Klage over Næstved Kommunes godkendelse af projektforslag om røggaskondensering for I/S AffaldPlus
Dato
9. oktober 2014
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Godkendelse af projektforslag om røggaskondensering
Lovreferencer
Næstved Varmeværk A.m.b.A. (herefter Næstved Varmeværk) klagede den 20. december 2013 over Næstved Kommunes afgørelse af 4. december 2013. Kommunen havde godkendt I/S AffaldPlus’ (herefter AffaldPlus) projektforslag om etablering af røggaskondensering på værkets ovnlinje 4. AffaldPlus ejer og driver et dampproducerende affaldsforbrændingsanlæg samt en naturgasfyret dampkedel, hvor varmen leveres til Næstved Varmeværk for videredistribution. Projektet havde til formål at øge varmeproduktionen, især i fyringssæsonen, og reducere forbruget af naturgas ved at optimere energiudnyttelsen af affaldet. Dette skulle ske gennem en ombygning af anlæggets skrubber, herunder etablering af varmeveksler, forøgelse af varmeoverføringsareal og etablering af en eldrevet kompressionsvarmepumpe. Den forøgede fjernvarmeproduktion forventedes at være ca. 27.500 MWh pr. år. Projektforslaget viste et samfundsøkonomisk overskud på ca. 47 mio. kr. over 20 år og reducerede selskabsøkonomiske omkostninger på ca. 99 mio. kr. over samme periode, samt en reduktion i CO2-udledningen. Projektets beregninger var baseret på Energistyrelsens "Vejledning i samfundsøkonomiske analyser på energiområdet, juli 2005" og Energistyrelsens beregningsforudsætninger fra oktober 2012. Kommunen havde i sin sagsbehandling inddraget DONG Energy Gas Distribution A/S og SEAS-NVE A.m.b.a. udover Næstved Varmeværk. Kommunalbestyrelsens godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg er reguleret i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, der er udstedt i medfør af Varmeforsyningsloven. Klagen blev behandlet efter den tidligere bekendtgørelse (nr. 374 af 15. april 2013) jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 34, stk. 4. Projekter som dette skal forelægges kommunalbestyrelsen til godkendelse jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 3. Før godkendelse skal kommunalbestyrelsen foretage en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet og påse, at det er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 26.
Energiklagenævnet stadfæstede Næstved Kommunes afgørelse af 4. december 2013.
Nævnets Begrundelse
Energiklagenævnet tiltrådte kommunens vurdering af, at projektforslaget var godkendelsespligtigt. Nævnet fandt, at projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger i overensstemmelse med Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 23 og at kommunen havde oplyst sagen tilstrækkeligt (officialprincippet).
Nævnet tiltrådte endvidere kommunens energimæssige, samfundsøkonomiske og miljømæssige vurdering af projektet. Det blev også tiltrådt, at projektet ud fra en konkret vurdering var det samfundsøkonomisk mest fordelagtige projekt, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 26, stk. 2. Klagerens anbringender, herunder om de selskabsøkonomiske forhold, ændrede ikke ved denne vurdering.
Afgørelsens Hjemmel
Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 31, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Afgørelsen kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, og søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse eller offentlig bekendtgørelse, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.
Lignende afgørelser