Afgiftsfastsættelse af parallelimporteret Harley Davidson – Ny eller brugt?
Dato
13. marts 2014
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Parallelimport, Værdiansættelse, Nyt køretøj, Motorcykel, Salgpris
Sagen omhandlede en klage over SKATs værdiansættelse af en parallelimporteret Harley Davidson motorcykel. SKAT havde anset køretøjet for at være nyt og fastsat registreringsafgiften til 69.000 kr. Klageren mente, at afgiften skulle beregnes ud fra køretøjets indkøbspris, da det var parallelimporteret og havde kørt under 2.000 km, hvilket ifølge klageren var kravet for at beregne afgift af indkøbsprisen.
SKATs argumentation
SKAT fastholdt, at motorcyklen skulle værdiansættes som ny (parallelimport) og afgiftsberigtiges ud fra den faktiske salgspris, som fremgik af slutsedlen. SKAT bemærkede, at selvom anmeldelsesblanketten fra syn og registrering var afkrydset som "brugt", skulle motorcyklen behandles som ny, da den havde kørt 1.000 km, hvilket var under grænsen for nye køretøjer. SKAT påpegede også, at klageren muligvis ikke var bekendt med, at afgiften skulle svares af den faktiske salgspris, jf. Registreringsafgiftsloven § 9, stk. 2, og ikke kun ud fra fakturaprisen tillagt 9 % i avance, jf. Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1.
Klagerens argumentation
Klageren anførte, at alle tre parallelimporterede motorcykler fra USA fremstod som nye og havde kørt under 2.000 km. Klageren mente, at afgiften derfor skulle beregnes af køretøjets indkøbspris. Klageren fremlagde indkøbspriser i USD for de tre motorcykler og sammenlignede dem med de "normale afgifter" for tilsvarende modeller på SKATs hjemmeside, som klageren mente var for høje for parallelimporterede køretøjer. Klageren nævnte også, at der var foretaget farveskift på skærme og tank på kundens ønske.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om, at køretøjet skulle anses som nyt og afgiftsberigtiges på baggrund af slutsedlen/salgsprisen. Afgørelsen blev truffet med henvisning til følgende bestemmelser:
- Ifølge Bekendtgørelse om værdiansættelse af motorkøretøjer m.v. § 4 (bek. nr. 230 af 22. marts 2006) anses et køretøj som nyt, indtil det har kørt 2.000 km, medmindre det viser tegn på beskadigelse eller slitage, der udelukker salg som nyt.
- Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1 (lbk. nr. 631 af 25. juni 2008) fastslår, at den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er dets almindelige pris ved salg til bruger i Danmark på registreringstidspunktet, inklusive moms, men uden registreringsafgift. Denne værdi skal altid indeholde mindst 9 % i samlet avance for importør og forhandler.
- Registreringsafgiftsloven § 9, stk. 2 præciserer, at den anmeldte pris anvendes som afgiftspligtig værdi, men hvis køretøjet sælges til en højere pris, anvendes denne salgspris. En lavere pris kan kun anvendes, hvis det godtgøres, at den indeholder de nødvendige elementer, og hvis den samlede avance er under 9 %, forhøjes den afgiftspligtige værdi.
Da motorcyklen var afgiftsberigtiget som ny og baseret på den faktiske salgspris, fandt Landsskatteretten ikke grundlag for at ændre SKATs afgørelse.
Lignende afgørelser