Landsskatterettens afgørelse om befordringsfradrag og dobbelt husførelse – Indkomståret 2006
Dato
17. marts 2014
Hoved Emner
Befordringsgodtgørelse
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Befordringsfradrag, Dobbelt husførelse, Ligningsloven, Flyrejser, Grænsegænger, Faktiske udgifter
Lovreferencer
Sagen omhandler en professor bosiddende i Østrig og ansat i Danmark, der har klaget over SKATs ansættelse af fradrag for befordring mellem hjem og arbejde samt afslag på fradrag for dobbelt husførelse for indkomståret 2006. SKAT havde oprindeligt ansat befordringsfradraget til 43.658 kr. baseret på dokumenterede flybilletter, idet de henviste til, at fradraget skulle gives for den faktiske udgift, hvis denne var mindre end normalfradraget, og henviste til en bekendtgørelse fra 2009, som klageren mente var retroaktiv.
Klageren havde selvangivet et befordringsfradrag på 74.000 kr., beregnet ud fra kilometerafstanden, og anførte, at han ikke havde gemt alle kvitteringer for faktiske rejseomkostninger (f.eks. taxa og parkering), da han var blevet oplyst om, at fradraget skulle beregnes efter afstand. Han bestred også SKATs afslag på fradrag for dobbelt husførelse, idet han fastholdt, at hans bopæl i Østrig udelukkende var opretholdt af arbejdsmæssige årsager, og at hans ansættelsesforhold ikke var midlertidigt i den forstand, SKAT antog.
SKAT fastholdt sin afgørelse vedrørende befordring og mente ikke at have truffet en endelig afgørelse om dobbelt husførelse, men blot besvaret et spørgsmål, og henviste klageren til at indsende en fornyet anmodning om genoptagelse for dette spørgsmål.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten tog stilling til fradrag for befordring mellem sædvanlig bopæl i Østrig og arbejdspladsen i Danmark samt spørgsmålet om fradrag for dobbelt husførelse for indkomståret 2006.
Befordringsfradrag
Landsskatteretten henviste til Ligningsloven § 9 C, stk. 1-3, som fastslår, at fradrag for befordring beregnes ud fra den normale transportvej ved bilkørsel, uanset det faktiske transportmiddel. Retten bemærkede, at den dagældende bekendtgørelse nr. 962 af 12. oktober 2005 var gældende for indkomståret 2006, og ikke bekendtgørelse nr. 578 af 23. juni 2009, som SKAT havde henvist til.
Da afstanden på 1.132 km pr. vej klart overstiger det sædvanlige, og da klageren alene havde dokumenteret 24 tur/retur-rejser med flybilletter, blev fradraget opgjort på dette grundlag. Landsskatteretten fastslog, at befordringen skulle opgøres efter normalfradraget i Ligningsloven § 9 C og den dagældende praksis i SKM 2001.580 TSS. Denne praksis angiver, at hvis den normale transportvej i bil inkluderer færgetransport, kan der fradrages for udgiften til personoverførsel med færge, og hvis flyudgiften er mindre end færgeudgiften, kan kun flyudgiften fradrages. Derudover kan der fradrages for bilkørsel over land.
Landsskatteretten konstaterede, at den normale transportvej mellem bopælen i Østrig og arbejdspladsen i Danmark omfatter en færgeoverfart. Fradraget for bilstrækningen skulle derfor fraregne vandoverfarten, men der godkendtes fradrag for en færgebillet for én person uden bil, skønsmæssigt opgjort til 100 kr. pr. overfart. Der blev kun beregnet ét bundfradrag på 24 km pr. tur, jf. TfS 1988.563 LSR.
Befordringsfradraget blev herefter opgjort som følger:
Fradrag 2006: | ||
---|---|---|
Returstrækning mellem bopæl og arbejdsplads (2 x 1.083 km) | 2.166 km | |
0 – 24 km | Intet fradrag | |
25 – 100 km inkl. | 76 km x 1,78 kr. | 135,28 kr. |
Over 100 km | 2.066 km x 0,89 kr. | 1.838,74 kr. |
Subtotal bilkørsel | 1.974,02 kr. | |
Færgebilletter (2 x 100 kr.) | 200 kr. | |
Fradrag pr. tur | 2.174,02 kr. | |
Samlet befordringsfradrag (24 ture x 2.174,02 kr.) | 52.176,48 kr. |
Landsskatteretten ændrede SKATs afgørelse og forhøjede befordringsfradraget til 52.176 kr.
Dobbelt husførelse
Vedrørende spørgsmålet om fradrag for dobbelt husførelse fandt Landsskatteretten, at SKAT alene havde genoptaget ansættelsen for indkomståret 2006 ekstraordinært for så vidt angår befordringsfradrag. Spørgsmålet om dobbelt husførelse var ikke behandlet ligningsmæssigt af SKAT, og klageren skulle derfor anmode SKAT om genoptagelse af dette spørgsmål særskilt.
Lignende afgørelser