Landsskatteretten imødekommer anmodning om genoptagelse for indkomstårene 2007-2009
Dato
25. september 2014
Hoved Emner
Når man ønsker en sag genoptaget
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Genoptagelse, Skatteansættelse, Personlig indkomst, Konkurs, Dokumentation, Skatteforvaltningsloven
Sagen omhandlede en klagers anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2007 og ordinær genoptagelse for indkomstårene 2008 og 2009. SKAT havde ikke imødekommet anmodningerne, idet de mente, at der ikke var indsendt fornøden dokumentation, og at der ikke var fremkommet nye oplysninger, som ikke tidligere havde været fremført, jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2.
SKAT fastholdt, at indsætningerne på klagers konto var uforklarlige, og at der fortsat manglede dokumentation for, at midlerne hidrørte fra beskattede midler. SKAT fandt klagers forklaring om, at selskabets konti var lukket i forbindelse med konkursen, utroværdig, da selskabets konti først lukkede den 24. august 2008.
Klager nedlagde påstand om, at indkomstårene 2007-2009 skulle genoptages. Til støtte herfor blev det bl.a. gjort gældende, at der skulle foretages ordinær genoptagelse i medfør af Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5. Klager forklarede, at selskabets konto var lukket som følge af konkursbehandling, hvorfor klager måtte anvende sin egen konto til faktureringer. Det blev anført, at regnskabet og mellemregningerne ikke opfyldte kravene til regnskabsaflæggelse, og at beskatning af klager som personlig indkomst var åbenbart urimelig. Klager oplyste, at hele indsætningen i indkomståret 2009 var indtægtsført i selskabet, hvilket burde formodes at have været tilfældet for 2007 og 2008 også.
For indkomståret 2007 oplyste klager, at indsætningerne hidrørte fra specifikke kilder, hvoraf størstedelen kom fra omsætning fra arbejde udført af klagers selskab. Vedrørende indkomstårene 2008 og 2009 vedrørte forhøjelserne delvis indsætninger på en adresse på i alt 461.777 kr. inkl. moms, som var tilbageført af SKAT vedrørende indkomståret 2010.
Klager fremlagde nye faktiske oplysninger for Landsskatteretten, herunder e-mailkorrespondance vedrørende arbejde for den brasilianske ambassade i 2007, samt en bekræftelse fra Sø- og Handelsretten om, at konkurssagens bilag vedrørende klagers selskab var destrueret som følge af vandskade efter et skybrud i 2012. Klager forklarede desuden om vanskelighederne ved at starte virksomhed i Brasilien og den nuværende succesfulde forretning i Norge og Brasilien, som havde bidraget med ca. 5 mio. kr. i dansk skat.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten og klager var enige om, at alene Skatteforvaltningsloven § 26 skulle prøves, og Landsskatteretten har derfor udelukkende foretaget en prøvelse af denne bestemmelse.
Indkomståret 2007
Landsskatteretten fandt, at der i medfør af ordlyden og forarbejderne til Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 5 var grundlag for at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2007. Dette skyldtes, at sagens faktiske oplysninger gav begrundet tvivl om, hvorvidt SKAT ved en revurdering ville foretage en ændret skatteansættelse. Fristerne i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1 og Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 udløber først i det sjette år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af Skattekontrolloven § 3b for så vidt angår de kontrollerede transaktioner.
Indkomstårene 2008 og 2009
For indkomstårene 2008 og 2009 fandt Landsskatteretten, at der i medfør af ordlyden og forarbejderne til Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 var grundlag for at genoptage skatteansættelserne. Også her gav sagens faktiske oplysninger begrundet tvivl om, hvorvidt SKAT ved en revurdering ville foretage ændrede skatteansættelser.
SKATs afgørelse blev derfor ændret for alle indkomstårene 2007, 2008 og 2009, og anmodningen om genoptagelse blev imødekommet.
Lignende afgørelser