning af afgiften efter principperne i Registreringsafgiftsloven § 8 og Registreringsafgiftsloven § 9, stk. 4, idet der skulle tages højde for en forhandleravance på 9 %.

Lignende afgørelser