Command Palette

Search for a command to run...

Landsskatteretten: Brændstoftillæg ved Registreringsafgift for Veteranbil - Mercedes-Benz 200, Årgang 1971

Dato

12. december 2012

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Brændstoftillæg, Registreringsafgift, Veterankøretøj, Brændstofforbrug, Værdifastsættelse, Motorankenævnet

Sagen omhandler beregningen af brændstoftillæg i forbindelse med fastsættelsen af registreringsafgift for en Mercedes-Benz, model 200, årgang 1971. SKAT havde oprindeligt beregnet et brændstoftillæg på 5.635 kr., hvilket resulterede i en samlet registreringsafgift på 19.600 kr. Klageren påstod, at brændstoftillægget skulle nedsættes, idet de anførte, at bilens faktiske motorydelse og dermed brændstofforbrug var lavere end det, SKAT havde lagt til grund. Klageren fremlagde dokumentation fra Mercedes-Benz vedrørende motorydelsen og argumenterede for, at den samlede afgift var uforholdsmæssig høj for en veteranbil.

SKATs og klagerens argumenter

SKATs beregning af brændstoftillægget var baseret på et brændstofforbrug på 10,4 km/l. Ifølge Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 3 skal afgiften for benzindrevne biler forhøjes med 1.000 kr. for hver kilometer bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter brændstof. SKAT henviste desuden til, at veterankøretøjer, jf. Vægtafgiftsloven § 15, stk. 3, kun betaler 1/4 af satsen på de løbende afgifter.

Klageren bestred brændstofforbruget og den deraf følgende afgift. De mente, at en fejl i det tyske motorkontors registrering af bilens motorydelse (164 kW i stedet for 70 kW) havde påvirket værdifastsættelsen og brændstofforbruget. Klageren fremlagde en bekræftelse fra Mercedes-Benz på den korrekte motorydelse og anførte, at en veteranbil af denne type burde have et brændstofforbrug på 14-15 km/l. De udtrykte desuden, at den samlede afgift på 19.600 kr. for en bil, der i 1972 kostede 33.395 kr., var ude af proportioner.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten fandt, at køretøjet skulle afgiftsberigtiges efter Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 1 og var omfattet af bestemmelsen om brændstoftillæg i Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 3. Da klageren ikke havde dokumenteret et lavere brændstofforbrug end de af SKAT oplyste 10,4 km/l, blev dette forbrug lagt til grund for beregningen.

Landsskatteretten korrigerede dog SKATs beregning af brændstoftillægget. Ifølge Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 3 forhøjes afgiften med 1.000 kr. for hver kilometer bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter brændstof. Med et forbrug på 10,4 km/l skulle tillægget beregnes som følger:

ParameterVærdi
Referenceforbrug16 km/l
Faktisk forbrug10,4 km/l
Difference5,6 km/l
Tillæg pr. km/l1.000 kr.
Beregnet tillæg5.600 kr.

SKAT havde beregnet tillægget til 5.635 kr., hvorfor Landsskatteretten nedsatte brændstoftillægget med 35 kr. til 5.600 kr. Spørgsmålet om køretøjets afgiftspligtige værdi var påklaget til motorankenævnet og blev ikke behandlet af Landsskatteretten.

Lignende afgørelser