Afslag på ekstraordinær genoptagelse af moms - manglende særlige omstændigheder
Dato
18. august 2011
Hoved Emner
Når man ønsker en sag genoptaget
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Genoptagelse, Moms, Skatteforvaltningsloven, Fristoverskridelse, Særlige omstændigheder, Enhedsforvaltning
Sagen omhandler en landbrugsvirksomheds anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momsangivelser for indkomstårene 2005, 2006 og 2007. Virksomheden, drevet af [person1], havde oprindeligt anmodet om genoptagelse af sine skatteansættelser for de samme år på grund af personlige og økonomiske problemer, hvilket SKAT imødekom.
Baggrund og uenighed
Virksomhedens revisor, [person2], fik under et møde med SKAT i marts 2009 den opfattelse, at SKAT også ville ændre virksomhedens momsansættelser i forlængelse af ændringerne af skatteansættelserne. Dette var dog ikke tilfældet. SKAT sendte afgørelser vedrørende skatteansættelserne, men der blev ikke anmodet om yderligere materiale til gennemgang af momsregnskabet. Anmodningen om ændring af moms for årene 2005, 2006 og 2007 blev først modtaget af SKAT den 6. oktober 2010.
SKATs afgørelse
SKAT afslog anmodningen om genoptagelse af momsangivelserne. Begrundelsen var, at den ordinære 3-års frist for ændring af afgiftstilsvar, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, var overskredet. Angivelsesfristen for 2. kvartal 2007 var den 17. august 2007, og anmodningen blev modtaget mere end 3 år senere. SKAT fandt ikke, at der forelå "særlige omstændigheder" i henhold til Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, der kunne begrunde en ekstraordinær genoptagelse. SKAT anførte, at de ændrede skatteansættelser ikke i sig selv medførte særlige omstændigheder, og at der ikke var anmodet om momsgenoptagelse under skattesagsbehandlingen, ligesom SKAT ikke havde gennemgået momsregnskabet.
Klagerens argumenter
Klageren påstod, at anmodningen om genoptagelse af momstilsvaret skulle imødekommes. Repræsentanten argumenterede for, at virksomheden med rette kunne forvente, at momsansættelserne blev reguleret, da ændringerne lå i direkte forlængelse af skatteansættelserne. Det blev fremført, at SKAT som en enhedsforvaltning burde have behandlet momsansættelserne af egen drift og koordineret sagsbehandlingen. Klageren henviste til, at SKAT havde alle fornødne oplysninger, og at manglende koordinering medførte materielt urigtige afgiftstilsvar. Der blev også henvist til praksis, herunder SKM2006.467 LSR, hvor personlige problemer og væsentlige beløb havde begrundet ekstraordinær genoptagelse.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om at nægte ekstraordinær genoptagelse af momsangivelserne for 2005, 2006 og 2007.
Retten bemærkede, at:
- Den ordinære frist for genoptagelse, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, var overskredet, da anmodningen blev modtaget den 6. oktober 2010, mens angivelsesfristen for 2. kvartal 2007 var den 17. august 2007.
- Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse fremgår af Skatteforvaltningsloven § 32. Specifikt blev Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4 vurderet, som omhandler "særlige omstændigheder".
- Ifølge forarbejderne til bestemmelsen (L 110, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2005, og bemærkninger til den dagældende skattestyrelseslovs § 35 C, stk. 1, nr. 4) kan særlige omstændigheder omfatte fejl begået af told- og skatteforvaltningen, der medfører en materielt urigtig opgørelse, eller svig fra tredjemand, som ikke kan bebrejdes den afgiftspligtige.
- Landsskatteretten fandt ikke, at der var begået ansvarspådragende fejl af skattemyndigheden eller fejl i øvrigt, som havde medført en materielt urigtig afgørelse, der var åbenbart urimelig at opretholde.
- Det blev tillagt vægt, at fristoverskridelsen alene skyldtes virksomhedens forhold.
- Virksomheden var repræsenteret af en rådgiver under mødet med SKAT.
- Der var ikke fremlagt dokumentation for, at SKAT i forlængelse af skatteansættelserne ligeledes ville foretage ændringer af virksomhedens momsansættelser.
På baggrund heraf fandt Landsskatteretten ikke, at der forelå sådanne særlige omstændigheder, der kunne begrunde genoptagelsen efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4.
Lignende afgørelser