Aktindsigt i oplysninger vedrørende Energinet.dk's nødforsyningskoncept
Dato
20. december 2010
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Naturgasforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Aktindsigt i oplysninger vedrørende Energinet.dk's nødforsyningskoncept
Sagen omhandler en klage fra Hundested Varmeværk A.m.b.a. over Energitilsynets afgørelse af 18. juni 2010. Afgørelsen meddelte et delvist afslag på aktindsigt i materiale vedrørende metodegodkendelsen af Energinet.dk's nødforsyningskoncept for årene 2007, 2008 og 2009.
Anmodningen om aktindsigt blev fremsat i forbindelse med, at Hundested Varmeværk havde anmodet om genoptagelse af en tidligere sag, hvor de havde fået afslag på økonomisk kompensation som følge af Energinet.dk's ændrede koncept.
Energitilsynets afslag
Energitilsynet gav delvist aktindsigt, men undtog en række oplysninger i syv centrale dokumenter, herunder beslutningsnotater og e-mails fra 2007. Afslaget blev begrundet med Offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2, der vedrører beskyttelse af virksomheders drifts- eller forretningsforhold. Tilsynet henviste til, at oplysningerne var forretningsmæssigt følsomme og omfattet af en fortrolighedsforpligtelse i henhold til Naturgasforsyningslovens § 46.
Klagerens argumentation
Hundested Varmeværk argumenterede for, at de undtagne oplysninger var afgørende for at kunne verificere beregningsgrundlaget for Energinet.dk's nye nødforsyningskoncept. De præciserede deres anmodning til at omfatte specifikke data om årsforbrug og økonomiske konsekvenser, og tilbød at modtage data hvor selskabsnavne var anonymiserede.
Energitilsynets bemærkninger til klagen
Energitilsynet fastholdt sin afgørelse. De fremførte, at udlevering af oplysningerne ville stride mod tavshedspligten i Forvaltningslovens § 27, da oplysningerne var fortrolige ifølge naturgasforsyningsloven. Tilsynet vedlagde udtalelser fra DONG Energy og HMN Naturgas, som mente, at en udlevering ville give konkurrenter en urimelig fordel og medføre økonomisk tab.
Energiklagenævnet ændrede Energitilsynets afgørelse og meddelte Hundested Varmeværk fuld aktindsigt i de ønskede oplysninger.
Retsgrundlag og hovedprincipper
Energiklagenævnet fastslog, at en myndigheds behandling af en anmodning om aktindsigt er reguleret af Offentlighedsloven. Nævnet fandt, at Naturgasforsyningslovens § 46 regulerer de private selskabers pligt til at behandle oplysninger fortroligt, men ikke begrænser en myndigheds pligt til at give aktindsigt. Desuden er naturgasforsyningsvirksomheder direkte omfattet af offentlighedsloven, jf. Offentlighedslovens § 1, stk. 2, nr. 2.
Udgangspunktet er derfor fuld aktindsigt, medmindre en undtagelse finder anvendelse.
Vurdering af undtagelsesbestemmelsen
Nævnet vurderede sagen efter Offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2. Anvendelse af denne bestemmelse kræver en konkret vurdering af, om der er en nærliggende risiko for, at den pågældende virksomhed påføres et økonomisk tab af nogen betydning.
Energiklagenævnet gennemgik systematisk de syv punkter i Hundested Varmeværks præciserede anmodning. For hvert punkt konkluderede nævnet, at det ikke var sandsynliggjort, at en udlevering af de ønskede oplysninger ville medføre en nærliggende risiko for et væsentligt økonomisk tab for de berørte selskaber. Nævnet lagde i sin vurdering også vægt på, at oplysningerne var fra 2007 og dermed af ældre dato, hvilket reducerede deres kommercielle følsomhed.
Da betingelserne for at undtage oplysningerne ikke var opfyldt, blev Energitilsynets afgørelse ændret.
Lignende afgørelser