Godkendelse af fradrag for erhvervsudygtighedsforsikring – fortsættelse af eksisterende police
Dato
21. august 2013
Hoved Emner
Fradrag og afskrivninger
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Erhvervsudygtighedsforsikring, Fradragsret, Pensionsindbetalinger, 30%-regel, Selvstændigt erhvervsdrivende, Pensionsbeskatningsloven
Sagen omhandlede en klagers fradrag for indbetalinger til en erhvervsudygtighedsforsikring. Skatteankenævnet havde reduceret fradraget med 60.135 kr., da de mente, at indbetalingerne fra 2007 var sket til en ordning med en præmieperiode på mindre end 10 år, og dermed omfattet af fradragsbegrænsningen i Pensionsbeskatningsloven § 18, stk. 5.
Klageren var selvstændigt erhvervsdrivende og havde i 2010 et overskud på 644.919 kr. i sin virksomhed. Ifølge Pensionsbeskatningsloven § 18, stk. 5 kan indbetalinger til pensionsordninger med løbende udbetalinger og ratepensionsordninger ikke overstige 30% af overskuddet fra virksomheden efter fradrag for medarbejdende ægtefælle. SKAT havde derfor reduceret klagerens fradrag til 193.475 kr. (30% af 644.919 kr.). Skatteankenævnet forhøjede fradraget med 2.086 kr. for en indeksordning, der ikke var omfattet af begrænsningen, hvilket resulterede i en samlet reduktion på 60.135 kr. af det selvangivne fradrag.
Klageren havde i 2010 indbetalt følgende til pensionsordninger:
Indeksordning | 2.086 kr. |
---|---|
Erhvervsudygtighedsforsikring i [virksomhed1] | 68.610 kr. |
Ratepension | 185.000 kr. |
I alt | 255.696 kr. |
Tvistens kerne
Den centrale tvist var, om indbetalingen til erhvervsudygtighedsforsikringen på 68.610 kr. var omfattet af fradragsbegrænsningen i Pensionsbeskatningsloven § 18, stk. 5. Dette afhang af, om forsikringen, der fik et nyt policenummer ([...2]) fra 1. januar 2007, skulle betragtes som en ny ordning med en løbetid på mindre end 10 år, eller som en fortsættelse af den oprindelige forsikring, der havde været i kraft siden 1997 (og kollektivt siden 1984).
Skatteankenævnets begrundelse
Skatteankenævnet lagde til grund, at der var tale om en ny forsikring fra 2007 med en løbetid under 10 år. Dette blev baseret på:
- Telefoniske bekræftelser fra [virksomhed2] og [virksomhed1] til SKAT om, at indbetalingen skulle medregnes i 30%-ordningen, og at forsikringen var tegnet i 2007 med udløb i 2011.
- Forskellige policenumre ([...1] før 2007, [...2] fra 2007).
- En væsentlig stigning i de årlige indbetalinger fra 2007.
- Manglende berigtigelse af den indberettede skattekode fra [virksomhed1] til SKAT.
Klagerens argumenter
Klagerens repræsentant påstod, at der var fuld fradragsret for præmien. Argumenterne var, at skatteankenævnets afgørelse byggede på forkerte faktiske forhold. Klageren havde haft erhvervsudygtighedsforsikringen siden 1997, og den var en del af en gruppeordning, der havde eksisteret siden 1984. Ændringerne i 2007 var blot ændringer af vilkår for en bestående forsikring, ikke oprettelsen af en ny. Dette blev understøttet af, at klageren ikke havde afgivet nye helbredsoplysninger eller betalt ny stempelafgift. Desuden havde [virksomhed1] i et brev af 13. juli 2012 meddelt SKAT, at den indberettede skattekode for policenr. [...2] var forkert, og at præmiebetalingen fortsat skete for en periode på mindst 10 år. Klageren henviste til Pensionsbeskatningsloven § 2, nr. 4, litra c, som omhandler fradragsret for forsikringer med løbende udbetalinger ved nedsat erhvervsevne med en løbetid på mindst 10 år.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten fandt, at klagerens erhvervsudygtighedsforsikring med policenummer [...2] skulle anses for en fortsættelse af den tidligere forsikring med policenummer [...1]. Retten lagde vægt på følgende:
- Der var tale om en kollektiv forsikring, som klageren havde haft siden 1984, og hos [virksomhed1] siden 1997.
- Klageren havde ikke skullet afgive nye helbredsoplysninger, siden forsikringen oprindeligt blev tegnet i 1984.
- [virksomhed1] havde i et brev af 13. juli 2012 meddelt SKAT, at det skyldtes en fejl fra deres side, at præmiebetalingerne blev indberettet som vedrørende en forsikring med en løbetid på mindre end 10 år.
På baggrund heraf var klageren berettiget til fuldt fradrag for sin indbetaling til forsikringen i 2010. Fradraget blev forhøjet med 60.135 kr. til det selvangivne beløb.
Lignende afgørelser