Command Palette

Search for a command to run...

Klage over afslag på dispensation fra forblivelsespligt til fjernvarme

Den 24. august 2015 ansøgte en klager Næstved Kommune om dispensation fra tilslutnings- og forblivelsespligt til Næstved Varmeværk A.m.b.a. Klageren oplyste, at ejendommen opvarmes med træfyr, ikke aftager fjernvarme, og at vand opvarmes med el-vandvarmer. Næstved Kommune afslog ansøgningen den 15. oktober 2015, hvilket klageren påklagede til Energiklagenævnet den 23. oktober 2015. Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren kan opnå dispensation fra den påbudte tilslutnings- og forblivelsespligt på ejendommen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1.

Sagens baggrund

Klagerens ejendom blev tilsluttet fjernvarmeforsyningen den 4. oktober 1984. Næstved Byråd godkendte i 1986 et projektforslag, der pålagde ejendommen forblivelsespligt, hvilket blev meddelt den daværende ejer den 11. december 1986. En deklaration om tilslutning blev tinglyst på ejendommen. Klageren blev først registreret som forbruger den 10. december 1999.

Klageren ansøgte om dispensation med den begrundelse, at ejendommen siden 2002/2003 primært har været opvarmet med brændeovne (Andersen 4 og Andersen 8), og at fjernvarme alene blev brugt til varmt vand. Omkring 2011/2012 blev fjernvarmeforsyningen lukket helt ned, og varmt vand opvarmes nu med el-vandvarmer. Klageren anførte, at opvarmningen med fjernvarme var for dyr og dårlig, og at han ikke forstod, hvorfor han skulle betale en "monopolafgift – tilslutningsafgift", når han ikke var tilsluttet. Klageren har desuden efterisoleret huset og skiftet vinduer til lavenergi.

Næstved Kommunes synspunkter

Næstved Kommune fastholdt afslaget med følgende begrundelser:

Næstved Varmeværks synspunkter

Varmeværket tilsluttede sig kommunens afgørelse og bemærkede, at de har afholdt udgifter til etablering og vedligehold af ledningsnet og anlæg. De anførte, at en ejer af en ejendom med pålagt tilslutnings- og forblivelsespligt ikke senere kan kræve sig fritaget under henvisning til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16, jf. dog Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Varmeværket henviste også til en aftale fra 2011, hvor klageren accepterede at betale fastbidrag, selvom der ikke blev aftaget varme.

Energiklagenævnet stadfæstede Næstved Kommunes afgørelse af 15. oktober 2015 om afslag på dispensation fra tilslutnings- og forblivelsespligt. Nævnet fandt, at klagerens henvendelse skulle forstås som en ansøgning om dispensation fra den pålagte pligt, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet vurderede, at forblivelsespligten var meddelt ejendommens daværende ejer i 1986, og at ejendommen på det tidspunkt var tilsluttet værket. Ejere af ejendomme med pålagt tilslutnings- eller forblivelsespligt kan ikke senere kræve sig fritaget for pligten under henvisning til eksempelvis installation af brændeovne eller elvarme, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16. Tilslutningspligten indebærer en pligt til at betale faste bidrag, men ikke en pligt til at aftage fjernvarme.

Kommunalbestyrelsen har et vidt skøn ved vurderingen af, om der bør meddeles dispensation efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Kommunen skal foretage en konkret vurdering og kan lægge vægt på hensynene i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 samt andre saglige og lovlige kriterier, herunder lokale forhold, miljøforhold og hensynet til tilslutningsgraden og brugerøkonomien for de tilbageværende forbrugere.

I den konkrete sag lagde Næstved Kommune vægt på, at klagerens brændeovne ikke kan karakteriseres som vedvarende energikilder i henhold til bekendtgørelsens definition, og inddrog klagerens argument om billigere opvarmning samt hensynet til kommunens varmeplanlægning. Energiklagenævnet fandt, at Næstved Kommune ikke havde inddraget usaglige eller ulovlige kriterier i sin afgørelse. Klagerens øvrige anbringender kunne ikke føre til et andet resultat. Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22.

Lignende afgørelser