Varebil med fabriksmonterede bagsæder anset for personbil - fuld registreringsafgift påkrævet
Dato
9. august 2011
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Varebil, Godstransport, Gule plader, Ombygning, Bagsæder, Personbil
Sagen omhandlede en klager, der var blevet opkrævet fuld registreringsafgift for en varebil, en Nissan Navara, som var indregistreret på gule plader med nedsat afgift. Ved en politikontrol blev det konstateret, at der var monteret bagsæder og sikkerhedsseler i bilens varerum.
Klageren argumenterede for, at bilen var købt fra ny hos en autoriseret forhandler i den pågældende stand, og at der ikke var foretaget ændringer. Klageren hævdede at have handlet i god tro og mente, at ansvaret lå hos forhandleren, som ifølge en instruks fra importøren skulle have fjernet sæderne før registrering. Desuden blev det anført, at sæderne var uegnede til persontransport og kun blev brugt til opbevaring af værktøj.
SKAT fastholdt, at bilen på grund af de monterede bagsæder ikke længere opfyldte betingelserne for at være en varebil, der er utvivlsomt indrettet til godstransport. Derfor skulle der betales fuld registreringsafgift som for en personbil. SKAT mente, det var underordnet, om bilen var leveret med sæderne, eller om de var monteret senere.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse.
Retten lagde vægt på, at det ved en politikontrol den 23. juli 2010 blev konstateret, at køretøjet var indrettet med sædearrangementer bag førersædet. På grund af disse sæder kunne køretøjet ikke anses for at være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport, som det er krævet i Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1.
Derfor var det korrekt, at SKAT havde opkrævet fuld registreringsafgift i henhold til Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 1.
Landsskatteretten fastslog, at det var uden betydning for afgørelsen, om køretøjet fejlagtigt var blevet indregistreret med sæderne fra starten, eller om de var blevet monteret efterfølgende. Det afgørende var køretøjets faktiske indretning på kontroltidspunktet. Klagerens argumenter, herunder påstanden om god tro, kunne ikke føre til et andet resultat.
Lignende afgørelser