Command Palette

Search for a command to run...

Afgiftssag: Gunderup Deponi mod Skatteministeriet - Negative afgiftstilsvar ved biomasseaffald

Sagen omhandler, hvorvidt I/S Gunderup Deponi, et fælleskommunalt forbrændingsanlæg, kan opgøre og angive negative afgiftspligtige mængder for affaldsvarme-, tillægs- og kuldioxidafgifter, og om der i givet fald er hjemmel til at udbetale et herved opstået negativt afgiftstilsvar til virksomheden.

Sagens Baggrund

I/S Gunderup Deponi er et forbrændingsanlæg, der producerer varme, som sælges til Hobro Fjernvarme. I sommerperioderne fra 2010 til 2013 overgik anlægget til et sommerdriftsprogram, hvor der udelukkende blev fyret med biomasseaffald (have/parkaffald). I denne periode sænkedes forbrændingstemperaturen fra 850 °C til 750 °C med miljømyndighedernes tilladelse.

Virksomheden angav negative afgiftsbeløb for disse sommerperioder med henblik på at få dem udbetalt. SKAT traf afgørelse den 2. maj 2013 og 27. november 2013 om efteropkrævning af affaldsvarme-, tillægs- og kuldioxidafgift på henholdsvis 1.671.105 kr. for perioden 1. juni 2010 – 31. december 2012 og 424.395 kr. for perioden juli og august 2013. SKAT anså udbetalingen af negativt afgiftstilsvar for uberettiget.

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelser den 24. marts 2017, idet de fandt, at der ikke var grundlag for at opgøre negative afgiftstilsvar.

Sagens Forløb ved Landsretten

Sagen blev anlagt ved Retten i Aalborg den 23. juni 2017 og henvist til Vestre Landsret ved kendelse af 6. september 2017 i henhold til Retsplejeloven § 226, stk. 1.

Gunderup Deponis Påstande

I/S Gunderup Deponi nedlagde påstand om, at Skatteministeriet skulle:

  • Tilbagebetale 1.671.105 kr. for perioden 1. juni 2010 til 31. december 2012 med procesrente.
  • Anerkende ret til udbetaling af opgjorte negative afgiftsbeløb for affaldsvarme-, tillægs- og kuldioxidafgifter for perioden 1. juli til 31. august 2013. Opgørelsen af afgiftstilsvaret for denne periode skulle hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.

Skatteministeriets Påstand

Skatteministeriet nedlagde påstand om frifindelse.

Parternes Anbringender

Gunderup Deponi anførte, at virksomheden i sin helhed er omfattet af Kulafgiftsloven og Kuldioxidafgiftsloven som et blandet affaldsforbrændingsanlæg. De mente, at der ikke er hjemmel til at opgøre afgiftstilsvaret på andre måder end den af virksomheden anvendte i henhold til Kulafgiftsloven § 5, stk. 3 og Kuldioxidafgiftsloven § 5, stk. 3. Når afgiftstilsvaret er opgjort efter reglerne, er der ikke hjemmel til at nægte udbetaling af et negativt afgiftstilsvar. De fremhævede, at den miljømæssigt optimale drift med biomasseafbrænding ikke burde føre til en højere afgiftsbyrde.

Skatteministeriet anførte, at Gunderup Deponi for det første ikke var omfattet af afgiftslovene i de omhandlede perioder, da der alene blev fyret med afgiftsfritaget biomasseaffald, jf. Kulafgiftsloven § 7a, stk. 2 og Kulafgiftsloven § 7a, stk. 3. For det andet kunne der ikke opgøres og angives negative afgiftspligtige mængder efter loven, og for det tredje var der ikke hjemmel til at udbetale et herved opstået negativt afgiftstilsvar. De argumenterede, at beregningsreglerne i afgiftslovene ikke er fradragsregler, og at et negativt resultat blot betyder, at afgiftstilsvaret er nul.

Landsrettens Afgørelse

Landsretten stadfæstede Skatteministeriets frifindelsespåstand. Retten fandt, at I/S Gunderup Deponi er omfattet af Kulafgiftsloven § 2, stk. 2 og Kuldioxidafgiftsloven § 3, stk. 1 og derfor skal registreres hos told- og skatteforvaltningen. Virksomheden skal betale afgift og kuldioxidafgift efter brændværdien eller energiindholdet af varme produceret ved forbrænding af affald og af affald anvendt som brændsel til produktion af varme i anlæg, jf. Kulafgiftsloven § 1, stk. 1 og Kuldioxidafgiftsloven § 1, stk. 1.

Opgørelse af Afgiftstilsvar

Afgiften skal opgøres månedsvis, jf. Kulafgiftsloven § 4 og Kuldioxidafgiftsloven § 4. Landsretten henviste til beregningsreglerne i Kulafgiftsloven § 5, stk. 3 og Kulafgiftsloven § 5, stk. 8, samt Kuldioxidafgiftsloven § 5, stk. 3, som vedrører opgørelsen af den afgiftspligtige mængde varme, affald og kuldioxid. Efter afregningsreglerne i Kulafgiftsloven § 12, stk. 1 og Kuldioxidafgiftsloven § 13, stk. 1 skal Gunderup Deponi efter udløbet af hver måned angive de afgiftspligtige mængder og indbetale afgiften.

Negative Afgiftstilsvar

Landsretten fastslog, at der efter ordlyden af afregningsreglerne og en naturlig forståelse af mængdeberegningsreglerne ikke kan angives negative mængder af varme, affald og kuldioxid, hvoraf der skal betales afgift. Dette betyder, at Gunderup Deponi ikke kan angive en negativ mængde, der medfører udbetaling af et negativt afgiftstilsvar. Hvis beregningen resulterer i et negativt beløb, skal afgiftstilsvaret fastsættes til nul.

Miljømæssige Hensyn

Det forhold, at Gunderup Deponis sommerdriftsprogram muligt har været det miljømæssigt mest hensigtsmæssige, kan ikke føre til et andet resultat i forhold til afgiftslovgivningen.

Sagsomkostninger

I/S Gunderup Deponi skal inden 14 dage betale 100.000 kr. i sagsomkostninger til Skatteministeriet til dækning af udgifter til advokatbistand. Beløbet forrentes efter Renteloven § 8a.

Lignende afgørelser