Command Palette

Search for a command to run...

Opkrævning af registreringsafgift efter ophørt afgiftsfritagelse for handicapbus

Dato

6. januar 2012

Hoved Emner

Registreringsafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Handicapbil, Afgiftsfritagelse, Vægtafgift, Værdiansættelse, Køretøj

Sagen omhandler en klage over SKATs opkrævning af registreringsafgift på 87.867 kr. for en Ford Transit, der tidligere var afgiftsfritaget som handicapbus. Klageren, der er multihandicappet, fik afslag på støtte til en ny bil fra kommunen, hvilket medførte, at den eksisterende bil ikke længere opfyldte betingelserne for afgiftsfritagelse.

Baggrund for sagen

Klageren er ejer af en Ford Transit, der blev indregistreret som handicapbil den 2. december 2003. I maj 2011 afslog kommunen klagerens anmodning om støtte til køb af en ny bil, da kørselsbehovet ikke længere ansås for tilstrækkeligt i henhold til socialministeriets bekendtgørelse nr. 1043 af 1. september 2010. Som følge heraf meddelte kommunen Centralregistret for Motorkøretøjer, at køretøjet fra den 1. juli 2011 ikke længere var fritaget for afgift efter brændstofforbrug eller vægtafgift.

SKAT opkrævede herefter vægt- og udledningsafgift samt partikeludledningstillæg og videresendte sagen til et Motorcenter med henblik på opkrævning af registreringsafgift. Motorcentret varslede en opkrævning på 87.867 kr. i henhold til Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 3.

SKATs afgørelse og klagerens argumenter

SKAT gennemførte den varslede opkrævning af registreringsafgift med henvisning til, at køretøjet ikke længere opfyldte betingelserne for afgiftsfritagelse som handicapbus. Afgiften blev beregnet på grundlag af en teknisk beregnet afgiftspligtig værdi på 58.133 kr. Klagerens værge påstod ændring af afgørelsen og anførte, at:

  • Familien accepterede at betale vægtafgiften, men ikke den opkrævede registreringsafgift på 87.867 kr. for en bil, der var indregistreret i 2003 og havde kørt ca. 99.000 km.
  • Klagerens manglende berettigelse til bilstøtte ændrer ikke ved hans multihandicap.
  • Den opkrævede afgift var uforståelig, da bilen i 2011 kun var 5.000 kr. værd ifølge et indhentet pristilbud. Klageren mente, at afgiften burde beregnes på grundlag af den nuværende værdi.

Værdiansættelsen af bilen var desuden påklaget til Motorankenævnet.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om opkrævning af registreringsafgift og principperne for afgiftsberegningen.

Retten bemærkede, at klagerens Ford Transit var indregistreret med afgiftsfritagelse som handicapbus i henhold til den nugældende bestemmelse i Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 6, litra b. Denne bestemmelse omfatter køretøjer, der er fritaget for vægtafgift efter Vægtafgiftsloven § 16.

Da kommunen den 3. maj 2011 afslog at give klageren støtte til erhvervelse af en ny bil, og den 7. juli 2011 meddelte, at klagerens nuværende køretøj pr. 1. juli 2011 ikke længere var fritaget for vægtafgift, opfyldte køretøjet ikke længere forudsætningerne for afgiftsfritagelse.

I henhold til Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 3 skal et køretøj, der er fritaget for afgift efter bestemmelsens stk. 1, afgiftsberigtiges efter reglerne i Registreringsafgiftsloven §§ 4-6. Landsskatteretten fandt, at der ikke var grundlag for at ændre afgørelsen om, at klagerens Ford Transit pr. 1. juli 2011 skulle afgiftsberigtiges efter disse regler.

Retten fandt heller ikke oplysninger, der gav grundlag for at antage, at den af SKAT beregnede afgift ikke var opgjort i overensstemmelse med principperne i Registreringsafgiftsloven § 4.

Landsskatteretten bemærkede dog, at den ikke havde taget stilling til værdiansættelsen af bilen pr. 1. juli 2011, da klagen vedrørende denne værdiansættelse skulle afgøres af Motorankenævnet som første klageinstans.

Lignende afgørelser