Forskerskatteordning: Ansøgning indsendt efter ansættelsesstart blev anset for rettidig
Dato
3. oktober 2013
Hoved Emner
Forskerskatteordningen
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Forskerskatteordning, Ansøgningsfrist, Praksisændring, Godkendelse som forsker, Samtidighedskrav, Sagsbehandlingstid
Lovreferencer
Sagen omhandler en udenlandsk forsker, der blev ansat i en dansk virksomhed den 1. september 2011. Virksomheden ansøgte om, at forskeren blev omfattet af forskerskatteordningen i henhold til Kildeskatteloven §§ 48 E til F. Ansøgningen til forskningsrådet om godkendelse af forskerens kvalifikationer blev indsendt den 11. oktober 2011, dvs. 1 måned og 11 dage efter ansættelsens start. Godkendelsen fra forskningsrådet forelå den 10. november 2011.
SKAT gav afslag på ansøgningen med den begrundelse, at ansøgningen til forskningsrådet var indsendt for sent. SKAT mente ikke, at en ansøgning indsendt 1,5 måned efter ansættelsesstart var sket i "umiddelbar tilknytning" til ansættelsen, hvilket er et krav ifølge SKATs praksis.
Virksomheden argumenterede for, at de havde fulgt en hidtil accepteret praksis, hvor SKAT i adskillige tidligere sager havde godkendt ansøgninger indsendt efter ansættelsesstart. De fremlagde en liste med 19 eksempler for at dokumentere denne praksis og hævdede, at SKAT havde foretaget en praksisændring uden varsel. Forsinkelsen skyldtes administrative procedurer, herunder indhentning af CPR-nummer, som tidligere var blevet accepteret af SKAT.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten gav klageren medhold og godkendte ansøgningen om beskatning efter forskerskatteordningen.
Retsgrundlag og begrundelse
Landsskatteretten lagde vægt på fortolkningen af Kildeskatteloven § 48 E, stk. 5, som foreskriver, at en forskers kvalifikationer skal være godkendt ved ansættelsesforholdets begyndelse. Retten henviste til cirkulære nr. 130 af 28. juni 2000, hvoraf det fremgår, at dette krav anses for opfyldt, hvis godkendelsen foreligger inden for det tidsrum, der sædvanligvis medgår til forskningsrådenes godkendelsesprocedure.
Retten konstaterede følgende:
- SKATs afgørelse fokuserede på, hvornår ansøgningen blev indsendt, frem for hvornår godkendelsen forelå i forhold til den normale sagsbehandlingstid.
- I den konkrete sag forelå forskningsrådets godkendelse 2 måneder og 11 dage efter ansættelsens start.
- Baseret på de fremlagte oplysninger om sagsbehandlingstider i en række andre sager samt den generelt oplyste sagsbehandlingstid hos forskningsrådene, fandt Landsskatteretten, at denne periode var inden for rammerne af, hvad der sædvanligvis medgår til godkendelsesproceduren.
Da klageren ubestridt opfyldte de øvrige betingelser for at blive beskattet efter reglerne i Kildeskatteloven §§ 48 E og F, blev ansøgningen godkendt.
Lignende afgørelser